Partnerzy serwisu:
Biznes

Polski nie stać na linie wydzielone do ruchu pasażerskiego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
19-12-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Polski nie stać na linie wydzielone do ruchu pasażerskiego
– Uważam, że Polski nie stać teraz na wydzielanie linii tylko i wyłącznie do ruchu pasażerskiego. To jest po prostu za drogie – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Wojciech Jurkiewicz z Freightliner PL.

Czy mógłby pan podać jakieś konkretne przykłady negatywnych efektów braku konsultacji planowanych przez PKP PLK modernizacji z przewoźnikami towarowymi?

Wojciech Jurkiewicz, dyrektor zarządzający i członek zarządu Freightliner PL: - Najlepszym będzie wspomniana linia nr 9. Przez 10 lat na jej modernizację wydano chyba najwięcej w historii polskiego kolejnictwa, a na końcu okazuje się, że nadal mamy pociągi długości nieprzekraczającej 550 m. Niektóre przystanki na linii zamknięto, więc pociągom towarowym czy regionalnym jest trudno mijać się czy wyprzedzać, ponieważ studia wykonalności robione w latach 90. były takie, że ruch towarowy maleje i stacje nie będą potrzebne. Będzie to więc droga linia, wygaszana dla ruchu towarowego. De facto ta modernizacja sprawia, że przewoźnicy towarowi tracą możliwość konkurowania z transportem drogowym w relacji porty trójmiejskie – aglomeracja warszawska.

Z naszego punktu widzenia modernizacje powinny oznaczać możliwość prowadzenia składów towarowych o długości co najmniej 750 m. Naciski na oś powinny być podnoszone do 22,5 ton, co jest standardem w Europie Zachodniej. W rezultacie takich zmian efektywność kolei w stosunku do transportu drogowego się podwyższy – większa ładowność to niższa cena za jednostkę. U nas zmiany nie idą jednak w tym kierunku.

Ciekawy jest też problem CMK. Projektowano ją przecież z myślą o ruchu towarowym. Przechodzi ona przez zupełnie niezurbanizowane tereny. Mamy tam takie ważna stacje jak Włoszczowa Północ czy Idzikowice. I taką linię wyłącza się z ruchu towarowego, przygotowując ją dla Pendolino i bijąc rekordy prędkości. Zakłada się wprawdzie, że będą nią mogły jeździć pociągi towarowe, ale z prędkością nie mniejszą niż 120 km/h. Zapewne składy z platformami i kontenerami będą mogły być prowadzone z taką prędkością, ale większość taboru w Polsce nie jest do tego przystosowana. My mamy najnowocześniejszy tabor w kraju, ale do przewozów masowych. Wagony próżne możemy prowadzić z prędkością 120 km/h, ale gdy są one ładowne to nie pojedziemy więcej niż  100 km/h. Najnowocześniejszy tabor zostaje wyłączony, o starszym już nie wspominając…

Uważam, że Polski nie stać teraz na wydzielanie linii tylko i wyłącznie do ruchu pasażerskiego. To jest po prostu za drogie. Dobrze byłoby sobie odpowiedzieć, czy CMK używana tylko i wyłącznie do ruchu pasażerskiego, nawet bardzo intensywnego, według metodologii przyjętej swego czasu przez PKP PLK nie nadawałaby się do zamknięcia.

PKP PLK wycofała się jednak z większości propozycji zamknięć.

Wojciech Jurkiewicz: - Tak, ale nie wycofała się z pomysłów skutecznego ograniczania ruchu kolejowego na liniach istniejących. Nie wycofała się z ograniczania dostępności w taki sposób, że zawiesza się na tradycyjnie otwartych całą dobę liniach – w sytuacji, gdy zamyka się linie główne, a boczne stają się liniami objazdowymi – kursowanie w nocy, co uniemożliwia wykorzystanie ich do efektywnego transportu towarów. Przykładem może być linia Żagań – Głogów, która zasadniczo otwarta jest tylko w dzień. W następnym rozkładzie to samo spotka linię Kamieniec Ząbkowicki – Nysa.

To przecież jest system naczyń połączonych  – jeżeli przez modernizacje czy zmiany w ruchu oferta przewozów się pogorszy, część klientów przerzuci się na transport drogowy. Tym samym PLK dostanie mniej pieniędzy ze stawek dostępu i będzie miała mniej np. na utrzymanie. To nie niższe stawki są najważniejsze, ale poprawa infrastruktury i większa przepustowość – wtedy zarabiają i przewoźnicy, i PKP PLK. My będziemy więcej wozić, PLK będzie więcej zarabiać. Inaczej będzie mniej przewozów, mniej pieniędzy dla PLK i znów rozpoczną się rozmowy nad zwiększeniem dofinansowania czy podniesieniem stawek.


Z dniem 19 września 2013 r. Rafał Milczarski i Emil Dembiński złożyli rezygnacje z pełnienia funkcji prezesa i wiceprezesa zarządu Freightliner PL i wszystkich spółek zależnych, a na ich miejsce zostali powołani Konstantin Skorik na stanowisko prezesa zarządu, Wojciech Jurkiewicz – dyrektora zarządzającego i członka zarządu, oraz Krzysztof Wróbel – dyrektora finansowego i członka zarządu. Z nowym prezesem i dyrektorem zarządzającym rozmawiamy o przyszłości spółki. W najnowszym numerze miesięcznika „Rynek Kolejowy” opublikowaliśmy większy fragment rozmowy. To co nie zmieściło się w wydaniu papierowym prezentujemy na łamach portalu.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Class 66 Freightlinera w nowych barwach [zdjęcia]

Fotorelacje

Class 66 Freightlinera w nowych barwach [zdjęcia]

Jakub Madrjas 22 stycznia 2021

Freightliner PL uruchomił swój najcięższy pociąg w historii [zdjęcia]

Tabor i technika

Freightliner PL rośnie z mocą

Biznes

Freightliner PL rośnie z mocą

inf. pras. 19 lutego 2019

Freightliner PL w nowych barwach

Tabor i technika

Freightliner PL w nowych barwach

Jakub Madrjas 08 lipca 2018

FPL: Do Polski jadą kolejne lokomotywy Class 66

Fotorelacje

FPL o Dragonach: Cena i niezawodność

Tabor i technika

FPL o Dragonach: Cena i niezawodność

Rynek Kolejowy 03 lutego 2015

Zobacz również:

Class 66 Freightlinera w nowych barwach [zdjęcia]

Fotorelacje

Class 66 Freightlinera w nowych barwach [zdjęcia]

Jakub Madrjas 22 stycznia 2021

Freightliner PL uruchomił swój najcięższy pociąg w historii [zdjęcia]

Tabor i technika

Freightliner PL rośnie z mocą

Biznes

Freightliner PL rośnie z mocą

inf. pras. 19 lutego 2019

Freightliner PL w nowych barwach

Tabor i technika

Freightliner PL w nowych barwach

Jakub Madrjas 08 lipca 2018

FPL: Do Polski jadą kolejne lokomotywy Class 66

Fotorelacje

FPL o Dragonach: Cena i niezawodność

Tabor i technika

FPL o Dragonach: Cena i niezawodność

Rynek Kolejowy 03 lutego 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5