„Rynek Kolejowy” dotarł do projektu rozkładu jazdy SKM Trójmiasto, który od grudnia br. będzie obowiązywać na liniach wchodzących w projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Częstotliwość kursowania pociągów w relacji Gdańsk Wrzeszcz – Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy – Gdynia Główna wynosić będzie przez większą część dnia (roboczego) 15-20 minut. Idealnie cyklicznego rozkładu jazdy nie uda się wprowadzić.
Obecnie, od 1 września, SKM obsługuje ruch na linii wybudowanej w ramach projektu PKM, czyli pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem i Gdańskiem Osową; uruchamianych jest też kilka kursów w porze wczesnoporannej w relacji Gdynia Gł. – Gdańsk Wrzeszcz i w przeciwnym kierunku późnym wieczorem, ale te kursy służą obecnie praktycznie wyłącznie dojazdom i powrotom autobusów szynowych do bazy SKM w Gdyni Cisowej. Trwa obecnie m.in. montaż samoczynnej blokady liniowej pomiędzy Osową i Gdynią Gł., ruch na tym odcinku prowadzony jest po jednym torze i wprowadzenie w tym momencie na tym odcinku pełnej oferty PKM jest niemożliwe (prace na tym odcinku mają się zakończyć pod koniec października).
Od 1 października projekt PKM zostanie rozszerzony o trasę Gdańsk – Kartuzy, natomiast 13 grudnia, wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy, SKM przejmie od Przewozów Regionalnych obsługę trasy Gdynia – Kościerzyna, a także uruchomi połączenia w pełnym zakresie na wspomnianym wyżej odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Gł. W praktyce, będzie to oznaczać, że obecnie obsługiwany odcinek Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa zostanie rozszerzony do trasy Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa – Gdynia Gł.
Zarówno władze woj. pomorskiego, jak i przedstawiciele SKM podkreślali wielokrotnie, odpowiadając na uwagi krytyków rozkładu PKM, że oferta w pierwszych tygodniach ma charakter tymczasowy – biorąc pod uwagę zarówno realizowane od początku września połączenia z Wrzeszcza do Osowy, jak i kursy od początku października do Kartuz. „Pełnowartościowy” rozkład PKM ma, zgodnie ze słowami oficjeli, zostać wdrożony od grudnia. Dotarliśmy do jego projektu. Nie jest to jeszcze naturalnie ostateczny rozkład: w projekcie, który poznaliśmy, nie wszystkie wnioski zgłoszone do PKP PLK zostały zatwierdzone. Należy jednak przyjąć, że pociągi SKM/PKM będą kursować według modelu, o którym poniżej.
15-20 minut prawie przez cały dzień
W dni robocze, od ok. godz. 5:00 rano częstotliwość kursowania na trasie Gdańsk Wrzeszcz – lotnisko – Gdynia ma wynosić ok. 15-20 minut (bez zachowania cyklicznego taktu). Ta częstotliwość ma się utrzymać do ok. godz. 20:30 jeśli chodzi o odjazdy z Gdyni, natomiast z Wrzeszcza do ok. godz. 22:30. Ostatni odjazd z Gdyni do Wrzeszcza, według znanego nam projektu rozkładu, miałby następować o godz. 22:22, a z Wrzeszcza do Gdyni – o godz. 23:35. Wstępnie zaplanowane są też kursy nocne: odjazdy z Wrzeszcza o godz. 0:25 i 0:55 (czyli podobnie jak obecnie), z Gdyni 2:33 i, jako początek porannego szczytu, 3:48 i 4:08 (kolejny kurs miałby się odbyć o godz. 5:08). Z Wrzeszcza do Gdyni pierwszy pociąg miałby odjeżdżać o godz. 4:46.
Nie przez cały dzień częstotliwość kursowania pociągów Gdynia – lotnisko – Wrzeszcz będzie równie wysoka. Wynikać będzie to m.in. z faktu, że na odcinku Gdynia Gł. – Gdańsk Osowa kursować będą również pociągi Gdynia – Kościerzyna, a na linii PKM: pociągi Gdańsk – Kartuzy. Np. na początku popołudniowego szczytu, z Gdyni o godz. 13:46 odjedzie pociąg do Wrzeszcza, później o godz. 14:00 pociąg do Kościerzyny, a o godz. 14:15 – kolejny pociąg do Wrzeszcza. Jednocześnie jednak, pomiędzy jednym a drugim pociągiem z Gdyni – na linię PKM wjedzie pociąg z Kartuz, więc na samej linii PKM zostanie zachowana częstotliwość ok. 15-minutowa.
Powyższy sposób konstruowania rozkładu jazdy nie będzie jednak regułą. Np. w porze międzyszczytowej, pomiędzy dwoma pociągami z Gdyni do Wrzeszcza, odjeżdżającymi o godz. 11:05 i 11:20, pojechać ma, o godz. 11:10, pociąg do Kościerzyny.
Gdańsk Osowa praktycznie przestanie być stacją początkową i końcową dla PKM. Prawie wszystkie pociągi mają kursować w bezpośredniej relacji Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Gł.; jedynie pojedyncze połączenia mają być realizowane w skróconej relacji Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa.
Nieco szybciej do Kartuz
Istotna zmiana (w porównaniu z rozkładem obowiązującym od 1 października nastąpi w przypadku połączeń do Kartuz. Rozkład udało się ułożyć w taki sposób, żeby do minimum ograniczyć konieczność dokonywania mijanek na stacji Żukowo Wschodnie, które będą bardzo problematyczne w okresie od 1 października do 12 grudnia (przypomnijmy, iż będą sytuacje, w których pociąg do Kartuz będzie w Żukowie oczekiwał na… dwie mijanki: najpierw z pociągiem Kartuzy – Gdańsk, a potem Kościerzyna – Gdynia). Większość mijanek udało się zaplanować na odcinkach dwutorowych na terenie Gdańska. Oczywiście, w Żukowie będą mieć miejsce mijanki, ale czas oczekiwania na przyjazd pociągu z przeciwka będzie stosunkowo krótki (najczęściej ok. 6-8 minut).
Czas przejazdu najszybszych pociągów z Kartuz, nieoczekujących na mijankę, wyniesie ok. 55 min do Wrzeszcza i ok. 60 min do Gdańska Gł.; zgodnie ze znanym nam projektem rozkładu – od grudnia, wszystkie pociągi „kartuskie” będą kursować w bezpośredniej relacji do i z Gdańska Gł. (od grudnia nie będzie również sytuacji z dłuższymi postojami we Wrzeszczu, które będą mieć miejsce od października).
Czas przejazdu pociągu w kierunku Kartuz z postojem na mijankę w Żukowie wynosić będzie najczęściej ok. 70 min. To jest z jednej strony czas przejazdu szybszy niż oferta obowiązująca od października (kiedy to w niektórych przypadkach czas przejazdu pomiędzy Wrzeszczem i Kartuzami wynosić będzie blisko 90 min), ale też jest to wyraźnie dłuższy czas jazdy niż – o czym pisaliśmy – projekt rozkładu jazdy PKM, który został stworzony w 2011 r. i który zresztą został zamieszczony przez władze województwa pomorskiego jako formalna część dokumentacji przetargu na wybór przewoźnika PKM właśnie jako propozycja rozkładu. Projekt ten zakładał, że pociągi z Gdańska do Kartuz będą kursować jako przyspieszone, dzięki czemu czas jazdy (z Gdańska Gł.) mógłby wynieść nawet 51 minut. Dodać tu należy, że najszybsze autobusy trasę z Kartuz do centrum Gdańska pokonują w 50 minut.
Częstotliwość kursowania pociągów do Kartuz wynosić będzie ok. 60 min (bez zachowania cykliczności).
Więcej pociągów do Kościerzyny, ale nie będzie bezpośrednich pociągów Kościerzyna – Gdańsk
SKM zwiększy nieco liczbę pociągów na trasie Gdynia – Kościerzyna w porównaniu z obecną ofertą Przewozów Regionalnych. Od grudnia do Kościerzyny będzie kursować (w dni robocze) 10 par pociągów dziennie, obecnie jest to 8 par. W ofercie pojawić ma się m.in. pociąg w porze wieczornej: 20:35 z Kościerzyny, 23:00 z Gdyni.
Pociągi z Kartuz i Kościerzyny w kierunku Trójmiasta będą jechać w taki sposób, że, w większości wypadków, najpierw pojedzie pociąg Kościerzyna – Gdynia, a potem Kartuzy – Gdańsk, dzięki czemu podróżni z Kościerzyny będą mogli wysiąść np. w Żukowie i przesiąść się do pociągu do Gdańska. W przeciwną stronę sytuacja będzie odwrotna: jako pierwszy pojedzie pociąg Gdańsk – Kartuzy, a za nim: pociąg Gdynia – Kościerzyna, dzięki czemu będzie możliwa przesiadka z Gdańska w kierunku Kościerzyny.
Po pierwsze jednak, taka sytuacja nie zawsze będzie mieć miejsce, bo według znanego nam projektu rozkładu zdarzać się będą np. sytuacje odwrotne – czyli będą tu sytuacje, w których pociąg z Kartuz do Gdańska pojedzie przed pociągiem z Kościerzyny do Gdyni. Po drugie, czas oczekiwania na przesiadkę w Żukowie będzie wynosić co najmniej ok. 10 minut, ale najczęściej – ok. 20 minut. A to czyni już tę ofertę nieatrakcyjną względem transportu drogowego.
Przejęcie przez SKM trasy do Kościerzyny będzie też skutkować reaktywacją (całorocznie, bo przez kilka ostatnich lat tą trasą kursowały pociągi w sezonie wakacyjnym) odcinka Somonino – Kartuzy. Według znanego nam projektu rozkładu, od grudnia trasą tą będzie jednak kursowała tylko jedna para pociągów: po południu w dni robocze, w relacji Gdynia – Somonino – Kartuzy. Pociąg ten zwiększa liczbę połączeń odwożących z Gdyni po południu ze szkoły i pracy (planowany odjazd z Gdyni – godz. 14:56). Ale taka a nie inna konstrukcja rozkładu nie powoduje np. wzajemnej poprawy dostępności transportem publicznym Kartuz i Kościerzyny.