PKP PLK rozstrzygnęła przetarg na modernizację stacji Ełk w ramach projektu Rail Baltica. Do podpisania umowy może się przygotowywać Budimex.
W grudniu 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły os
tatni jak dotąd duży przetarg inwestycyjny – na modernizację peronów, torów, budowę nowego przejścia podziemnego na stacji Ełk. To pierwszy etapem przebudowy trasy Rail Baltica na odcinku Białystok – Ełk, Inwestycja współfinansowana jest ze środków unijnych, instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Więcej na temat projektu stacji wraz z wizualizacjami
piszemy tutaj.
Najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu złożył Budimex . Jak poinformowała spółka w komunikacie, jej oferta została uznana za najkorzystniejszą przez zamawiającego. Opiewa ona na 586 991 869,92 zł netto. Termin zakończenia robót to 28 miesięcy od daty rozpoczęcia, a gwarancji i rękojmi: pięć lat.
W ramach kontraktu trzeba będzie wymienić ok. 45 km torów i sieci trakcyjnej i 118 rozjazdów. Powstanie lokalne centrum sterowania w Ełku oraz nowe urządzenia i systemy. Kontrakt obejmuje budowę wiaduktu kolejowego na ul. Towarowej, który zastąpi przejazd przez osiem torów. W dalszych planach jest budowa nowego wiaduktu kolejowego nad ulicą Suwalską. Przebudowany będzie most kolejowy nad rzeką Ełk.
Modernizacja odcinka Rail Baltica na odcinku między Białymstokiem a Ełkiem według planów z 2017 roku
miała się rozpocząć w 2020 roku. Dwa lata temu podjęto jednak decyzję o
zmianie projektu i podniesieniu prędkości maksymalnej pociągów. PKP PLK planuje wyprowadzenie linii z Białegostoku
nową linią kolejową, która będzie stanowić obwodnicę miasta. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy powstanie, ani kiedy zostanie zmodernizowany odcinek pomiędzy stacjami. Modernizację linii Rail Baltica poza
realizowanym już odcinkiem Warszawa-Białystok na razie ograniczono do robót na stacji Ełk oraz
przygotowania dokumentacji dla odcinka od Ełku do granicy w Trakiszkach.