Od wczoraj działa Railteam, sojusz szybkich linii kolejowych z Austrii, Belgii, Niemiec, Holandii oraz Szwajcarii. Brytyjski Eurostar dołączy do nich pod koniec roku. Wzorcem dla przewoźników są sojusze linii lotniczych, celem zaś - odebranie im pasażerów.
Podróżni będą mogli wykupić jeden bilet na wszystkie połączenia stowarzyszonych przewoźników, łatwiejsze staną się przesiadki, bo będą odbywały się na tym samym peronie w takich dużych centrach ruchu kolejowego, jak Bruksela, Frankfurt czy lotnisko Charles\'a de Gaulle\'a w Paryżu. Podczas oczekiwania na pociąg będą mogli skorzystać ze wspólnych poczekalni z dostępem do Internetu i zbierać punkty za przejazdy, co zresztą wcześniej już stosował Deutsche Bahn. Jeśli pasażer spóźni się na pociąg, będzie mógł wsiąść bez żadnych dodatkowych dopłat do wagonu linii sojuszniczej.
Zdaniem Guillaume\'a Pepy\'ego, prezesa Kolei Francuskich, sojusz spopularyzuje podróże szybkimi pociągami. Jego zdaniem liczba pasażerów w najbliższych pięciu latach wzrośnie dzięki temu z obecnych 10 mln do 25 mln. Linie kolejowe - SCNEF (Francja), SBB (Szwajcaria), Deutsche Bahn (Niemcy), NS i HSA (Holandia), SCNB (Belgia) oraz brytyjski Eurostar kosztem 30 mln euro stworzyły już wspólny system rezerwacji biletów. Pod koniec roku wszystkie bilety będzie można kupować online.
Start Railteamu jest jednak dość pechowy, bo pracownicy Deutsche Bahn, którzy nie są w stanie porozumieć się z pracodawcą w sprawie podwyżki płac, ogłosili dzisiaj strajk między godziną 5 a 9 rano. Bierze w nim udział połowa z 20 tys. maszynistów zatrudnionych przez niemieckiego przewoźnika.
Polskie Koleje Państwowe nie uczestniczą w Railteamie, ponieważ w naszym kraju nie ma szybkich pociągów. Nie zostały również zaproszone do kolejnego sojuszu tanich przewoźników, który za 38 euro zaproponuje przejazd z Lizbony do Berlina, ani też do sojuszu przewoźników środkowoeuropejskich zrzeszającego koleje francuskie, szwajcarskie, austriackie, niemieckie, czeskie i słowackie. Rozważano zaproszenie doń PKP, ale niekorzystnie wypadła ocena naszych kolei. Kryteriami były m.in. stan infrastruktury, punktualność, możliwości rozwoju i zdolności finansowe.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.