Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Powstaje najdłuższy tunel kolejowy na świecie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-03-2007
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Gazeta Wyborcza, 21 marca 2007

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Powstaje najdłuższy tunel kolejowy na świecie
Szwajcarzy budują w Alpach nowy tunel, który po ukończeniu będzie najdłuższy na świecie. Nowy tunel kolejowy pod przełęczą św. Gottharda ma mieć 57 km długości i być częścią nowej linii kolejowej łączącej Zurych z Mediolanem. Podróżowanie nim między miastami będzie krótsze niż latanie samolotem.

Coraz więcej ciężarówek jeździ przez Alpy, ich liczba wzrosła szczególnie szybko w ciągu ostatnich dwóch dekad: w 1990 przez Alpy przewieziono ok. 40 mln ton towarów, w 2001 już 90 mln, a do 2010 wzrost ma być jeszcze szybszy.

Prowadzi to nieuchronnie do zmian w środowisku naturalnym, dlatego władze Szwajcarii chcą doprowadzić do jak najszybszego przejęcia części tego olbrzymiego ładunku przez kolej.

Dwa najbardziej znane tunele szwajcarski pod przełęczą św. Gottharda (samochodowy) i francuski Mont Blanc nie są już w tak dobrym stanie, jak na początku - w ciągu ostatnich dziesięciu lat oprócz tego, że były nieustannie używane, zniszczyły je też pożary.

W 1994 Szwajcarzy zdecydowali w ogólnonarodowym referendum, że chcą, by cały tranzyt przez ich państwo był przeniesiony na tory.

W kwietniu 1996 roku Szwajcarzy rozpoczęli drążenie przez Alpy supernowoczesnego tunelu. Choć w publikacjach projekt opisywany jest zwykle jako "tunel", w rzeczywistości będą to dwa tunele, w których kursować będą pociągi w przeciwne strony.

Pod przełęczą Gottharda w Szwajcarii są już dwa inne tunele, w tym jeden kolejowy, zbudowany jeszcze w XIX wieku. Ma 16 km długości.

Nowy będzie się różnił od wszystkich wcześniejszych tym, że tory na całej długości znajdą się na tej samej wysokości - 500 m n.p.m. Umożliwi to pociągom osiąganie prędkości 240 km na godzinę i skróci podróż z Zurychu do Mediolanu z czterech do 2,5 godziny, a niektóre źródła podają, że nawet jeszcze bardziej. Pod względem czasu podróży będzie się zatem bardziej opłacało jeździć pociągiem niż latać.

Będzie też dłuższy od najdłuższych na świecie tuneli: samochodowego Lardalstunnelen w Norwegii (24.6 km) oraz kolejowego Seikan (53,85 km) w Japonii.

Wyrobisko jest drążone równocześnie z pięciu miejsc: Erstfeld, Amsteg, Sedrun, Faido oraz Bodio. By obejrzeć, jak wyglądają prace niedaleko Faido, trzeba zjechać na głębokość dwóch km. Na budowie pracuje dwa tysiące osób, praca trwa przez całą dobę. W pracach używany jest najnowocześniejszy sprzęt.

Koszt budowy oceniany był we wczesnej fazie projektu na osiem miliardów dolarów, teraz jednak oszacowano go na ponad 15 miliardów. Tunel miał być gotowy w do końca 2017 roku, lecz już wiadomo, że firma, która go buduje, nie zdąży do tego czasu.

Opóźnienia powoduje m.in. stan skał. Używany na budowie sprzęt pozwala na powiększanie tunelu w tempie do 40 metrów dziennie, lecz ten wynik osiągany jest rzadko, bo zwykle skały są zbyt miękkie i wykopany odcinek trzeba dokładniej zabezpieczać.

Mimo tych opóźnień i trudności w realizacji projektu, mieszkańcy alpejskich wiosek i miasteczek popierają budowę, bo chcą by kolej odciążyła drogi od TIR-ów. Tak jest w przypadku półtoratysięcznego Sedrun, które leży na trasie przejazdu ciężarówek. Część mieszkańców Sedrun boi się jednak, że przez tunel ich miejscowość straci na znaczeniu.

- Tunel sprawi, że Alpy znikną - mówi architekt z Sedrun, Arthur Loretz. - Teraz, jadąc z Zurychu do Medialonau, oglądamy piękne widoki. Tunel zmieni Alpy w wielką czarną dziurę - uważa Loretz.
\
* Najdłuższy tunel na świecie ma mieć 57 km długości (fot. www.gazeta.pl).
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5