Partnerzy serwisu:
Przetargi

Rusza Wielka Ofensywa Inwestycji Kolejowych. Czy to rewolucja w PLK?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-09-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jz, Rynek-Kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRZETARGI
Rusza Wielka Ofensywa Inwestycji Kolejowych. Czy to rewolucja w PLK?
PKP PLK rozpoczynają Wielką Ofensywę Inwestycji Kolejowych (WOIK). Efektem ma być blisko dwukrotny wzrost prędkości dla przewozów towarowych, spójna sieć połączeń i wzrost konkurencyjności transportu kolejowego. Tylko w 2015 r. PLK ogłoszą przetargi na 11 mld zł. Kontrakty ze środków nowej perspektywy UE zaplanowano według usprawnionych procedur, przy lepszej współpracy z wykonawcami.

Głównym celem Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych jest poprawa warunków przewozu towarów, uzyskana dzięki dwukrotnemu podniesieniu średniej prędkości pociągów oraz spójna sieć połączeń kolejowych o parametrach odpowiadających potrzebom przewoźników. Remonty szlaków towarowych, wyjazdów ze Śląska czy dojazdów do portów, są możliwe dzięki działaniom Polskich Linii Kolejowych realizowanym zgodnie z przyjętą strategią.

WOIK określa zasady współpracy z wykonawcami

– Wielka Ofensywa Inwestycji Kolejowych to dwanaście punktów. Jedenaście z nich dotyczy zasad współpracy z wykonawcami, dwunasty – poprawy stanu infrastruktury dla przewoźników towarowych. To nasz strategiczny cel. Dzięki WOIK będziemy mogli sprawnie zrealizować stawiane przed zarządcą infrastruktury zadanie: do 2023 r. efektywnie wydać 67 mld zł na polskie tory tak, aby przez kolejne dziesięciolecia kolej była konkurencyjnym i dochodowym środkiem transportu – mówi Andrzej Filip Wojciechowski prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Gwarancją sprawnej realizacji WOIK jest m.in. wprowadzenie przetargów dwustopniowych czy dodatkowe, poza ceną, kryteria oceny ofert. Dzięki temu realizacja zadań obarczona jest mniejszym ryzykiem ze strony wykonawcy. Ponadto dla wykonawców inwestor przygotował szereg rozwiązań wspomagających funkcjonowanie na wymagającym rynku: zaliczki na kontrakt (przedpłaty), zapłatę za materiały na placu budowy, płatności częściowe za wykonane prace.

Istotna także jakość materiałów i prac

Obowiązek przygotowania profesjonalnych harmonogramów realizacji projektu oraz efektywniejsze monitorowanie inwestycji ogranicza opóźnienia prac. Inwestycje są w większym stopniu skoordynowane z rozkładem jazdy, co usprawnia realizację prac oraz prowadzenie ruchu pociągów. PLK gwarantują bardzo dobrą jakość prac w trakcie WOIK. Obecnie inwestor korzysta z 16 laboratoriów jakościowych GDDKiA. W pierwszym półroczu 2015 roku wykonano 1,5 tysiąca badań jakości, lecz wraz ze wzrostem skali inwestycji, przewidywany jest 10-krotny wzrost liczby badań. Dlatego PLK kupuje 12 mobilnych laboratoriów do kontroli inwestycji oraz zbuduje Centralne Laboratorium Badawczo – Rozwojowe, które usprawni kontrole jakości inwestycji i poszerzy katalog badań.

Poszerzenie rynku i  współpraca z wykonawcami. PLK wprowadza nową formę dialogu z uczestnikami procesu inwestycji kolejowych i tworzy radę z udziałem firm i liderów branży kolejowej, którzy podzielą się doświadczeniami w zakresie usprawnienia procesu inwestycyjnego. PLK zabiega także o poszerzenie rynku wykonawców przez aktywną promocję oraz nawiązywanie kontaktów z partnerami zagranicznymi.

5 obszarów inwestycyjnych

Konsekwentne działania w ramach Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych przyniosą skokową poprawę warunków dla przewoźników towarowych. To oni są kluczowym partnerem biznesowym zarządcy infrastruktury. Transport towarów koleją jest bezpieczny, ekologiczny i będzie bardziej konkurencyjny.

Wielka Ofensywa Inwestycji Kolejowych to 12 działań w 5 obszarach inwestycyjnych:

  • Usprawnienie przetargów
  • Poprawa współpracy z wykonawcami
  • Profesjonalizacja PKP PLK
  • Tarcza PKP PLK
  • Rewolucja w przewozach towarowych

Okiem Eksperta – Niech im wystarczy determinacji

Dlaczego proces inwestycyjny na kolei wygląda źle? Zamawiający, po stoczeniu w ostatnich latach swoistej bitwy z wykonawcami, na której przegrały wszystkie strony, bardzo dobrze zdiagnozował problemy. Spojrzał za naszą zachodnią granicę i słusznie próbuje tworzyć system zamówień publicznych na wzór kolei niemieckich. Na rynku, na którym głównym kryterium była cena, nikt nie inwestował w rozwój. Bez progów mogła startować każda „firma teczka”, niemająca w Polsce ani sprzętu, ani wykwalifikowanej kadry. Polskie podmioty, które proponowały realne ceny, stanęły na skraju bankructwa. Przegrywając przetargi musiały realizować kontrakty jako podwykonawcy na ujemnych marżach. Wielu nie przetrwało. Co to oznacza dla PLK? Wielkie ryzyko niewykorzystania funduszy unijnych na bardzo dobrze przygotowany program inwestycyjny.

Mam szczerą nadzieję, że wskazane zapowiedzi wejdą lada dzień w życie, a ich autorom, młodym ludziom zarządzającym od niedawna PKP PLK, starczy determinacji, aby ucywilizować proces inwestycyjny na kolei.

Oczywiście otwarte jest powiedzenie, że diabeł tkwi w szczegółach i dopóki nie ma twardych warunków przetargowych i kontraktowych należy wierzyć, iż bardzo pozytywne zapowiedzi zostaną potwierdzone w dokumentach.

Janusz Zubrzycki, dyrektor zarządzający Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Linia 26: Niewielka inwestycja na pograniczu Mazowsza

Infrastruktura

Wielka Ofensywa PLK, czyli co?

Infrastruktura

Wielka Ofensywa PLK, czyli co?

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 11 listopada 2015

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Linia 26: Niewielka inwestycja na pograniczu Mazowsza

Infrastruktura

Wielka Ofensywa PLK, czyli co?

Infrastruktura

Wielka Ofensywa PLK, czyli co?

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 11 listopada 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5