Jak ustalił „Rynek Kolejowy” Stadler Bussnang AG oprotestował postępowanie na dostawę 20 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych przeprowadzany przez Województwo Mazowieckie, w wyniku którego za najkorzystniejszą wybrano ofertę Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Holding i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A.
Stadler wnosi zastrzeżenia co do posiadania przez Pesę niezbędnej wiedzy i doświadczenia do wykonywania zamówienia, oraz braku udokumentowania przystosowania konstrukcyjnego EZT produkowanych przez Pesę do realizowania przewozów z prędkością co najmniej 160km/h.
21 kwietnia 2009 roku Spółka „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o. o., w imieniu Województwa Mazowieckiego, ogłosiła przetarg na „Dostawę 20 sztuk nowych czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych”.
Otwarcie ofert nastąpiło w dniu 5 czerwca 2009 roku. Wpłynęły oferty od trzech firm: Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA i ZNTK Mińsk Mazowiecki S.A., Stadler Bussang AG i CAF S.A. Najkorzystniejszą ofertę cenową, w wysokości 101 mln 260 tys. euro brutto, przedstawiło Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA i ZNTK Mińsk Mazowiecki S.A.
Według danych podanych przez Koleje Mazowieckie, ofercie konsorcjum PESY i ZNTK Mińsk Maz. komisja przetargowa przyznała 97,7022 pkt. (cena - 60 pkt., roczne zużycie energii na potrzeby przejechania 1 km na 1 ezt - 13,3689 pkt., masa służbowa ezt - 14,3333 pkt., termin gwarancji - 5 pkt., termin dostawy ostatniego z pierwszych 15 ezt - 5 pkt.). Konkurencyjna oferta Stadlera została oceniona na 85,0191 pkt. (cena - 47,5191 pkt., roczne zużycie energii na potrzeby przejechania 1 km na jednego ezt - 15 pkt., masa służbowa ezt - 15 pkt., termin gwarancji - 5 pkt., termin dostawy ostatniego z pierwszych 15 ezt - 2,5 pkt.).