Partnerzy serwisu:

Rosja: Pieniędzy na szybką kolej nie zabraknie?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-01-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
IRJ/lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Rosja: Pieniędzy na szybką kolej nie zabraknie?
Pomimo kryzysu ogarniającego kraj, Rosja konsekwentnie chce budować linię kolei dużych prędkości z Moskwy do Kazania. W tegorocznym budżecie zapewniono na tel cel około 6 mld rubli. Rosjanie wciąż liczą także na to, że w przyszłości linia będzie częścią międzynarodowego korytarza transportowego łączącego Moskwę z Pekinem.

Premier Dmitrij Miedwiediew potwierdził pod koniec grudnia, że w tym roku w budżecie zostaną wygospodarowane środki niezbędne do przygotowania tej ważnej dla Rosji inwestycji. Pieniądze, które rząd zamierza przeznaczyć na linię, miałyby posłużyć analizom i pracom projektowym. Jeszcze w tym roku zostaną wyłonieni wykonawcy do realizacji tych zadań.

- Czas podróży między Moskwą a Kazaniem, dzięki realizacji projektu, zostanie skrócony czterokrotnie - powiedział Miedwiediew. - Zagraniczni inwestorzy pokazali zainteresowanie tym projektem. Są wśród nich potencjalni partnerzy chińscy.  Naszym zadaniem jest szybkie wykonanie badań inżynieryjnych oraz opracowanie dokumentacji projektowej - aby czym prędzej skonstruować model finansowy linii Moskwa - Kazań - dodał premier Rosji.

Rosja potrzebuje wsparcia

Projekt w założeniu ma zostać zrealizowany w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego. W październiku minionego roku Rosja podpisała memorandum w sprawie budowy linii. W planach przyjęto wariant, że chińskie firmy powinny zapewnić do około 10 mld dolarów na budowę linii, podczas gdy cały projekt ma kosztować ok. 25 mld dolarów. Memorandum w sprawie budowy linii zobowiązuje obie strony do partnerstwa na etapie projektowania, budowy, utrzymania oraz finansowania.

Linia z Moskwy do Kazania ma przecinać siedem różnych regionów Rosji. Znajdzie się na niej 15 stacji, w tym stacja w Moskwie, we Włodzimierzu, Niżnym Nowogrodzie, w Czeboksarach i w Kazaniu. Budowa linii umożliwi skrócenie czasu podróży między Moskwą a Kazaniem z 14 godzin do 3,5 godziny. Niewykluczone, że w przyszłości linia stanie się fragmentem liczącego 7000 km korytarza transportowego z Moskwy, przez Kazachstan, aż do Pekinu.

Konsekwentny zwrot ku Chińczykom

Wsparcie Chin przy budowie linii jest szczególnie ważne dla Kremla, ponieważ Rosja konsekwentnie poszukuje gospodarczego zbliżenia z Pekinem, aby zneutralizować efekty znacznego pogorszenia relacji z Zachodem, spowodowanego trudną sytuacją na Ukrainie. Chiński Bank Rozwoju jest już praktycznie gotowy do uruchomienia pieniędzy na budowę liczącej 800 km linii kolejowej Moskwa - Kazań. Memorandum, które przedstawiciele Rosji podpisali z władzami Chin w sprawie wspólnej budowy kolei dużych prędkości, to definitywne odwrócenie się Rosji od Europy w kwestii współpracy w branży kolei dużych prędkości. Warto przypomnieć, że jeszcze w 2013 roku przedstawiciele RŻD i koncernu Alstom podpisali list intencyjny w sprawie zacieśnienia współpracy branży kolejowej pomiędzy Europą a Rosją. To jeszcze niedawno dawało nadzieję na zaangażowanie europejskich podmiotów w realizację budowy linii z Moskwy do Kazania.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5