Przewozy Regionalne ogłosiły przetarg na dostawę trzech spalinowych zespołów trakcyjnych z opcją na dwa dodatkowe pojazdy. Pojazdy mają zostać dostarczone w ciągu niecałego roku.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa trzech nowych dwuczłonowych zespołów trakcyjnych. Zamawiający wymaga m.in. zastosowania ekonomicznych silników spalinowych nowej generacji o niskim zużyciu paliwa, klimatyzacji, monitoringu i tempomatu. W postępowaniu przewidziano opcję na dostawę jednego bądź dwóch kolejnych pojazdów. Decyzja o jej wykorzystaniu ma zostać podjęta najpóźniej do 15 lipca 2017 r.
Maksymalną długość pojazdu określono na 45 metrów. Każdy ma zawierać min. 130 miejsc siedzących, w tym min. 10 składanych. Założono dwa miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich, a także co najmniej cztery uchwyty na rowery. W każdym członie znajdować się mają jedne drzwi na stronę. Wysokość wejścia określono na nie więcej niż 600 m powyżej główki szyny. W sumie 40% podłogi ma znajdować się na takim poziomie. Szerokość przejścia wynosić ma co najmniej 550 mm przy układzie siedzeń 2+2.
Maksymalna prędkość eksploatacyjna wynieść ma co najmniej 120 km/h. W zakresie parametrów trakcyjnych wymagane są dwa zespoły napędowe z silnikami wysokoprężnymi o mocy min. 380 kW, a także zbiorniki paliwa umożliwiające przejechanie min. 1000 km bez tankowania. Przewidziano konstrukcję stalową pojazdu.
Termin składania ofert mija 26 stycznia 2017 r. W postępowaniu mogą brać firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowały dostawę o wartości nie mniejszej niż 6 mln zł netto co najmniej jednego spalinowego zespołu trakcyjnego dostosowanego do poruszania się z prędkością co najmniej 120 km/h. Jedynym kryterium wyboru jest cena. Termin realizacji zamówienia upływa 1 grudnia 2017 r.
Przewozom Regionalnym już dwukrotnie
nie udało się rozstrzygnąć postępowania na dostawę spalinowych pojazdów. W ostatnim przetargu cena jedynej oferty prawie dwukrotnie przekraczała budżet zamawiającego (choć to nie cena
zdecydowała o wykluczeniu oferty). Wcześniej jednak spółka wymagała trójczłonowych jednostek.
Zdaniem PR dwuczłonowe pojazdy są bardziej dostępne na rynku, co powinno przełożyć się na korzystniejszą cenę.