W kontrze do interpelacji posła Iwińskiego dotyczącej stanu kolei na północnym-wschodzie kraju, PKP PLK przesłała nam plan inwestycji w woj. warmińsko-mazurskim. Z Olsztyna poprawa ma nastąpić w prawie wszystkich kierunkach: do Działdowa, Iławy, Ełku i Braniewa.
Poseł SLD Tadeusz Iwiński wystosował do min. Elżbiety Bieńkowskiej interpelację, w której pyta o stan infrastruktury kolejowej w północno-wschodniej części kraju. I punktuje zaniedbania w tym obszarze na przykładzie województwa warmińsko-mazurskiego. Z interpelacją posła można zapoznać się tutaj.
Poseł zadał konkretne pytania: na których liniach kolejowych Warmii i Mazur i łączących województwo z ościennymi regionami oraz Obwodem Kaliningradzkim nie jest prowadzony ruch?; jakie są przyczyny braku zamówień pociągów przez przewoźników? jaki jest plan remontów/rewitalizacji szlaków kolejowych na Warmii i Mazurach?; czy rozważane jest przywrócenie fizycznego stanu przejezdności/rewitalizacji linii kolejowej nr 225 (Nidzica – Wielbark) oraz linii nr 35 (Wielbark – Ostrołęka)?; czy rozważana jest rewitalizacja lub modernizacja linii kolejowej nr 221 (Gutkowo – Braniewo)?
Na te pytania przed odpowiedzią min. Bieńkowskiej postarał się odpowiedzieć zarządca infrastruktury PKP PLK. - W najbliższych latach PKP Polskie Linie Kolejowe, korzystając z środków UE na lata 2014 -20, planują wydać ponad 1 mld złotych na inwestycje kolejowe w województwie warmińsko - mazurskim - czytamy w stanowisku przesłanym do redakcji "Rynku Kolejowego".
Modernizacja linii z Olsztyna do Działdowa, Iławy, Ełku i Braniewa
Jak zapewnia PKP PLK, zakres oraz kolejność przygotowywanych inwestycji, które obejmą linie kolejowe o długości ponad 430 km jest ustalany w ścisłym porozumieniu z władzami wojewódzkimi oraz pod kątem obecnych i planowanych przewozów regionalnych realizowanych na zlecenie samorządu.
- Przygotowujemy prace, które skrócą czas podróży na łącznie 5 liniach kolejowych. Z funduszy UE zarządzanych przez samorząd województwa przygotowujemy modernizację połączenia Olsztyn - Braniewo. W latach 2017 - 20 zamierzamy zelektryfikować linię Ełk - Giżycko – Korsze, co przyśpieszy podróż z Białegostoku przez Ełk, Korsze, Olsztyn do Gdańska i jednocześnie wyeliminuje potrzebę dwukrotnej i czasochłonnej zmiany lokomotywy z elektrycznej na spalinową - wylicza zarządca infrastruktury.
- W tym samym czasie zaplanowaliśmy modernizację linii Działdowo - Olsztyn, która zapewni szybki dojazd do Warszawy. Nieco wcześniej, bo na lata 2015 - 18 zaplanowaliśmy prace na trasie Jabłonowo - Iława - Olsztyn - Korsze, która połączy stolicę województwa warmińsko - mazurskiego szybkim połączeniem z Toruniem i dalej z Poznaniem - dodaje PKP PLK.
- W porozumieniu z samorządem zaplanowaliśmy na lata 2017 - 20 modernizację połączenia między Ełkiem przez Pisz, Szczytno do Olsztyna. Odcinek z Olsztyna do Szczytna i dalej do Szyman już został zmodernizowany przez PLK z wykorzystaniem funduszy zarządzanych przez samorząd województwa - informuje zarządca infrastruktury.
Priorytetem samorządu jest połączenie do lotniska
Władzom warmińsko-mazurskiego, co podkreślają podczas spotkań z PLK, szczególnie zależy na stworzeniu połączenia dwóch krańców województwa (Olsztyna i Ełku) z lotniskiem w Szymanach. - Wybór linii, które zostaną zmodernizowane został ustalony w wyniku konsultacji z samorządem, od którego zależy na które inwestycje kolejowe będą kierowane regionalne środki unijne na lata 2014 -20 - podkreśla rzecznik PKP PLK Maciej Dutkiewicz.
- Również samorząd decyduje o połączeniach kolejowych w obrębie województwa. Wsłuchując się w potrzeby w tym zakresie, ustalamy plan podwyższenia jakości infrastruktury kolejowej na Warmii i Mazurach - podsumowuje Dutkiewicz.