Spółce Tor-Audytor udało się w tym roku m.in. uzyskać certyfikat akredytacji Polskiego Centrum Akredytacji jako jednostki inspekcyjnej typu A. Świadczy on o zbudowaniu właściwych kompetencji zarówno jeśli chodzi o system zarzadzania, jak i wiedzę ekspercką.
Kontynuujemy nasz cykl podsumowujący rok 2015 z punktu widzenia spółek sektora kolejowego. Ostatnie 12 miesięcy w branży i w spółce Tor-Audytor podsumowuje prezes tej firmy, Piotr Faryna:
W roku 2015 w dziedzinie bezpieczeństwa kolejowego nie odnotowaliśmy przełomowych zmian. Niestety, w statystykach unijnych prowadzonych przez Komisję i ERA Polska plasuje się na dalekich miejscach odnośnie wskaźników poziomu bezpieczeństwa. Jest to oczywiście wynik klasyfikacji zdarzeń na przejazdach kolejowych i tzw. „łazików”, czyli wypadków związanych z osobami nieuprawnionymi przebywającymi na terenach kolejowych. Problemy kultury bezpieczeństwa są coraz wyraźniej dostrzegane, skuteczniejsze stają się działania UTK i samych podmiotów kolejowych. Niemniej wdrażanie narzędzi służących podniesieniu poziomu bezpieczeństwa, takich jak ocena i wycena ryzyka, monitorowanie oraz nadzór bez wątpienia powinno być zintensyfikowane.
Jeśli chodzi o spółkę Tor-Audytor, to po blisko 2 latach przygotowań udało się uzyskać certyfikat akredytacji Polskiego Centrum Akredytacji jako jednostki inspekcyjnej typu A. Świadczy on o zbudowaniu właściwych kompetencji zarówno jeśli chodzi o system zarzadzania, jak i wiedzę ekspercką. Wdrożyliśmy działania z zakresu wyceny i oceny ryzyka w zakresie zmian w systemie kolejowym, staraliśmy się też w jak najszerszy sposób przekazywać informacje o wspólnych metodach bezpieczeństwa podczas konferencji, szkoleń otwartych i w ekspertyzach. Cieszymy się z sygnałów środowiska o tym, iż Tor-Audytor został zaakceptowany jako solidna, wiarygodna i fachowa jednostka AsBo (assesment body).
Przyszły rok na pewno będzie sporym wyzwaniem ze względu na zmiany przepisów związanych z implementacją dyrektyw unijnych oraz „poślizgiem” związanym z opóźnieniami projektów z nowej perspektywy. Zmiany przyniesie także zapowiedź raportowania wypadków kolejowych na bocznicach. Wierzymy jednak, iż wzrośnie świadomość znaczenia prewencji w zakresie bezpieczeństwa kolejowego, zwłaszcza, że coraz liczniejsza jest wyspecjalizowana kadra tzw. pełnomocników ds. bezpieczeństwa i osób związanych z praktycznym wdrażaniem CSM.