Podczas wczorajszego posiedzenia Senat wprowadził trzy legislacyjne poprawki do ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym, ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o Funduszu Kolejowym.
Poprawki do nowelizacji o transporcie kolejowym, komercjalizacji PKP i Funduszu Kolejowym złożył w Stanisław Jurcewicz (PO). Jak wyjaśnił, zaproponowane przez niego zmiany mają zapewnić spójność terminologiczną w ustawie. Senat przyjął opracowany przez sejmową Komisję Infrastruktury pakiet zmian razem z poprawkami Jurcewicza.
Głównym celem ustawy jest wprowadzenie do krajowego systemu prawnego rozwiązań umożliwiających wdrożenie wyroku unijnego Trybunału Sprawiedliwości. Zmiany te odnoszą się do zakresu finansowania działalności zarządcy infrastruktury kolejowej. Opłaty, jakie przewoźnicy kolejowi wnoszą do PKP PLK za korzystanie z infrastruktury kolejowej, będą liczone na nowych zasadach. Koszty, które obecnie finansowane są z dotacji budżetowej, mają być co do zasady finansowane z przychodów od przewoźników kolejowych, natomiast koszty, które dotychczas zarządca infrastruktury finansował z przychodów od przewoźników mają być finansowane z budżetu państwa.
Ponadto nowelizacja usuwa lukę w prawie, polegającą na braku regulacji sytuacji, kiedy prezes Urzędu Transportu Kolejowego odmawia zatwierdzenia proponowanych przez zarządcę wysokości stawek dostępu (ustawa przewiduje stawkę dostępu do infrastruktury kolejowej w ostatnio zatwierdzonej wysokości), a także ma na celu wyeliminowanie z systemu prawnego regulacji, które powodują generowanie po stronie zarządcy infrastruktury kolejowej nieuzasadnionych straty finansowych.
Więcej na temat zmian legislacyjnych można przeczytać tutaj.