Województwo pomorskie zapowiedziało, że chce powierzyć bez przetargu przewozy na linii Tczew – Gdańsk – Lębork aż do 2036 roku. Natomiast przed tygodniem na sesji sejmiku Mieczysław Struk zapowiedział powołanie przez samorząd własnego przewoźnika kolejowego.
Przed tygodniem, 26 listopada Mieczysław Struk został ponownie wybrany marszałkiem województwa pomorskiego. – Będę dążył do usamorządowienia spółki Szybka Kolej Miejska lub do powołania nowego samorządowego przewoźnika kolejowego –
powiedział podczas sesji sejmiku jeszcze jako kandydat.
Temat własności PKP SKM Trójmiasto powraca od wielu lat. Szczególnie pilny stał się w ubiegłym roku, gdy pojawiła się
potrzeba znalezienia wkładu własnego dla inwestycji taborowych. W czerwcu marszałek Mieczysław Struk
powtórzył wcześniejszą deklarację dotyczącą usamorządowienia SKM. Dotąd jednak nie deklarowano powołania własnego przewoźnika.
PKP SA podkreśla, że najważniejsze nie jest to, kto jest właścicielem przewoźnika, a to, żeby miał on wieloletnią umowę na przewozy; dotąd dominowały tu bowiem umowy jednoroczne,
podpisywane na ostatnią chwilę. Przewozy w województwie prowadzą w rożnych konfiguracjach należąca w większości do Grupy PKP spółka PKP SKM oraz należąca w większości do Agencji Rozwoju Przemysłu spółka Przewozy Regionalne.
Dopiero niedawno pojawiła się
opcja umowy trzyletniej. Tymczasem w piątek, 30 listopada, samorząd Województwa Pomorskiego poinformował o zamiarze powierzenia usługi kolejowych przewozów pasażerskich na linii komunikacyjnej Tczew – Gdańsk – Wejherowo –Lębork na okres 15 lat – od 12.12.2021 do 13.12.2036 roku. – Informacja nie wskazuje konkretnego przewoźnika. Może być nim każdy przewoźnik, który zrealizuje przewozy przez okres 15 lat. Postępowanie, negocjacje i podpisanie umowy o świadczenie usług publicznych pomorski samorząd planuje zakończyć jeszcze w 2019 roku – informuje Michał Piotrowsk, rzecznik prasowy marszałka.
Przypomnijmy, że według IV pakietu kolejowego, samorządy wojewódzkie mają możliwość bezprzetargowego powierzania usług (jeśli istnieje ku temu przesłanka) swoim przewoźnikom do końca 2020 roku z możliwością ewentualnego przedłużenia daty wykonywania usług o kolejne 5 lat, do 2035 roku – ale nie w przypadku spółki Przewozy Regionalne.
Piszemy o tym w tym miejscu. Poprosiliśmy już Urząd Marszałkowski o wyjaśnienia w sprawie ewentualnego wydłużenia tego terminu o kolejny rok.