Zakończyła się modernizacja 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych, zrealizowana w ramach projektu „Rozwój SKM w Trójmieście”. Dwa ostatnie ezt zostały uroczyście przekazane do eksploatacji w sobotę, podczas „dnia otwartego” budowanego przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.
– Bardzo szybko, bo w ciągu jednego roku udało się zmodernizować 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych SKM, co było trudnym zadaniem zarówno dla wykonawcy, jak i naszej spółki. Musieliśmy utrzymywać bowiem minimalną konieczną ilość taboru potrzebnego do wykonania zaplanowanego rozkładu, w czasie gdy inne pojazdy znajdowały się w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim. Jednocześnie natychmiast wprowadzaliśmy do ruchu ezt, które zostały odebrane od wykonawcy. Po zrealizowaniu tego kontraktu około połowa taboru eksploatowanego przez naszą spółkę, jest już po zaawansowanych pracach modernizacyjnych – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów w SKM.
Kontrakt zrealizował ZNTK Mińsk Mazowiecki, wchodzący w skład grupy kapitałowej Pesa Bydgoszcz. Jego wartość wynosiła 124 mln zł. Umowa została podpisana we wrześniu 2013 r. (podczas targów Trako), pierwsze zmodernizowane składy dostarczono pod koniec marca br. Pierwotnie kontrakt (na modernizację 22 składów) miała wykonać spółka TS Opole, ale zbankrutowała – w Opolu przebudowano tylko jeden pociąg. Dlatego podpisano umowę z Pesą. 22 zmodernizowane składy pozwalają na sformowanie 11 pociągów składających się z 2 zmodernizowanych ezt, jednak zdarza się również, że wyremontowane pociągi kursują pojedynczo (np. w relacjach do i z Tczewa).
W modernizowanych pojazdach dokonano m.in. wymiany siedzeń, okablowania, zainstalowano wygłuszenia i ocieplenia pojazdu, wymieniano czoła pociągu na kompozytowe, wymieniano szyby na pakietowe z izolacją termiczną. Zainstalowano nowe oświetlenie i ogrzewanie, elektroniczne tablice w środku i na zewnątrz składu, elektryczne drzwi między wagonami, „ciepłe guziki”, stojaki na rowery, platformy umożliwiające wjazd do pociągu osobom na wózkach, monitoring, toalety z zamkniętymi obiegami (ze względu na oszczędność miejsca, jedna z dwóch toalet znajdująca się w każdym składzie została zlikwidowana). Zlikwidowano ścianki działowe przy drzwiach wejściowych.
Zamontowano nowoczesne silniki i układy napędowe umożliwiające odzyskiwanie energii do sieci trakcyjnej, a także nowoczesne sprężarki, charakteryzujące się większą niezawodnością i cichą pracą. Prędkość maksymalną w zmodernizowanych składach podniesiono do 120 km/godz.