Partnerzy serwisu:
Biznes

RBF, IGTL: Zadłużanie PKP PLK nie jest sposobem na uzdrowienie sytuacji kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Autor:

IGTL/RBF

Data publikacji:
27-08-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
IGTL/RBF

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
RBF, IGTL: Zadłużanie PKP PLK nie jest sposobem na uzdrowienie sytuacji kolei
"Polityka oddłużania kolejnictwa poprzez redukcję  długów PKP SA a jednocześnie wzrost zadłużenia PKP PLK SA jest zupełnie nieefektywna, nie mówiąc już o  niebagatelnie rosnących kosztach obsługi zobowiązań PKP PLK SA." - czytamy we wspólnym apelu Izby Gospodarczej Transportu Lądowego i Forum Kolejowego - Railway Business Forum, skierowanym do posłów na Sejm RP.

"Ogłoszony 20 sierpnia b.r. projekt nowelizacji Budżetu Państwa na rok 2013 zakłada zmniejszenie o 1 mld złotych wydatków na infrastrukturę kolejową przy założeniu utrzymania poziomu inwestycji. Oznacza to, iż PKP PLK SA będą musiały pokryć te wydatki ze środków własnych poprzez emisję obligacji, które objąć ma Bank Gospodarstwa Krajowego. Zdajemy sobie sprawę z dążenia do równoważenia budżetu, jednak w przypadku kolejnictwa, które przecież miało być dla Rządu priorytetem w obecnej kadencji, takie działania mogą mieć niezwykle szkodliwe skutki" - czytamy w dokumencie.

"Po pierwsze, określona w art. 5 Ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego zasada, że „wydatki związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem, ochroną i zarządzaniem infrastrukturą transportu lądowego, finansowaną lub dofinansowaną prze ministra właściwego do spraw transportu ustala się w ustawie budżetowej w wysokości nie niższej niż 18 proc. planowanych na dany rok wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych”, miała na celu między innymi wprowadzenie stabilności dla planowania rozwoju kolejnictwa. Odejście, choćby na krótki okres, od tej zasady, wprowadza załamanie przewidywalności rynku. Niepokojące są sygnały, że zawieszenie artykułu wspomnianej ustawy możliwe jest także w 2014 r. na zdecydowanie większą skalę, co grozi zwiększeniem kosztów inwestycji, przedłużeniem terminów realizacji czy nawet koniecznością rezygnacji z niektórych zadań" - piszą autorzy apelu.

"Po drugie polityka oddłużania kolejnictwa poprzez redukcję  długów PKP SA a jednocześnie wzrost zadłużenia PKP PLK SA jest zupełnie nieefektywna, nie mówiąc już o  niebagatelnie rosnących kosztach obsługi zobowiązań PKP PLK SA. Nie uspokaja zapowiedź Rządu, iż długi te zostaną spłacone przez Fundusz Kolejowy w latach 2016-2019. Już dzisiaj większość środków z tego funduszu nie jest przekazywana na inwestycje w infrastrukturę kolejową, a spłata długów PKP PLK SA w przyszłości może te proporcje jeszcze bardziej zaburzyć na niekorzyść inwestycji" - podkreślają przedstawiciele IGTL i RBF.

"W związku z powyższym zwracamy się  z apelem do Posłów na Sejm, aby rozważyli możliwość odejścia od projektowanych zmian w przypadku  inwestycji infrastrukturalnych  realizowanych przez PKP PLK SA, albowiem instrumenty finansowe dotyczące kolei w Polsce muszą być stabilne i przewidywalne. W innym przypadku, wbrew strategiom transportowym w Polsce i  wspólnej strategii Unii Europejskiej, nie da się zrealizować idei zrównoważonego rozwoju transportu" - czytamy w dokumencie.

Pod apelem swe podpisy złożyli Marita Szustak (w imieniu zarządu IGTL) oraz Henryk Klimkiewicz (w imieniu zarządu RBF).
 

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

IGTL: Ustawa o czasie pracy ignoruje głos branży kolejowej

Prawo i polityka

IGTL: Ustawa o czasie pracy ignoruje głos branży kolejowej

Jakub Madrjas 10 stycznia 2023

Szustak (IGTL): Serce rządu jest z asfaltu

Biznes

Szustak (IGTL): Serce rządu jest z asfaltu

Marita Szustak/IGTL 02 stycznia 2023

IGTL: Trzeba uelastycznić system badań lekarskich na kolei

Prawo i polityka

IGTL: Trzeba uelastycznić system badań lekarskich na kolei

inf. pras oprac. JM 12 listopada 2020

IGTL apeluje do ministerstwa o nowy program rozjazdowy

Infrastruktura

IGTL apeluje do ministerstwa o nowy program rozjazdowy

lk, Rynek Kolejowy 09 września 2016

Zobacz również:

IGTL: Ustawa o czasie pracy ignoruje głos branży kolejowej

Prawo i polityka

IGTL: Ustawa o czasie pracy ignoruje głos branży kolejowej

Jakub Madrjas 10 stycznia 2023

Szustak (IGTL): Serce rządu jest z asfaltu

Biznes

Szustak (IGTL): Serce rządu jest z asfaltu

Marita Szustak/IGTL 02 stycznia 2023

IGTL: Trzeba uelastycznić system badań lekarskich na kolei

Prawo i polityka

IGTL: Trzeba uelastycznić system badań lekarskich na kolei

inf. pras oprac. JM 12 listopada 2020

IGTL apeluje do ministerstwa o nowy program rozjazdowy

Infrastruktura

IGTL apeluje do ministerstwa o nowy program rozjazdowy

lk, Rynek Kolejowy 09 września 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5