Rocznie z transportu publicznego w Warszawie korzysta 1 mld pasażerów. Najczęściej traktują go oni jako sposób na dostanie się do pracy czy szkoły i powrót do domu. Dominuje podróżowanie autobusem i tramwajem, ewentualnie metrem. Do 2030 r. liczba pasażerów stołecznej komunikacji miejskiej ma wzrosnąć o 16% w stosunku do roku 2014.
To informacje zawarte w projekcie dokumentu „Plan zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla m.st. Warszawy z uwzględnieniem publicznego transportu zbiorowego organizowanego na podstawie porozumień z gminami sąsiadującymi”. Do 20 lutego mieszkańcy mogą zgłaszać uwagi do tego dokumentu, które następnie rozpatrzone zostaną przez Biuro Drogownictwa i Komunikacji oraz Zarząd Transportu Miejskiego.
Prognozy przewidują wzrost liczby podróży transportem zbiorowym do roku 2030. Do 2020 r. liczba ta wzrośnie o ok. 3% w stosunku do roku 2014 i o dalsze 13-18% do roku 2030. Niebagatelne znaczenie dla tego procesu będą miały działania podejmowane w kierunku zniechęcania do odbywania podróży samochodami.
Na kształt sieci w najbliższych latach wpływ będzie miała postępująca integracja transportu zbiorowego, zarówno pod względem funkcjonalnym (np. wspólny bilet, informacja pasażerska), jak i infrastrukturalnym. Zakłada się eliminację jego słabych stron, takich jak dublowanie przez linie autobusowe linii komunikacji szynowej, nadmiernie rozbudowany i skomplikowany układ linii, nieczytelny dla użytkowników, czy zbyt długie trasy, utrudniające utrzymanie punktualności i regularności kursowania. Weryfikacji podlegać będzie również liczba przystanków na trasach linii pośpiesznych czy funkcjonowanie linii charakteryzujących się znikomym wykorzystaniem przez pasażerów.
Zgodnie z planem trzonem systemu warszawskiego transportu ma być transport szynowy, a więc kolej, metro i tramwaj. Komunikacja autobusowa rozbudowywana będzie tam, gdzie transport szynowy nie dociera. Ma ona pełnić również funkcję dowozową pasażerów do węzłów przesiadkowych.
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl