We wtorek na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w miejscu, gdzie powstaje przystanek Gdańsk Niedźwiednik), podpisano umowę na dostawę 10 autobusów szynowych dla PKM. Zbuduje je bydgoska Pesa.
Pierwsze składy mają zostać dostarczone w grudniu br. Ostatecznie dostawy mają się zakończyć w maju 2015 r. Zadaniem Pesy będzie dostarczenie 7 pojazdów trójczłonowych i 3 pojazdów dwuczłonowych. Pociągi mają być wyposażone m.in. w system Wi-Fi, gniazdka z dostępem do energii elektrycznej oraz ekrany LCD i monitory LED. Układ napędowy i hamulcowy ma być dostosowany do pokonywania nachyleń do 35 promili, a stopnie (składane bądź wysuwane) mają rozwiązać problem różnej wysokości peronów. Składy mają być dostosowane do prędkości 120 km/godz. Kursować będą na trasie z Gdańska, przez „linię PKM” prowadzącą m.in. koło lotniska w Rębiechowie, do Gdyni, Kartuz i Kościerzyny.
Łączna wartość projektu to prawie 146,9 mln zł, a kwota dofinansowania z UE (jeszcze w ramach „starego” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, edycja 2007-13) to 70,2 mln zł. Cena 1 pojazdu dwuczłonowego to ok. 10,7 mln zł, a trójczłonowego – ok. 11,7 mln zł. Przypomnijmy, iż od wyników przetargu odwoływał się Newag, ale Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła jego skargę.
Tylko jedna para drzwi w wagonie
Dyskusyjną sprawą bez wątpienia będzie montaż w nowych pociągach tylko jednej pary drzwi w wagonie. Biorąc pod uwagę, że zwłaszcza na terenie Gdańska PKM ma mieć charakter kolei aglomeracyjnej (na nowej 17-kilometrowej linii powstanie 8 przystanków), może to powodować zatory przy wsiadaniu i wysiadaniu, a przez to – konieczność dłuższych postojów na przystankach.
– Mimo wszystko nie sądzę, żeby to był problem wpływający na obsługę pasażerów - powiedział „RK” Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego. Świlski dodał, że dzisiejsze podpisanie umowy dowodzi, że władze województwa konsekwentnie stawiają na rozwój kolei w regionie, co wychodzi naprzeciw oczekiwaniom społecznym.
Kiedy rozpoczną się testy taboru na nowej linii? – Najprawdopodobniej w I-II kwartale 2015 r. Planujemy, że cała linia łącząca Wrzeszcz z Rębiechowem będzie gotowa 30 kwietnia 2015 r., jedynie wiadukt na Zaspie będzie gotowy w październiku 2015 r. Rozpoczęcie ruchu pociągów planujemy w III-IV kwartale 2015 r. Największym problemem w tym momencie są procedury dopuszczające nową linię do ruchu. Po wstępnych rozmowach z UTK wiemy, że w przeciągu 2-3 miesięcy od 30 kwietnia 2015 r. uda się zakończyć proces certyfikacyjny linii – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM SA.
Dwa „dni otwarte” na budowie PKM
6 i 13 września, czyli w tę i przyszłą sobotę, spółka PKM SA zaprasza na „dni otwarte” na budowie. W tę sobotę impreza odbędzie się na terenie budowy przystanku Strzyża, a w przyszłym tygodniu – na przystanku Niedźwiednik. Podczas pierwszego dnia otwartego największą atrakcją będzie możliwość obejrzenia budowy kolei w ramach lotu balonem (na uwięzi). W przyszłą sobotę największą atrakcją będzie możliwość przejechania fragmentu budowanej linii drezyną. Szczegółowe informacje o imprezach dostępne są tutaj.