Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Polaczek: Wprowadzić zapisy o wsparciu innowacji w KPK

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
01-09-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Polaczek: Wprowadzić zapisy o wsparciu innowacji w KPK
Fot. archiuwm Jerzego Polaczka
Kończą się konsultacje aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego. Poseł Jerzy Polaczek proponuje wprowadzenie do dokumentu zapisów o wsparciu do wysokości 2% nakładów inwestycyjnych na badania i innowacyjność realizowanych zadań inwestycyjnych w transporcie kolejowym.

Przed dwoma miesiącami Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa skierowało do konsultacji społecznych projekt zmian Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. W dokumencie znalazł się szereg zmian. Uwagi i wnioski do programu zbieramy w tym wątku. Swoje uwagi zgłosił również Jerzy Polaczek, poseł PiS i były minister transportu.

– Oddany do konsultacji społecznych dokument jest nie tyko bardzo ważny dla dalszego rozwoju kolei w naszym kraju ale będzie miał również znaczący wpływ na rozwój gospodarczy i społeczny Polski. W pełni można zgodzić się z celem głównym tego programu jakim jest wzmocnienie roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie kraju poprzez stworzenie spójnej i nowoczesnej sieci linii kolejowych jak również z celami szczegółowymi które obejmują wzmocnienie efektywności transportu kolejowego, Zwiększenie bezpieczeństwa funkcjonowania transportu kolejowego oraz poprawę jakości w przewozach pasażerskich i towarowych – napisał Polaczek.

Śladem Hiszpanii i Wielkiej Brytanii

Były minister proponuje wprowadzenie w KPK pewnych rozwiązań, które u nas dotychczas nie były stosowane a jego zdaniem bardzo dobrze sprawdziły się już w innych krajach europejskich. Jego zdaniem, niezbędnym jest położenie szczególnego nacisku na innowacyjność, konkurencyjność i efektywność tych działań. – Mają one charakter interdyscyplinarny i wielowymiarowy. Niestety w ostatnich latach te działania nie były najsilniejszą stroną na i dla polskich kolei – przyznaje.

Jak pisze Polaczek, pozytywnym przykładem mogą być dwa kraje europejskie: Wielka Brytania i Hiszpania. – Wielka Brytania 15 lat temu była na ostatnim miejscu w zakresie bezpieczeństwa kolejowego i miała podobne problemy jak teraz Polska (cel drugi naszego Programu). Dzisiaj jest na pierwszym miejscu i jest w wielu przypadkach wzorem dla innych krajów europejskich w zakresie bezpieczeństwa na kolei. Hiszpania natomiast miała na początku korzystania z funduszy unijnych podobne problemy co Polska (cel pierwszy i trzeci) a dopracowała się innowacyjnych projektów kolejowych w ramach których powstałe w tamtych czasach ośrodki badawcze są w czołówce światowej i sprzedają aktualnie również swoje usługi za granicę – podaje poseł komisji infrastruktury.

Tylko dwa procent, a wiele korzyści

Zdaniem byłego ministra, dla realizacji wymienionych celów w tych krajach niezbędni byli dobrzy specjaliści i odpowiednie środki na te „około inwestycyjne” innowacyjne projekty, które powstawały we współpracy nauki z przemysłem. – Dlatego np. Hiszpania w ramach ustawy zabezpieczyła 2% w każdym projekcie kolejowym na badania związane z jego realizacją. Dla tych projektów nie były to znaczące kwoty. a dla jakości tych projektów i rozwoju hiszpańskiej nauki kolejowej oraz przemysłu kolejowego były to nieosiągalne w normalnych warunkach nakłady finansowe – postuluje Jerzy Polaczek.

Jego zdaniem, wprowadzenie zapisu o obowiązkowych wydatkach na innowacje spowodowałoby zmniejszenie ryzyka niezrealizowania projektów w terminie i niewydania zagwarantowanych pieniędzy unijnych na te projekty, wzmocnienie z funduszy unijnych polskiej nauki i polskiej gospodarki, zagwarantowanie dobrej jakości przygotowania, realizacji i nadzoru projektów kolejowych, a także poprawę bezpieczeństwa na kolei.

Jakie działania należy podjąć dla realizacji tej propozycji? Najważniejszym jest wprowadzenie do Krajowego Programu Kolejowego zapisów o wsparciu badań i innowacyjności zrealizowanych inwestycji kolejowych do wysokości 2% w ramach przewidzianych na nie środków krajowych i europejskich. Oprócz tego potrzebne by było podjęcie przez ministerstwo odpowiedniej rządowej inicjatywy ustawodawczej, przeprowadzenie konsultacji wewnątrz Rady Ministrów i w Unii Europejskiej związanych z jej realizacją i uchwalenia tej ustawy w Parlamencie, a także powołanie Pełnomocnika Rządu do realizacji tej ustawy.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5