PKP Polskie Linie Kolejowe otrzymały odmowną decyzję regionalnego dyrektora ochrony środowiska w Białymstoku w sprawie modernizacji linii kolejowej E75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki – granica państwa. Brak decyzji środowiskowej dla projektu oznacza zamknięcie trwającej 5 lat procedury. Teraz zarządca infrastruktury może złożyć nowy, kompletny wniosek. We wcześniejszym były braki, których PKP PLK nie uzupełniły.
– Decyzja Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku z 22 maja 2015 r. jest formalnym zamknięciem procedury administracyjnej, trwającej od 27 stycznia 2010 r., dotyczącej określenia warunków realizacji modernizacji linii kolejowej E75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki – granica państwa. 27 października 2010 r. zostało wszczęte postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a decyzja została wydana w dniu 21 czerwca 2012 r. – przypomina Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.
Sprawa utknęła
W dalszych etapach sprawa skomplikowała się, ponieważ od decyzji odwołała się do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska jedna z organizacji ekologicznych. Stamtąd sprawa trafiła ponownie do białostockiej RDOŚ. Tamtejsza dyrekcja zwróciła się do PKP PLK o uzupełnienie dokumentacji. – W raporcie PKP PLK był problem z inwentaryzacją przyrodniczą – była niekompletna, zastosowano niewłaściwą metodykę, niewłaściwe terminy – wyjaśnia regionalny dyrektor ochrony środowiska w Białymstoku Lech Magrel. – Ze względu na to, że przez półtora roku nic w tej sprawie się nie działo, wydaliśmy decyzję odmowną na realizację przedsięwzięcia – dodaje.
Będzie nowy wniosek
To nie przekreśla jednak sprawy, ponieważ PKP PLK mogą w każdej chwili złożyć nowy wniosek i z nowym materiałem będzie on rozpatrywany ponownie. – Jeśli dokumentacja jest kompletna, prawidłowa, i nie ma uwag do raportu, jesteśmy w stanie wydać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach w ciągu trzech miesięcy – dodaje dyrektor białostockiej RDOŚ.
PKP Polskie Linie Kolejowe przyznają, że opracowania były zlecone dawno i dlatego trzeba zająć się sprawą na nowo. – Zakres przedsięwzięcia opracowany w 2009 r. uległ dezaktualizacji. Wobec powyższego konieczne są prace przygotowawcze, których celem jest ponowne określenie oddziaływania na środowisko planowanych robót budowlanych – dodaje przedstawiciel PKP Polskich Linii Kolejowych.
W tej chwili opracowywane jest studium wykonalności dla projektu budowy Rail Baltiki, w ramach którego przeprowadzona zostanie inwentaryzacja przyrodnicza. Według PKP PLK, ma ona zakończyć się w kwietniu 2016 r. Do września tego roku zostanie opracowana również analiza środowiskowa. – Powyższe prace pozwolą na opracowanie wszystkich niezbędnych załączników do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – dodaje Karol Jakubowski. Jak zapewniają PKP PLK, dla przygotowywanej dokumentacji zostały określone wysokie wymagania, aby uniknąć dotychczasowych problemów z uzyskiwaniem decyzji środowiskowej.
Kiedy realizacja?
Projekt Rail Baltica do granicy z Litwą jest przewidywany do zgłoszenia do unijnego finansowego instrumentu „Łącząc Europę" (CEF), ale w następnych turach (pierwszy nabór zakończył się w lutym). Jak jednak deklaruje Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, kolejność wysyłania projektów zależy wyłącznie od zaawansowania prac związanych z przygotowaniem dokumentów dla danej inwestycji. Kolejne nabory do instrumentu CEF nadesłane do Brukseli z Polski będą rywalizowały z innymi transportowymi projektami, które wpłyną do Brukseli z krajów uprawnionych. Dlatego w dużej mierze o uzyskaniu dofinansowania będzie decydował kompletny wniosek oraz oczywiście dotrzymanie wszelkich terminów.
Unijny priorytet
Linia Rail Baltica łącząca Warszawę z Tallinem to jeden z kluczowych projektów transportowych Unii Europejskiej w perspektywie finansowej 2014-2020. Polska ma za zadanie zrealizować projekt z Warszawy do granicy z Litwą, natomiast Litwa, Łotwa i Estonia utworzyły międzynarodową spółkę, która ma koordynować wspólne działania w tym zakresie. W tej chwili kraje bałtyckie czekają na decyzję w sprawie pierwszej transzy środków na realizację projektu (dodatkowo na Litwie jeszcze toczą się prace współfinansowane w ramach perspektywy finansowej 2007-2013). W Polsce natomiast przebudowywana jest część linii Warszawa – Białystok. Ten projekt jest również współfinansowany w ramach unijnych środków z minionej perspektywy finansowej.