Podczas panelu dyskusyjnego "Czy transport publiczny to przestrzeń do otwartej konkurencji" na Kongresie Transportu Publicznego głos zabrał prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Krzysztof Rudziński. Odważył się na wypowiedź dotyczącą przyszłości PKP SKM Trójmiasto.
Rozmowa dotyczyła tego, jaki procent transportu publicznego należałoby oddawać pod przetarg, o swoich doświadczeniach w tym względzie mówili przedstawiciele Rzeszowa i Warszawy. Omówiono też przykład Trójmiasta, gdzie w wyniku przetargu obsługę wybudowanej i oddanej do użytku we wrześniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przejęła SKM Trójmiasto. Krzysztof Rudziński opisując środowisko transportowe w jakim wozi pasażerów SKM po linii PKM, zwrócił uwagę na fakt działania w województwie pomorskim dwóch przewoźników, którzy są dofinansowywani z budżetu marszałka.
– SKM jest wyśnioną narzeczoną, którą województwo chętnie by przejęło, ale na razie go na to nie stać. Kiedy spółka ma powiązania właścicielskie poza umową, nie oszukujmy się, funkcjonowanie jej zupełnie inaczej wygląda – powiedział podczas Kongresu Transportu Publicznego Krzysztof Rudziński.
Prawdopodobnie w najbliższych latach, po przejęciu PKP SKM Trójmiasto, samorząd województwa pomorskiego doprowadzi do budowy jednego przewoźnika regionalnego. Doprowadziłoby to m.in do ujednolicenia taryfy przewozowej w całym województwie pomorskim. Nie rozwiąże to jednak problemu, który występuje wewnątrz aglomeracji trójmiejskiej, a który sprowadza się do konieczności zakupu różnych biletów do autobusów różnych zarządów.
Pierwotnie MIR nie był przychylny sprzedaży większościowego pakietu akcji przewoźnika, jednak na początku 2015 roku zmienił się klimat rozmów na linii samorząd – rząd. Mimo wcześniejszych zamierzeń, przejęcia na pewno nie uda się dokonać przed wyborami, ani w tym roku. Czy po wyborach rozmowy będą kontynuowane? Na razie nie wiadomo.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.