Modernizacja stacji Siedlce objęła nie tylko prace w obrębie peronów. Oprócz budowy nowej infrastruktury pasażerskiej trwa remont torów stacyjnych związany z powstaniem lokalnego centrum sterowania w Łukowie. Roboty odcięły możliwość wjazdu na linię do Czeremchy, pociągi skierowane są objazdem lub zastąpione autobusami. Utrudnienia te skończą się dopiero w listopadzie.
Na głównym siedleckim dworcu trwają prace remontowe – niebawem otwarty ma być pierwszy nowy peron wyposażony w bogatszą niż dotychczas infrastrukturę pasażerską, powstają też tunele – pieszy i drogowy. Roboty nie ograniczają się jednak do tych ściśle związanych z obsługą ruchu pasażerskiego. Wymieniane są także tory stacyjne, co wymusiło zmianę organizacji ruchu pociągów. – Roboty prowadzone są w związku z budową LCS Łuków – mówi Maciej Dutkiewicz z biura prasowego PKP PLK.
25 km jazdy dla zmiany czoła
Utrudnienia najsilniej odczuwają podróżujący na najpopularniejszej spośród mazowieckich tras spalinowych linii do Czeremchy. – Prace objęły wjazd na grupę torów stacyjnych z linii nr 31 – tłumaczy Maciej Dutkiewicz. – W związku z tym wprowadzona została komunikacja zastępcza na odcinku Siedlce Baza – stacja Siedlce i odwrotnie – dodaje. Roboty objęły wymianę czterech rozjazdów oraz połączenie wjazdu z linii z torami nieparzystej strony stacji Siedlce.
Na końcowym odcinku trasy autokary zastąpiły więc pięć par pociągów (trzy pary Kolei Mazowieckich i dwie Przewozów Regionalnych). Kolejny kurs KM – pociąg „Czeremszak” wydłużony do i z Mińska Mazowieckiego – skierowany został natomiast ciekawym objazdem. Od strony Czeremchy dojeżdża do posterunku Ujrzanów, skąd wyjeżdża na magistralę E20 łącznicą w kierunku Łukowa. Po dziesięciu kilometrach jazdy na wschód zmienia czoło na stacji Dziewule i wraca 15 km do Siedlec.
Cztery rozjazdy, dwa miesiące prac
Taką samą trasą skierowany został weekendowy kurs iR „Białowieża” Przewozów Regionalnych. Pociągi nie mają postoju handlowego w Dziewulach, bo zmiana kierunku jazdy odbywa się poza peronami. Taki objazd pozwala uniknąć kłopotliwej przesiadki na autobus, ale znacznie wydłuża czas jazdy – przejazd z ostatniego obsługiwanego przystanku Stok Lacki do Siedlec trwa 36 minut, podczas gdy w przypadku pozostałych kursów podróż przesiadkowa nie zabiera więcej niż 19 minut (to i tak o 9 minut dłużej niż standardową trasą bez przesiadki na autobus). – Zmiana kierunku jazdy pozostałych pociągów na stacji Dziewule była brana pod uwagę, ale właśnie ze względu na dość długi czas wykonania takiej operacji ostatecznie ta możliwość została odrzucona – tłumaczy Maciej Dutkiewicz.
Wiemy już, że trwające od połowy września utrudnienia nie skończą się wraz z październikową korektą rozkładu jazdy. – Przewidywany termin zakończenia robót to 10 listopada 2014 r. – usłyszeliśmy w PKP PLK. Wykonawcą prac jest firma Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Pol-Aqua z Wólki Kozodawskiej w gminie Piaseczno.