EP2D - to nowy elektryczny zespół trakcyjny, wyprodukowany przez firmę Transmaszholding w podmoskiewskim Demichowie. Pociąg już trafił na testy. Przede wszystkim jest adresowany na rynek rodzimy, ale producent liczy, że pociąg okaże się również atrakcyjny dla krajów sąsiednich
Lada moment EP2D trafi na testy na tor testowy w Szczerbince. Pociąg został zaprojektowany tak, aby spełniać wymogi taborowe spółki CSPC, w której rękach znajduje się połowa udziałów w rynku przewozów aglomeracyjnych. EP2D jest przystosowany do obsługi aglomeracji moskiewskiej. CSPC jest zainteresowane zakupem pociągu, jednak najpierw producent musi skompletować dokumentację dopuszczającą pociąg do ruchu, a także wygrać przetarg, który w przyszłości zostanie ogłoszony na tego typu tabor.
Jak informują władze Transmaszholdingu, nowy pociąg elektryczny przystosowany do prądu stałego, jest zaprojektowany tak, by spełniać standardy techniczne Rosji, ale nie tylko, bo także Białorusi, Kazachstanu, Kirgistanu, a także Armenii. Według deklaracji producenta, pociąg zużywa o 20% mniej energii niż jego poprzednicy. Jednocześnie zespół trakcyjny zapewnia pasażerom podróż w lepszych warunkach - pociąg emituje mniej hałasu i wibracji. Dodatkowo, kabiny maszynisty są lepiej zabezpieczone na wypadek zderzenia.
TMH zapowiada, że pociąg będzie dostępny - w zależności od potrzeb zamawiającego - zarówno w wersji podmiejskiej, jak i dalekobieżnej. Producent deklaruje produkcję składów o dowolnej długości - od dwu- do jedenastoczłonowych. Najdłuższy - jedenastoczłonowy, w wersji podmiejskiej, będzie w stanie pomieścić na pokładzie do 2866 pasażerów. Planowane są również wersje przystosowane do prądu przemiennego oraz spalinowo - elektryczne.
Pociąg powstawał w większości przy zaangażowaniu rodzimych podmiotów - około pięćdziesięciu rosyjskich firm. Producent zapewnia jednak, że w przyszłości będzie korzystał wyłącznie z rosyjskiej siły roboczej i tamtejszych podzespołów, by wyeliminować jakiekolwiek ryzyko zależności ceny pociągu od sytuacji na rynku walut.
Elektryczny zespół trakcyjny EP2D powinien zostać dopuszczony do eksploatacji jeszcze w 2016 roku.