Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Siedlce: Mieszkańcy nie chcą wiaduktu kolejowego?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-11-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Przebiegająca przez Siedlce linia kolejowa Warszawa - Terespol dzieli miasto na część północną i południową. W sąsiedztwie centrum znajdują się dwa wiadukty kolejowe, jeden wiadukt drogowy oraz jedna kładka łączące obie części Siedlec. To jednak za mało. Dlatego ratusz zwrócił się do kolejarzy o budowę tunelu pod torami w czasie modernizacji stacji Siedlce. Teraz mieszkańcy ulicy, w której ciągu tunel miałby się znaleźć, protestują przeciwko jego budowie, ponieważ boją się, że wzrośnie natężenie ruchu aut w ich okolicy. Czy na taką interwencję nie jest za późno?

Władze miasta rozpoczęły starania o budowę jeszcze jednego wiaduktu kolejowego w centrum Siedlec, gdy tylko nadarzyła się ku temu okazja. Dwa wiadukty kolejowe, pozwalające na bezkolizyjny przejazd z jednej części miasta do drugiej, są przeciążone, i to nie tylko w godzinach szczytu. Dodatkowo ich lokalizacja powoduje, że wielu mieszkańców południowej dzielnicy miasta musi pokonywać znacznie dłuższą drogę, np. chcąc dostać się do dworca, który jest zlokalizowany po północnej stronie torów. Poza tym w ostatnich latach znacznie wzrosła w mieście liczba aut, a to powoduje, że istniejące ciągi komunikacyjne są na skraju swojej wydajności. Dlatego decyzja miasta o zamrożeniu środków na inne inwestycje i budowie tunelu „za wszelką cenę” wydaje się być jak najbardziej uzasadniona.

Będzie za głośno?

W ostatnich tygodniach siedleckie media obiegła wiadomość o proteście mieszkańców ulicy Kilińskiego. W ciągu tej właśnie ulicy miałby powstać tunel, który połączyłby północną część miasta z ulicą Składową znajdującą się na południe od torów. Mieszkańcy obawiają się przede wszystkim tego, że w wyniku budowy kolejnego „przebicia” pod torami ulica Kilińskiego zamieni się w potężną arterię komunikacyjną. Do tej pory ulica miała znaczenie głównie dla ruchu lokalnego oraz pełniła funkcję drogi dojazdowej do dworca.

Innej opcji nie ma

Odpowiedzialny za rozwój miejskiej infrastruktury wiceprezydent Siedlec uspokaja mieszkańców: - Nie zmienimy kategorii ulicy Kilińskiego. Będzie ona dalej służyła ruchowi lokalnemu. Dowodem na to jest fakt, że nie dopuścimy do ruchu pojazdów o masie powyżej trzech i pół tony - wyjaśnia wiceprezydent Jarosław Głowacki. - Staramy się, żeby inwestycja była w jak największym stopniu akceptowalna. I najmniej uciążliwa dla mieszkańców. Tutaj ma być to ciąg ulicy lokalnej - dodaje. Mieszkańcy, którzy protestują przeciwko budowie tunelu w ciągu ul. Kilińskiego, pytają, czy tunel dałoby się przenieść w inny rejon miasta. Chcieliby bowiem, aby został on zlokalizowany w ciągu ul. Armii Krajowej - bliżej istniejącego tzw. wiaduktu garwolińskiego. Co na to wiceprezydent? - Sprawa jest w toku od kilku lat, a dyskusja była prowadzona na kilku poziomach. Porozumienie podpisaliśmy w 2007 roku. Propozycja ciągu ul. Armii Krajowej byłaby raczej niemożliwa przede wszystkim dlatego, że byłby przy jej realizacji zagrożony budynek dworca kolejowego. Wprowadzamy takie zmiany, żeby były one jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców. A etapy zasadnicze, czyli konsultacje i publiczne dyskusje mamy za sobą - dodaje wiceprezydent Głowacki.

Z korzyścią dla dojeżdżających

Budowa wiaduktu kolejowego w ciągu ul. Kilińskiego ma przynieść nie tylko łatwiejszy dojazd do centrum miasta mieszkańcom z południa Siedlec, lecz także wzmocnić pozycję stacji kolejowej. - Przy dworcu w Siedlcach brakuje parkingów. Każdego ranka pod stacją parkują setki kierowców. A miasto po drugiej stronie torów ma 3 hektary terenów miejskich i tam jest możliwość ekspansji parkingowej infrastruktury. Wówczas pasażerowie dojeżdżający do stacji samochodem z północnych rejonów miasta, mogliby go w prosty sposób pozostawić na parkingu znajdującym się na południe od torów, bez zbędnego okrążania miasta - dodaje wiceprezydent Głowacki. W rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” przedstawiciel siedleckiego magistratu dodał, że budowa tunelu pod torami zwiększy bezpieczeństwo dla kierujących, pieszych oraz przyniesie wzmocnienie funkcji siedleckiego dworca.

Na jakim etapie jest inwestycja, w ramach której ma powstać kolejny wiadukt kolejowy w Siedlcach? - Wykonawca - konsorcjum Pol-Aqua realizuje prace projektowe dla zakresu objętego umową, w tym dla wiaduktu kolejowego w Siedlcach w ciągu ul. Kilińskiego - tłumaczy rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Maciej Dutkiewicz. - Została już pozyskana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji oraz decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej stacji Siedlce, w której zawarta jest lokalizacja budowy obiektu - dodaje. Dutkiewicz zaznacza, że według harmonogramu wstępne roboty budowlane związane z realizacją wiaduktu kolejowego w Siedlcach powinny rozpocząć się w III kwartale 2013 roku, po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na budowę.

Przypomnijmy: tunel w ciągu ul. Kilińskiego ma powstać w ramach przebudowy stacji Siedlce, realizowanej w związku z budową LCS Łuków, a przetarg w tej sprawie ogłoszono w lipcu 2011 roku. W związku z licznymi pytaniami firm zainteresowanych przetargiem, pierwszy termin otwarcia ofert przesunięto na drugą połowę września. Zamawiający za najkorzystniejszą ofertę uznał konsorcjum z liderem Pol-Aqua, choć oferta opiewała na kwotę ponad 427 mln zł netto (najtańszą ofertę złożyła hiszpańska firma FCC Construction na kwotę 318 mln zł). Decyzją KIO unieważniono wybór PKP Polskich Linii Kolejowych. W ponownej ocenie ofert wybór również padł na konsorcjum firmy Pol-Aquy. Do podpisania umowy doszło jednak dopiero 30 sierpnia 2012 roku. Wykonawca będzie miał 35 miesięcy na realizację przebudowy stacji Siedlce, Łuków i Międzyrzec Podlaski.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Siedlczanie poczekają na tunel pod stacją kolejową

Infrastruktura

Siedlczanie poczekają na tunel pod stacją kolejową

Łukasz Pastor 31 marca 2016

Siedlce: Koniec przebudowy stacji coraz bliżej

Fotorelacje

Siedlce: Koniec przebudowy stacji coraz bliżej

lp, Rynek Kolejowy 08 listopada 2015

LCS Łuków: Prace potrwają nawet do połowy roku

Infrastruktura

LCS Łuków: Prace potrwają nawet do połowy roku

lp, Rynek Kolejowy 18 stycznia 2016

LCS Łuków: Są widoczne efekty prac modernizacyjnych

Fotorelacje

LCS Łuków: Są widoczne efekty prac modernizacyjnych

lp, Rynek Kolejowy 27 września 2014

LCS Łuków: Inwestycja coraz bardziej zagrożona?

Biznes

LCS Łuków: Inwestycja coraz bardziej zagrożona?

lp, Rynek Kolejowy 06 marca 2015

Zobacz również:

Siedlczanie poczekają na tunel pod stacją kolejową

Infrastruktura

Siedlczanie poczekają na tunel pod stacją kolejową

Łukasz Pastor 31 marca 2016

Siedlce: Koniec przebudowy stacji coraz bliżej

Fotorelacje

Siedlce: Koniec przebudowy stacji coraz bliżej

lp, Rynek Kolejowy 08 listopada 2015

LCS Łuków: Prace potrwają nawet do połowy roku

Infrastruktura

LCS Łuków: Prace potrwają nawet do połowy roku

lp, Rynek Kolejowy 18 stycznia 2016

LCS Łuków: Są widoczne efekty prac modernizacyjnych

Fotorelacje

LCS Łuków: Są widoczne efekty prac modernizacyjnych

lp, Rynek Kolejowy 27 września 2014

LCS Łuków: Inwestycja coraz bardziej zagrożona?

Biznes

LCS Łuków: Inwestycja coraz bardziej zagrożona?

lp, Rynek Kolejowy 06 marca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5