Samorząd Warszawy współfinansował budowę otwartego na początku stycznia br. przystanku Ursus-Niedźwiadek. Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym zarządca infrastruktury może w takim przypadku udzielić przewoźnikom ulgi w opłatach za dostęp do infrastruktury. Trwają w tej chwili negocjacje pomiędzy PKP PLK, Szybką Koleją Miejską i Zarządem Transportu Miejskiego.
Kwestie przyznawania ulg precyzuje jeden z artykułów ustawy o transporcie kolejowym (art. 38b). Zgodnie z nim, „w przypadku finansowania lub dofinansowania z budżetu jednostki samorządu terytorialnego inwestycji (…) zarządca przyznaje przewoźnikom kolejowym ulgę w opłacie podstawowej na określonych liniach kolejowych lub ich odcinkach”. Obniżka nie może przekraczać wartości dofinansowania, a dokładnie zasady powinny zostać określone w oddzielnej umowie.
Wiadomo już, że z ulgi skorzysta SKM Warszawa, która należy do miasta. W tej chwili uzgadniany jest pomiędzy stronami aneks do porozumienia o współpracy przy realizacji nowego przystanku Ursus-Niedźwiadek wraz z infrastrukturą towarzyszącą. – Projekt aneksu został przekazany do Zarządu Transportu Miejskiego – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. Dokument ten zawiera także zasady udzielania ulgi. – Ulga w opłacie podstawowej, zgodnie z projektem aneksu, będzie przysługiwać na odcinku linii nr 447 od Warszawy Włochy do stacji Grodzisk Maz. – informuje Siemieniec.
Na jaką zniżkę i w jakim okresie może liczyć SKM Warszawa? – Naliczanie ulgi rozpocznie się od 1. dnia miesiąca po oddaniu inwestycji do eksploatacji. Ulga zostanie udzielona na okres niezbędny do zrównoważenia kwoty odpowiadającej 100% udzielonego dofinansowania – wyjaśnia Mirosław Siemieniec.
Nowy przystanek Ursus-Niedźwiadek, znajdujący się pomiędzy przystankami Warszawa Ursus i Piastów, został oddany do ruchu 7 stycznia br. Obiekt powstawał we współpracy PKP PLK i ZTM Warszawa – warszawski samorząd finansował budowę przejścia podziemnego i wcześniej parkingu przesiadkowego Park&Ride, a PKP PLK peron oraz infrastrukturę kolejową. Koszt budowy przejścia podziemnego wyniósł ok. 7,6 mln zł brutto, natomiast peronu i przyległej infrastruktury – 8,7 mln zł brutto.