Od dziś (4 stycznia), od godziny 15:00, pociągi piętrowe znów mają techniczną możliwość przejazdu tunelem warszawskiej podmiejskiej linii średnicowej. Nie było to możliwe po remoncie, przeprowadzonym w latach 2006-2007.
O pracach, które mialy przygotować tunel do powrotu pociągów piętrowych "Rynek Kolejowy" informował już w maju ubiegłego roku. - Planowane zakończenie to koniec 2012 r. Roboty wykonywane będą w porze nocnej przy sześciogodzinnym zamknięciu jednego z torów i pięciogodzinnym zamknięciu drugiego toru z wyłączeniem napięcia w sieci trakcyjnej nad tymi torami - mówił wtedy Mirosław Siemieniec z PKP PLK. Jak się okazało, PKP PLK dotrzymała słowa - i terminu.
- Techniczna możliwość wjazdu pociągów z wagonami piętrowymi istnieje od dzisiaj od godziny 15:00 - poinformował "Rynek Kolejowy" Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK. Prace w tunelu związane ze zmianą izolacji nad siecią trakcyjną oraz jej regulacją zostały poprzedzone przygotowaniem ekspertyzy i badań wykonanych przez naukowców z Politechniki Łódzkiej.
Niepotrzebna sztywna sieć trakcyjna
Wcześniej PKP PLK chciała powiększyć skrajnię taborową dzięki zastosowaniu sztywnej sieci trakcyjnej - w tym celu zamontowano w październiku 2010 roku pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce, w tunelu prowadzącym do stacji Tunel (w torze nr 1). Okazało się to niepotrzebne. Łódzcy naukowcy dowiedli, że wystarczy zabezpieczyć stropu tunelu średnicowego materiałem izolacyjnym i wyregulować sieć trakcyjną.
W warszawskim tunelu średnicowym zmniejszył się prześwit po przeprowadzonym w latach 2006-2007 remoncie. Wynikało to z konieczności wzmocnienia płyty podtorowej tunelu. Sprawa była głośna, gdyż w tym okresie Koleje Mazowieckie kupiły wagony piętrowe Bombardiera, które, jak się okazało, nie mogły wjechać do tunelu na linii podmiejskiej. Jeździły zatem wyłącznie linią dalekobieżną, omijając przystanki Warszawa Śródmieście, Ochota, Stadion i Powiśle. Czy teraz w końcu na nie zawitają?
Kiedy wjadą "piętrusy"?
- Spółka Koleje Mazowieckie nie otrzymała jeszcze oficjalnego pisma potwierdzającego możliwość wjazdu wagonów piętrowych na tory podmiejskie w tunelu średnicowym. Gdy tylko takie pismo wpłynie KM przystąpi do analizy obiegów pociągów „push-pull” i złoży do PKP PLK wnioski o zmianę zestawienia pociągów - obiecuje Katarzyna Łukasik z biura prasowego Kolei Mazowieckich.
- Pragnę podkreślić, że wagony piętrowe eksploatowane przez Koleje Mazowieckie są przeznaczone do obsługi połączeń przyspieszonych i kursują w składzie pociągów „push-pull” na wszystkich liniach. Spółka będzie starała się wykorzystać je również do obsługi zwykłych połączeń. Jednak jest to możliwe jedynie w przypadku połączeń realizowanych poza godzinami szczytu. W godzinach szczytów przewozowych wszystkie posiadane wagony piętrowe kursują w zestawieniu pociągów przyspieszonych - dodaje Łukasik.