Partnerzy serwisu:
Biznes

Port Gdynia: Kilka inwestycji kolejowych równolegle

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
02-06-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Port Gdynia: Kilka inwestycji kolejowych równolegle
Energopol Szczecin zrealizuje przebudowę terminalu kolejowego w Porcie Gdynia. Zarząd portu szykuje się też do innej komplementarnej inwestycji kolejowej – przebudowy układu torowego poprawiającego dostęp do terminalu kontenerowego BCT Gdynia.

W piątek ogłoszony został zwycięzca przetargu na roboty budowlane w ramach zadania pn. „Przebudowa intermodalnego terminalu kolejowego w Porcie Gdynia”. Zwycięzcą przetargu został Energopol Szczecin, który złożył najkorzystniejszą cenowo ofertę spośród 6 podmiotów, opiewającą na 73,5 mln zł brutto.

11 miesięcy na budowę

W ramach inwestycji, przewidziane są następujące działania: przebudowa układu torowego terminalu kolejowego połączona z rozbiórką istniejących torów terminalu, budowa toru podsuwnicowego połączona z rozbiórką istniejącego toru podsuwnicowego, przebudowa nawierzchni drogowych dla obsługi nowego terminalu na całej jego długości, likwidacja budynku W 11 wraz z przeniesieniem stacji transformatorowej i budową nowych nawierzchni drogowych w miejscu rozebranego budynku, budowa nowego budynku trafostacji, odwodnienie układu kolejowego i drogowego, przebudowa sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej, energetycznej i teletechnicznej. Przebudowana będzie też nawierzchnia kolejowo-drogowa i drogowa przed magazynem nr 25. W ramach tego zadania nastąpi rozbiórka i budowa nowej nawierzchni wraz z likwidacją rozjazdów, odwodnienie nowych torów na płycie żelbetowej, wymiana zniszczonego odwodnienia liniowego z budową nowych odcinków oraz przebudowa sieci kanalizacji.

Termin realizacji tej inwestycji to 11 miesięcy. Dzięki niej możliwe będzie wprowadzanie do terminalu całych składów pociągów (o długości ok. 650 m) bez konieczności ich dzielenia.

Poprawa dostępności BCT

Inną inwestycją w infrastrukturę kolejową na terenie gdyńskiego portu, obecnie na etapie przygotowań, jest przebudowa i elektryfikacja ok. 6 km torów stanowiących dostęp do terminalu kontenerowego BCT Gdynia. Szacowany wzrost przepustowości tych torów po przebudowie to 30-40%.

– Obecnie trwają prace projektowe, które wraz z pozwoleniami na budowę powinny się zakończyć w II połowie 2015 r. Zatem cała inwestycja możliwa będzie do ukończenia najwcześniej do końca 2016 r. – informuje Krzysztof Gromadowski, dyrektor ds. współpracy międzynarodowej i PR w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia.

Trwa realizacja innego projektu, pn. „Modernizacja terminalu BCT w Gdyni dla zwiększenia potencjału przeładunków intermodalnych”. Całość inwestycji zakłada zakup w sumie 8 sztuk suwnic: 4 nabrzeżowych (2 x 19 rzędów i 2 x 23 rzędy), 2 placowych i 2 kolejowych. Oprócz tego zakupione zostaną 2 wozy podsiębierne, 2 wozy kontenerowe wysięgnikowe, 6 ciągników siodłowych terminalowych i 6 naczep kontenerowych. Poza tym, w ramach tego samego działania przebudowane zostanie 91 tys. m2 nawierzchni betonowych, rozbudowane zostaną stanowiska dla kontenerów chłodzonych, zainstalowane zostanie automatyczne sterowanie bramy wjazdowej, rozbudowany będzie serwer umożliwiający elektroniczną wymianę dokumentów, zmodernizowany zostanie system łączności bezprzewodowej na terenie terminala, a także usprawniony będzie system pozycjonowania kontenerów (DGPS). Zakończenie tego projektu planowana jest na II połowę 2015 r.

W 2009 r. udział kolei w obsłudze BCT stanowił 13% łącznych przeładunków (pociągami wywieziono i przywieziono do BCT wówczas 29 tys. TEU), natomiast w 2013 r. wskaźnik ten wynosił już 41% (162 tys.).

Przebudowa odcinków „stycznych”

Równolegle, PKP PLK przygotowuje się do innej inwestycji, która w istotny sposób poprawi dostępność koleją gdyńskiego portu – mianowicie do przebudowy odcinków stycznych pomiędzy siecią PLK i infrastrukturą wewnątrz portu. Za rok gotowe będzie studium wykonalności przebudowy stacji Gdynia Port oraz kilku krótkich odcinków „wyprowadzających” ruch z tej stacji (m.in. linii 201 na odcinku Gdynia Port – Gdynia Gł.), a także m.in. linii 228 na odcinku Gdynia Port Centralny – Gdynia Port Oksywie i linii 723 Gdynia Chylonia-Gdynia Port. PKP PLK chce przeprowadzić prace inwestycyjne na odcinkach stycznych w ramach unijnej perspektywy finansowej 2014-20.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wycieczka studyjna w ramach Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego

Infrastruktura

Wycieczka studyjna w ramach Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego

Katarzyna Łubianka 05 października 2022

Do RDOŚ wpłynął wniosek w sprawie gdyńskiego Portu Zewnętrznego

Infrastruktura

Budowa Gdyńskiego Portu Zewnętrznego w PPP. Wybrano doradców

Infrastruktura

Port Gdynia: Problemem jest styk infrastruktury portowej z liniową

Infrastruktura

Port Gdynia: Priorytetem usprawnienie dojazdu koleją

Infrastruktura

Zobacz również:

Wycieczka studyjna w ramach Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego

Infrastruktura

Wycieczka studyjna w ramach Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego

Katarzyna Łubianka 05 października 2022

Do RDOŚ wpłynął wniosek w sprawie gdyńskiego Portu Zewnętrznego

Infrastruktura

Budowa Gdyńskiego Portu Zewnętrznego w PPP. Wybrano doradców

Infrastruktura

Port Gdynia: Problemem jest styk infrastruktury portowej z liniową

Infrastruktura

Port Gdynia: Priorytetem usprawnienie dojazdu koleją

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5