Województwo śląskie dysponuje obecnie dwoma autobusami szynowymi typu 212M serii SA 109. Zostały one wyprodukowane w 2004 roku przez Kolejowe Zakłady Maszyn Kolzam S.A. w Raciborzu. Jeden obecnie jest dokańczany w fabryce FABLOK w Chrzanowie a drugi wymaga naprawy rewizyjnej
Przetarg na modernizację został ogłoszony na początku lipca (zobacz). Jak wyjaśniają „Rynkowi Kolejowemu” przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, obydwa szynobusy maja być gotowe do końca roku, tak aby zaczęły kursować w nowym rozkładzie jazdy.
Do obsługi jakich tras zostaną skierowane? - Samorząd województwa bierze pod uwagę różne trasy, które mogą podlegać obsłudze kolejowej z wykorzystaniem tych autobusów szynowych (tj. taborem niskopojemnym). Nie jest jeszcze przesądzone, jaka dokładnie trasa będzie obsługiwana tym rodzajem taboru szynowego. Wszelkie deklaracje dotyczące dat i tras na obecnym etapie planowania są przedwczesne – mówi Witold Trólka z biura prasowego UMWŚ.
Podstawowe dane techniczne szynobusu to: całkowita liczba miejsc siedzących – 73, liczba miejsc stojących – 100. Jest to autobus szynowy o napędzie spalinowym.
Przypominamy, szynobusy zostały zakupione przez śląski samorząd w styczniu 2003 roku. Na tory trafił tylko jeden pojazd. Dotychczas prowadził regionalne przewozy pasażerskie na trasie Lubliniec – Częstochowa. Drugi z nich nie został dokończony ze względu na ogłoszenie upadłości przez Kolzam.