W stosunku do obecnego rozkładu jazdy, w rozkładzie 2014/15 średni wzrost stawek za dostęp do infrastruktury w przypadku pociągów SKM Warszawa wyniesie 6,65%. Władze spółki niepokoi szczególnie radykalny wzrost stawek za użytkowanie peronów.
Zgodnie z nowym cennikiem za dostęp do infrastruktury PKP PLK, ujawnionym przez zarządcę infrastruktury w marcu, średnia stawka sieciowa ma być niższa o 0,11 proc. wobec cennika na rok 2013/14. Podobnie jak w przypadku obowiązującego obecnie cennika, zmiany uderzą jednak w przewoźników pasażerskich. Mimo przeciętnego spadku opłat za dostęp, w przypadku niektórych kategorii linii i niektórych kategorii pociągów stawki mają wzrosnąć. Ponownie, tak samo jak przed rokiem, wzrost stawek dotyczyć będzie przede wszystkim lekkich pociągów pasażerskich.
Informowaliśmy już, że wzrost opłat dotyczyć będzie m.in. Kolei Mazowieckich i Kolei Śląskich. Także w przypadku stołecznej SKM koszty związane z użytkowaniem infrastruktury PKP PLK mają być wyższe niż obecnie.
Infrastruktura się pogarsza, kategorie linii bez zmian
– Od kilku lat istnieje tendencja utrzymania kategorii linii przy podwyżkach stawek w cenniku, pomimo ogólnie pogarszającego się stanu infrastruktury, zwłaszcza na głównej linii pod względem przebiegu tras linii SKM, jaką jest linia 448 [Warszawa Zachodnia-Warszawa Rembertów – red]. W stosunku do bieżącego rozkładu jazdy, w rozkładzie 2014/15 średni wzrost kosztu jednostkowego da pociągu SKM wynosi 6,65%. Najmniejsza podwyżka kosztów dotyczy pociągów linii S1 Pruszków – Otwock, obsługiwanych przez pojazdy 19WE w trakcji podwójnej (brutto 556t), która wynosi 2,6%. Największa podwyżka, od 8,03% do 9,47%, dotyczyć będzie pociągów, których trasa przebiega po linii nr 9 i 10 [czyli pociągów do stacji Legionowo Piaski i Wieliszew – red.] – informuje „Rynek Kolejowy” Małgorzata Lerczak, rzecznik SKM Warszawa.
Największy wskaźnik procentowy wzrostu stawek jednostkowych dla SKM, w odniesieniu do kategorii linii kolejowych i przedziałów mas brutto pociągów, wynosi 4,74%. Dotyczy to kategorii linii 3, czyli m.in. linii średnicowej nr 448, dla pociągów zestawionych z pojazdów: 27WE, 35WE, pojedynczy 19WE i podwójny 14WE (przedział mas brutto 240t ≤ M < 360t).
Perony: wzrost nawet o ponad 100%
– Niepokojącym jest drastyczny wzrost stawek za dostęp do peronów. Kształtuje się on w rozpiętości od 0,37% do 113,6%. Wprawdzie doszło do obniżki stawki o 6,17% za zatrzymania na niektórych przystankach, np. Warszawa Olszynka Grochowska i Warszawa Ursus Niedźwiadek, ale za to na niektórych stacjach, np. Otwock, czy Warszawa Włochy ujednolicono dotychczas zróżnicowane stawki [był podział na godz. 6-18 i 18-6 – red.], co spowodowało znaczące zmiany. Dla całej doby przyjęto jedną, droższą stawkę, która dotychczas dotyczyła pory dziennej. W związku z tym wzrost opłaty za dostęp do peronów dla pory nocnej wzrósł o 113,6%. Na wielu stacjach i przystankach w wyniku ujednolicenia stawek wzrost opłaty dla pory nocnej wynosi 69,76%. W odniesieniu do linii SKM, największy wzrost opłat za dostęp do peronów dotyczy linii S1: Pruszków – Otwock, gdzie nastąpił olbrzymi wzrost opłat na dużej liczbie przystanków – dodaje Magdalena Lerczak.