Partnerzy serwisu:
Prawo

Sejm precyzuje zasady wyznaczania stawek za dostęp do infrastruktury i zasady finansowania PLK

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
17-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Sejm precyzuje zasady wyznaczania stawek za dostęp do infrastruktury i zasady finansowania PLK
W Sejmie rozpoczęło się procedowanie nad ustawą, której celem jest m.in. doprecyzowanie zasad ustalania stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej.

W piątek projektem „Ustawy: o zmianie Ustawy o transporcie kolejowym, Ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz Ustawy o Funduszu Kolejowym”, zajęli się członkowie specjalnej sejmowej podkomisji, utworzonej w ramach Komisji Infrastruktury. Po drobnych poprawkach (przede wszystkim natury redakcyjnej), członkowie podkomisji przyjęli projekt ustawy (posłowie PiS wstrzymali się od głosu). Teraz nastąpi dalsze procedowanie projektu, na szczeblu komisji.

W ślad za werdyktem Trybunału Sprawiedliwości UE

Wejście tej ustawy w życie jest spowodowane kilkoma kwestiami. Po pierwsze, konieczne jest dostosowanie polskiego prawa do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z maja 2013 r., który nakazał radykalną zmianę zasad konstruowania stawek za dostęp do infrastruktury (zarządca infrastruktury nie może już obecnie uwzględniać przy ustalaniu stawek np. kosztów administracyjnych). Po drugie, należy zlikwidować lukę prawną, gdyż obecne ustawodawstwo nie precyzuje, co dzieje się w sytuacji, w której Prezes UTK odrzuci nowy projekt stawek zaproponowany przez zarządcę infrastruktury. Poza tym, ustawa ma na celu m.in. określenie zasad wsparcia dla PKP PLK, które jest niezbędne w związku z obniżeniem przez PLK – w ślad za wyrokiem TS UE – od grudnia 2013 r. stawek za dostęp do infrastruktury o ok. 20% w porównaniu z wcześniej obowiązującymi.

Dlatego też m.in., projekt ustawy przewiduje wykreślenie z Ustawy o Funduszu Kolejowym zapisu o wykupieniu przez PKP SA w 2014 r. akcji PKP PLK o wartości 500 mln zł. Jak tłumaczyli podczas posiedzenia podkomisji przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, środki te zostaną przeznaczone w inny sposób na sfinansowanie działalności PKP PLK (i zbilansowanie jej wyniku finansowego).

Projekt ustawy precyzuje też, że w przypadku odrzucenia przez UTK nowego projektu stawek dostępu do infrastruktury, w dalszym ciągu obowiązuje dotychczasowy cennik. W projekcie zapisano także propozycję harmonogramu ogłaszania nowych cenników przez zarządców infrastruktury: stawki mają być ogłaszane w terminie 7 dni od dnia wydania ostatecznej decyzji przez UTK, mają one także wchodzić w życie nie wcześniej niż 30 dni od dnia ich ogłoszenia.

W jaki sposób finansować PKP PLK

Celem realizacji wyroku TS UE, w projekcie ustawy znalazła się też zmiana zasad finansowania PKP PLK ze środków publicznych. Zmiana przepisów ma polegać na tym, że koszty, które obecnie finansowane są z dotacji budżetowej, mają być finansowane z przychodów od przewoźników, natomiast koszty, które zarządca infrastruktury finansuje z przychodów od przewoźników, mają być po wejściu w życie nowych przepisów finansowane z budżetu.

Nowa ustawa zakłada też, że rząd nie będzie miał obowiązku (jak w polskim prawie zapisane jest obecnie), a jedynie będzie miał możliwość finansowania zarządcy infrastruktury kolejowej. Taka zmiana ma spowodować, że w dalszym ciągu będzie możliwe finansowanie ze środków budżetowych PKP PLK, a jednocześnie nie będzie formalnych podstaw do finansowania prywatnych zarządców infrastruktury.

Wątpliwości co do zapisów ustawy zgłaszał podczas posiedzenia podkomisji poseł Krzysztof Tchórzewski (PiS). – Przed jej przyjęciem, powinniśmy poznać opinię Biura Analiz Sejmowych, czy nowe przepisy chronią nas w całości przed werdyktem Trybunału Sprawiedliwości UE. Zwłaszcza w kontekście spodziewanych roszczeń ze strony przewoźników za stawki z poprzednich lat – argumentował Tchórzewski.

Wniosek posła PiS nie znalazł poparcia u większości członków podkomisji, natomiast wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz zapowiedział, że tego rodzaju ekspertyza zostanie w najbliższym tygodniu sporządzona na forum MIR.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Stawki dostępu: Obniżki na razie nie będzie

Prawo i polityka

Stawki dostępu: Obniżki na razie nie będzie

Roman Czubiński 26 maja 2021

ZNPK: Nie skorzystano z okazji, by obniżyć stawki za dostęp do torów

Infrastruktura

Obniżka stawek dostępu na czas pandemii? Nie wszystkich na to stać

Prawo i polityka

Zobacz również:

Stawki dostępu: Obniżki na razie nie będzie

Prawo i polityka

Stawki dostępu: Obniżki na razie nie będzie

Roman Czubiński 26 maja 2021

ZNPK: Nie skorzystano z okazji, by obniżyć stawki za dostęp do torów

Infrastruktura

Obniżka stawek dostępu na czas pandemii? Nie wszystkich na to stać

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5