Partnerzy serwisu:

Rosjanie i Niemcy zbudują Maglev przecinający Polskę?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-10-2010
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wś, Rynek Kolejowy, 1 października 2010

Podziel się ze znajomymi:

Rosjanie i Niemcy zbudują Maglev przecinający Polskę?
– Należy rozważyć ideę budowy kolei magnetycznej łączącej Moskwę z Berlinem – powiedział Wladimir Jakunin, prezes Kolei Rosyjskich w berlińskim hotelu Adlon pierwszego dnia targów InnoTrans. Rosjanie chcą, aby inwestycję sfinansował Gazprom, który będzie ją mógł połączyć z budową nowego rurociągu.

20 września Władmir Jakunin w berlińskim hotelu Adlon wygłosił referat na temat: “Niemcy I Rosja: Współpraca gospodarcza i wyzwania społeczne”. Szef RŻD został zaproszony przez Forum Niemiecko-Rosyjskie oraz forum Dialog Petersburski. W swoim przemówieniu poruszył on temat budowy kolei magnetycznej łączącego Moskwę z Berlinem przez Mińsk i Warszawę.

- Idea budowy kolei magnetycznej z Moskwy do Berlina przez Polskę nie pojawiła się po raz pierwszy – powiedział „Rynkowi Kolejwemu” prof. Johannes Kluehspies, prezes International Maglevboard, organizacji wspierającej budowę kolei magnetycznej na świecie, który był obecny na spotkaniu w hotelu Adlon. – Została ona już poruszona na dziesiątym spotkaniu Dialogu Petersburskiego w dniach 13-15 lipca w Jekaterynburgu, na którym obecni byli m.in. kanclerz Niemiec Angela Merkel i premier Rosji Władimir Putin – zapewnia.

Dialog Petersburski jest forum dyskusyjnym, które zostało założone w 2001 roku przez ówczesnych kanclerza Niemiec Gerharda Schrödera oraz prezydenta Rosji Władimira Putina w celu wzmacniania porozumienia między społeczeństwami obu krajów . Nazwa forum pochodzi od miejsca, w którym odbyły się pierwsze rozmowy w ramach tego forum.

Największym problemem przy budowie kolei magnetycznej są pieniądze. Wybudowanie jednego kilometra linii kosztuje nawet 30 mln dolarów.  Jednak według profesora Kluehspiesa Rosjanie chcą, aby tę inwestycję sfinansował koncern Gazprom. Miałby on połączyć ją z budową rurociągu, który ze względów bezpieczeństwa byłby położony pod ziemią, a nad nim miałaby się unosić konstrukcja Maglevu.

- Oczywiście budowa linii kolei magnetycznej nie mogłaby się odbyć bez zgody i udziału Polski – tłumaczy prof. Johannes Kluehspies. Ale zapewnia, że są w Polsce osoby, które już wiedzą o projekcie.

Maglev (skrót od magnetycznej lewitacji) to system transportu, w którym pociągi są unoszone i napędzane za pomocą układu elektromagnesów. Dzięki polu magnetycznemu, które jest przez nie wytwarzane pojazdy nie mają kontaktu z powierzchnią toru, co powoduje, że eliminowane są siły tarcia. Do realizacji tego zadania wykorzystuje się elektromagnesy wykonane z nadprzewodników (w Japonii) lub konwencjonalne (w Niemczech). Metoda ta ma potencjał, aby być szybsza, cichsza i płynniejsza niż systemy transportu kołowego.

Najwyższa zanotowana prędkość pociągu Maglev wynosi 581 km/godz., osiągnięta w Japonii w 2003 r. To jest o 6 km/godz.  szybciej niż rekord pociągu konwencjonalnego. Pierwszą komercyjną linię pociągu typu Maglev oficjalnie otwarto w 1984 roku w angielskim Birmingham. Jednak najbardziej znaną realizacją opartą na tej technologii, która działa  obecnie jest trzydziestokilometrowa linia zbudowana przez niemieckich inżynierów w Szanghaju. Pociąg Transrapid transportuje nią pasażerów na lotnisko w zaledwie 7 minut 20 sekund, osiągając maksymalną prędkość 431 km / godz. (średnio 250 km/godz.).
 

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Próżniowy Maglev. Chiny rozpoczynają budowę testowej linii do 1000 km/h

Infrastruktura

Próżniowy Maglev. Chiny rozpoczynają budowę testowej linii do 1000 km/h

Przemysław Farsewicz 17 sierpnia 2021

Niemcy wracają do kolei magnetycznej. Testowy odcinek w Chinach

Infrastruktura

Niemcy wracają do kolei magnetycznej. Testowy odcinek w Chinach

Artur Bogdanowicz, Rynek Kolejowy/Max Bögl, Der Spiegel 14 lipca 2018

Chińczycy pobiją kolejne rekordy prędkości na kolei?

Tabor i technika

Rząd Niemiec sprzedaje na licytacji pociąg Transrapid

Tabor i technika

Oszczędny Maglev przyszłością transportu miejskiego?

Innowacje

Stany Zjednoczone rozważają budowę kolei magnetycznej?

Świat

Stany Zjednoczone rozważają budowę kolei magnetycznej?

Global Rail News/lp, Rynek Kolejowy 11 listopada 2015

Zobacz również:

Próżniowy Maglev. Chiny rozpoczynają budowę testowej linii do 1000 km/h

Infrastruktura

Próżniowy Maglev. Chiny rozpoczynają budowę testowej linii do 1000 km/h

Przemysław Farsewicz 17 sierpnia 2021

Niemcy wracają do kolei magnetycznej. Testowy odcinek w Chinach

Infrastruktura

Niemcy wracają do kolei magnetycznej. Testowy odcinek w Chinach

Artur Bogdanowicz, Rynek Kolejowy/Max Bögl, Der Spiegel 14 lipca 2018

Chińczycy pobiją kolejne rekordy prędkości na kolei?

Tabor i technika

Rząd Niemiec sprzedaje na licytacji pociąg Transrapid

Tabor i technika

Oszczędny Maglev przyszłością transportu miejskiego?

Innowacje

Stany Zjednoczone rozważają budowę kolei magnetycznej?

Świat

Stany Zjednoczone rozważają budowę kolei magnetycznej?

Global Rail News/lp, Rynek Kolejowy 11 listopada 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5