PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na uzupełniające studium wykonalności wraz z dokumentacją przetargową dla wariantu XIV tunelu średnicowego, realizowanego w ramach budowy linii kolejowej w tunelu od stacji Łódź Fabryczna do linii nr 15.
Według informacji na stronie zamawiającego, zakres Studium obejmuje: opracowanie dokumentacji geologiczno-inżynierskiej i hydrogeologicznej, kwerendę archeologiczną, ocenę możliwości budowy przystanków w tunelu w aspekcie geometrycznym i funkcjonalnym, określenie oddziaływania inwestycji na infrastrukturę miejską oraz opracowanie analizy kosztów i korzyści. Zakres dokumentacji przetargowej obejmuje opracowanie programu funkcjonalno – użytkowego oraz oszacowanie, na jego podstawie, wartości zamówienia oraz rozbicie ceny ofertowej na planowane koszty prac projektowych oraz planowane koszty określonych w PFU robót budowlanych.
Zarządca infrastruktury oczekuje określenia optymalnego dla realizacji tunelu wariantu inwestycyjnego (przy pomocy analizy wielokryterialnej) oraz określenia najlepszego modelu finansowania projektu. Wykonawca ma przeanalizować 4 warianty: tzw. bezinwestycyjny (traktowany jako punkt odniesienia w analizie kosztów i korzyści), budowę tunelu bez przystanków, budowę tunelu z jednym przystankiem (tzw. "stacja Manufaktura"), ale z pozostawieniem technicznej możliwości późniejszej budowy dodatkowych przystanków dla ruchu aglomeracyjnego, oraz jednoczesną budowę tunelu i wszystkich przystanków, których liczbę i lokalizację ma także określić opracowany dokument.
Oferty w postępowaniu można składać do 14 marca. Kryterium udzielenia zamówienia jest najniższa cena. Zwycięzca przetargu będzie zobowiązany do ukończenia studium w ciągu 435 dni od udzielenia zamówienia.
Przypomnijmy, że budowa tunelu średnicowego ma na celu zintegrowanie łódzkiego węzła kolejowego i poprawę jakości zarówno przewozów aglomeracyjnych i regionalnych, jak i ponadregionalnych. Odnoga do stacji Łódź Kaliska będzie wykorzystywana przez pociągi dalekobieżne wschód - zachód (np. Warszawa - Wrocław), a do stacji Łódź Żabieniec - północ - południe (np. Katowice/Kraków - Trójmiasto). Inwestycja jest przewidziana do finansowania częściowo ze środków unijnych. W Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.) umieszczono ją na liście inwestycji kolejowych na pozycji nr 25.