Sejm przyjął dziś nowelizację ustawy o transporcie kolejowym. Nowe przepisy mają uprościć procedury w dwóch aspektach: inwestycji infrastrukturalnych oraz dopuszczeń taboru do eksploatacji przez UTK.
Celem zmian w przepisach jest usprawnienie procedur dotyczących inwestycji infrastrukturalnych i taborowych w transporcie kolejowym. Po wejściu w życie nowelizacji, wojewoda wydając decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej nie będzie sprawdzał wniosku PKP Polskich Linii Kolejowych pod kątem zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Co za tym idzie, w niektórych przypadkach postanowienia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego nie będą dla takich organów wiążące. Na przykład wniosek w odniesieniu do terenów nieobjętych aktualnymi planami zagospodarowania przestrzennego będzie musiał zawierać opinię właściwego wojewody, marszałka województwa oraz starosty. Decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej jest niezbędna do uzyskania kolejnych pozwoleń w tym m.in. na budowę.
Zdaniem wnioskodawców (nowelizacja zgłoszona przez Komisję Infrastrukturę na wniosek MIR i PKP PLK), nowe rozwiązanie ułatwi i przyspieszy planowane i rozpoczęte inwestycje kolejowe. Często w gminach brakuje miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub są one nieaktualne.
Projekt przewiduje też, że dokumentacja (składana do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego) w sprawie dopuszczania pojazdów kolejowych do użytku będzie musiała być składana w formie elektronicznej (bez możliwości jej modyfikacji). Zdaniem wnioskodawców zmiana ta przyczyni się do znacznego skrócenia i usprawnienia postępowania administracyjnego w tym zakresie.
Projekt zawiera też przepis przejściowy, który stanowi, że do momentu wejścia w życie nowelizacji wszystkie złożone wnioski rozpatrywane będą na obecnie obowiązujących zasadach.