Partnerzy serwisu:
Biznes

RBF: O przyszłości rynku przewozów towarowych zadecydują najbliższe decyzje PLK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
26-07-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
RBF: O przyszłości rynku przewozów towarowych zadecydują najbliższe decyzje PLK
- Jeżeli PLK zdecyduje się na podwyżkę taryf w zapowiadanej skali, a nadawcy - klienci kolei nie „ kupią” zwiększonych kosztów przewozów towarowych, a to wydaje się bardzo prawdopodobne, to stracą nie tylko przewoźnicy ale i PLK, ponieważ spadek przewozów zniweluje „korzyści” wynikające ze wzrostu stawek  - uważa Henryk Klimkiewicz, przewodniczący Forum Kolejowego - Railway Business Forum.

- W ciągu ostatnich 8 lat w Polsce powstał realny rynek  towarowych przewoźników kolejowych. Przewoźnicy ostro konkurują ze sobą. Ceny frachtu reagują na zmiany  koniunktury gospodarczej. Żeby osiągnąć  rentowność przewoźnicy zredukowali do maksimum zbędne zasoby. Mocno okrojone inwestycje oprócz potrzeby odtworzenia  koniecznego parku taborowego, kierowane są  przede wszystkim  na zbudowanie infrastruktury niezbędnej dla pozyskania klientów z szybko rosnącego rynku  przesyłek intermodalnych. Kolej towarowa stała się zdrowym ogniwem polskiej gospodarki - podkreśla przewodniczący RBF.

- Wydawało by się, że nie jest źle. Przewoźnicy kolejowi nie przegrywają już na wszystkich polach rywalizacji z przewoźnikami drogowymi. Dzisiaj szansą dla kolei stają się rosnące przewozy kontenerów. Przewozy towarowe utrzymują rentowność i dzięki temu przewoźnicy są solidnymi pracodawcami i rzetelnymi płatnikami dla swoich partnerów biznesowych w tym dla zarządcy infrastruktury Polskich Linii Kolejowych - uważa Henryk Klimkiewicz.

- Na horyzoncie szykuje się jednak wiele znaków zapytania. Spowolnienie gospodarcze,  zmniejszenie skali inwestycji drogowych, generujących zapotrzebowanie na duże ilości kruszyw, cementu i innych materiałów budowlanych, zmiana przepisów dotyczących wykorzystania biomasy w energetyce, już w tym roku spowoduje zmniejszenie wielkości przewozów w granicach 5 – 10 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Perspektywy na rok 2013 też nie są budujące. Na pewno  istotnie wpłynie to na obniżenie poziomu rentowności. Ale są to przyczyny obiektywne, gorszy etap cyklu koniunktury gospodarczej z którym muszą sobie poradzić wszyscy - ostrzega przewodniczący Railway Business Forum.

- Zasadniczy dylemat przewoźników jest inny. Kluczową sprawą jest, jak zachowa się w tej sytuacji PLK-a. Czy wykorzystując przepisy, nieprzystające do dzisiejszej rzeczywistości gospodarczej, ale bardzo korzystne dla zarządcy, przerzuci całość planowanych na przyszły rok w wyższe stawki dostępu, czy też odstąpi od tej praktyki. Nowe kierownictwo PLK stoi przed trudnym wyzwaniem - uważa Henryk Klimkiewicz.

- Osobiście patrzę na całą sytuację z dużym niepokojem. Pokusa znacznego podwyższenia stawek dostępu jest bardzo silna. Tym bardziej, że PLK ma też szereg własnych, ważnych argumentów uzasadniających wzrost potrzeb finansowych rosnącymi kosztami  prowadzonych inwestycji. Zgoda, ale przede wszystkim zarząd PLK musi mieć poczucie współodpowiedzialności za konsekwencje jakie nastąpią po przeniesieniu zwiększonych kosztów dostępu w cenę przewoźnego. Koszty dostępu są największą pozycją kosztową i stanowią czwartą cześć wszystkich wydatków. Przewoźnicy towarowi nie mają już rezerw kosztowych, wszyscy przeprowadzili głębokie restrukturyzacje. Największa szansa kolei na wzrost przewozów intermodalnych jest wyjątkowo wrażliwa na wzrost frachtu - podkreśla.

- Co to oznacza? Jeżeli PLK zdecyduje się na podwyżkę taryf w zapowiadanej skali, a nadawcy - klienci kolei nie "kupią” zwiększonych kosztów przewozów towarowych, a to wydaje się bardzo prawdopodobne, to stracą nie tylko przewoźnicy ale i PLK, ponieważ spadek przewozów zniweluje „korzyści” wynikające ze wzrostu stawek. Stracą przewoźnicy i straci PLK. Przegraną będzie kolej - kończy Henryk Klimkiewicz, przewodniczący Railway Business Forum.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5