Partnerzy serwisu:
Pasażer

Rozkład PKM od grudnia: Z Gdańska do Gdyni przez większość dnia co 15-20 minut

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-09-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Rozkład PKM od grudnia: Z Gdańska do Gdyni przez większość dnia co 15-20 minut
„Rynek Kolejowy” dotarł do projektu rozkładu jazdy SKM Trójmiasto, który od grudnia br. będzie obowiązywać na liniach wchodzących w projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Częstotliwość kursowania pociągów w relacji Gdańsk Wrzeszcz – Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy – Gdynia Główna wynosić będzie przez większą część dnia (roboczego) 15-20 minut. Idealnie cyklicznego rozkładu jazdy nie uda się wprowadzić.

Obecnie, od 1 września, SKM obsługuje ruch na linii wybudowanej w ramach projektu PKM, czyli pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem i Gdańskiem Osową; uruchamianych jest też kilka kursów w porze wczesnoporannej w relacji Gdynia Gł. – Gdańsk Wrzeszcz i w przeciwnym kierunku późnym wieczorem, ale te kursy służą obecnie praktycznie wyłącznie dojazdom i powrotom autobusów szynowych do bazy SKM w Gdyni Cisowej. Trwa obecnie m.in. montaż samoczynnej blokady liniowej pomiędzy Osową i Gdynią Gł., ruch na tym odcinku prowadzony jest po jednym torze i wprowadzenie w tym momencie na tym odcinku pełnej oferty PKM jest niemożliwe (prace na tym odcinku mają się zakończyć pod koniec października).

Od 1 października projekt PKM zostanie rozszerzony o trasę Gdańsk – Kartuzy, natomiast 13 grudnia, wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy, SKM przejmie od Przewozów Regionalnych obsługę trasy Gdynia – Kościerzyna, a także uruchomi połączenia w pełnym zakresie na wspomnianym wyżej odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Gł. W praktyce, będzie to oznaczać, że obecnie obsługiwany odcinek Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa zostanie rozszerzony do trasy Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa – Gdynia Gł.

Zarówno władze woj. pomorskiego, jak i przedstawiciele SKM podkreślali wielokrotnie, odpowiadając na uwagi krytyków rozkładu PKM, że oferta w pierwszych tygodniach ma charakter tymczasowy – biorąc pod uwagę zarówno realizowane od początku września połączenia z Wrzeszcza do Osowy, jak i kursy od początku października do Kartuz. „Pełnowartościowy” rozkład PKM ma, zgodnie ze słowami oficjeli, zostać wdrożony od grudnia. Dotarliśmy do jego projektu. Nie jest to jeszcze naturalnie ostateczny rozkład: w projekcie, który poznaliśmy, nie wszystkie wnioski zgłoszone do PKP PLK zostały zatwierdzone. Należy jednak przyjąć, że pociągi SKM/PKM będą kursować według modelu, o którym poniżej.

15-20 minut prawie przez cały dzień

W dni robocze, od ok. godz. 5:00 rano częstotliwość kursowania na trasie Gdańsk Wrzeszcz – lotnisko – Gdynia ma wynosić ok. 15-20 minut (bez zachowania cyklicznego taktu). Ta częstotliwość ma się utrzymać do ok. godz. 20:30 jeśli chodzi o odjazdy z Gdyni, natomiast z Wrzeszcza do ok. godz. 22:30. Ostatni odjazd z Gdyni do Wrzeszcza, według znanego nam projektu rozkładu, miałby następować o godz. 22:22, a z Wrzeszcza do Gdyni – o godz. 23:35. Wstępnie zaplanowane są też kursy nocne: odjazdy z Wrzeszcza o godz. 0:25 i 0:55 (czyli podobnie jak obecnie), z Gdyni 2:33 i, jako początek porannego szczytu, 3:48 i 4:08 (kolejny kurs miałby się odbyć o godz. 5:08). Z Wrzeszcza do Gdyni pierwszy pociąg miałby odjeżdżać o godz. 4:46.

Nie przez cały dzień częstotliwość kursowania pociągów Gdynia – lotnisko – Wrzeszcz będzie równie wysoka. Wynikać będzie to m.in. z faktu, że na odcinku Gdynia Gł. – Gdańsk Osowa kursować będą również pociągi Gdynia – Kościerzyna, a na linii PKM: pociągi Gdańsk – Kartuzy. Np. na początku popołudniowego szczytu, z Gdyni o godz. 13:46 odjedzie pociąg do Wrzeszcza, później o godz. 14:00 pociąg do Kościerzyny, a o godz. 14:15 – kolejny pociąg do Wrzeszcza. Jednocześnie jednak, pomiędzy jednym a drugim pociągiem z Gdyni – na linię PKM wjedzie pociąg z Kartuz, więc na samej linii PKM zostanie zachowana częstotliwość ok. 15-minutowa.

Powyższy sposób konstruowania rozkładu jazdy nie będzie jednak regułą. Np. w porze międzyszczytowej, pomiędzy dwoma pociągami z Gdyni do Wrzeszcza, odjeżdżającymi o godz. 11:05 i 11:20, pojechać ma, o godz. 11:10, pociąg do Kościerzyny.

Gdańsk Osowa praktycznie przestanie być stacją początkową i końcową dla PKM. Prawie wszystkie pociągi mają kursować w bezpośredniej relacji Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Gł.; jedynie pojedyncze połączenia mają być realizowane w skróconej relacji Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa.

Nieco szybciej do Kartuz

Istotna zmiana (w porównaniu z rozkładem obowiązującym od 1 października nastąpi w przypadku połączeń do Kartuz. Rozkład udało się ułożyć w taki sposób, żeby do minimum ograniczyć konieczność dokonywania mijanek na stacji Żukowo Wschodnie, które będą bardzo problematyczne w okresie od 1 października do 12 grudnia (przypomnijmy, iż będą sytuacje, w których pociąg do Kartuz będzie w Żukowie oczekiwał na… dwie mijanki: najpierw z pociągiem Kartuzy – Gdańsk, a potem Kościerzyna – Gdynia). Większość mijanek udało się zaplanować na odcinkach dwutorowych na terenie Gdańska. Oczywiście, w Żukowie będą mieć miejsce mijanki, ale czas oczekiwania na przyjazd pociągu z przeciwka będzie stosunkowo krótki (najczęściej ok. 6-8 minut).

Czas przejazdu najszybszych pociągów z Kartuz, nieoczekujących na mijankę, wyniesie ok. 55 min do Wrzeszcza i ok. 60 min do Gdańska Gł.; zgodnie ze znanym nam projektem rozkładu – od grudnia, wszystkie pociągi „kartuskie” będą kursować w bezpośredniej relacji do i z Gdańska Gł. (od grudnia nie będzie również sytuacji z dłuższymi postojami we Wrzeszczu, które będą mieć miejsce od października).

Czas przejazdu pociągu w kierunku Kartuz z postojem na mijankę w Żukowie wynosić będzie najczęściej ok. 70 min. To jest z jednej strony czas przejazdu szybszy niż oferta obowiązująca od października (kiedy to w niektórych przypadkach czas przejazdu pomiędzy Wrzeszczem i Kartuzami wynosić będzie blisko 90 min), ale też jest to wyraźnie dłuższy czas jazdy niż – o czym pisaliśmy – projekt rozkładu jazdy PKM, który został stworzony w 2011 r. i który zresztą został zamieszczony przez władze województwa pomorskiego jako formalna część dokumentacji przetargu na wybór przewoźnika PKM właśnie jako propozycja rozkładu. Projekt ten zakładał, że pociągi z Gdańska do Kartuz będą kursować jako przyspieszone, dzięki czemu czas jazdy (z Gdańska Gł.) mógłby wynieść nawet 51 minut. Dodać tu należy, że najszybsze autobusy trasę z Kartuz do centrum Gdańska pokonują w 50 minut.
Częstotliwość kursowania pociągów do Kartuz wynosić będzie ok. 60 min (bez zachowania cykliczności).

Więcej pociągów do Kościerzyny, ale nie będzie bezpośrednich pociągów Kościerzyna Gdańsk

SKM zwiększy nieco liczbę pociągów na trasie Gdynia – Kościerzyna w porównaniu z obecną ofertą Przewozów Regionalnych. Od grudnia do Kościerzyny będzie kursować (w dni robocze) 10 par pociągów dziennie, obecnie jest to 8 par. W ofercie pojawić ma się m.in. pociąg w porze wieczornej: 20:35 z Kościerzyny, 23:00 z Gdyni.

Pociągi z Kartuz i Kościerzyny w kierunku Trójmiasta będą jechać w taki sposób, że, w większości wypadków, najpierw pojedzie pociąg Kościerzyna – Gdynia, a potem Kartuzy – Gdańsk, dzięki czemu podróżni z Kościerzyny będą mogli wysiąść np. w Żukowie i przesiąść się do pociągu do Gdańska. W przeciwną stronę sytuacja będzie odwrotna: jako pierwszy pojedzie pociąg Gdańsk – Kartuzy, a za nim: pociąg Gdynia – Kościerzyna, dzięki czemu będzie możliwa przesiadka z Gdańska w kierunku Kościerzyny.

Po pierwsze jednak, taka sytuacja nie zawsze będzie mieć miejsce, bo według znanego nam projektu rozkładu zdarzać się będą np. sytuacje odwrotne – czyli będą tu sytuacje, w których pociąg z Kartuz do Gdańska pojedzie przed pociągiem z Kościerzyny do Gdyni. Po drugie, czas oczekiwania na przesiadkę w Żukowie będzie wynosić co najmniej ok. 10 minut, ale najczęściej – ok. 20 minut. A to czyni już tę ofertę nieatrakcyjną względem transportu drogowego.

Przejęcie przez SKM trasy do Kościerzyny będzie też skutkować reaktywacją (całorocznie, bo przez kilka ostatnich lat tą trasą kursowały pociągi w sezonie wakacyjnym) odcinka Somonino – Kartuzy. Według znanego nam projektu rozkładu, od grudnia trasą tą będzie jednak kursowała tylko jedna para pociągów: po południu w dni robocze, w relacji Gdynia – Somonino – Kartuzy. Pociąg ten zwiększa liczbę połączeń odwożących z Gdyni po południu ze szkoły i pracy (planowany odjazd z Gdyni – godz. 14:56). Ale taka a nie inna konstrukcja rozkładu nie powoduje np. wzajemnej poprawy dostępności transportem publicznym Kartuz i Kościerzyny.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pociągi na PKM już pod siecią trakcyjną

Infrastruktura

Pociągi na PKM już pod siecią trakcyjną

Jakub Madrjas 12 czerwca 2023

Pomorskie potwierdza: Będą elektryczne pociągi na PKM

Tabor i technika

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała umowę z Alstomem

Infrastruktura

Zobacz również:

Pociągi na PKM już pod siecią trakcyjną

Infrastruktura

Pociągi na PKM już pod siecią trakcyjną

Jakub Madrjas 12 czerwca 2023

Pomorskie potwierdza: Będą elektryczne pociągi na PKM

Tabor i technika

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała umowę z Alstomem

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5