PKP Intercity ogłosiło przetarg na budowę hali dla istniejącego stanowiska mycia na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. Pozwoli to na mycie pojazdów przez cały rok. Przewoźnik wybrał też kierunek budowy odnawialnych źródeł energii w bazie.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych polegających na budowie hali dla istniejącego stanowiska mycia wraz z urządzeniami budowlanymi i infrastrukturą towarzyszącą na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. Zakres prac obejmuje demontaż w całości elementów ścian i dachu istniejącej wiaty, adaptację konstrukcji stalowej na główną konstrukcję hali i wykonanie ścian i zadaszenia z płyt warstwowych blachy trapezowej, ocieplenie, wykonanie instalacji, nawierzchni utwardzonych itp. Kryterium wyboru wykonawcy będzie cena.
Będą myć cały rok
Jak informuje "Rynek Kolejowy" rzeczniczka przewoźnika Katarzyna Grzduk, dzięki pracom istniejącą myjnię będzie można wykorzystywać przez cały rok. – W ramach już zawartego kontraktu z firmą Agat hala zostanie wyposażona w urządzenia myjące tabor (
pisaliśmy o tym tutaj). Bocznica Warszawa Grochów PKP Intercity zyska zatem możliwość obsługi taboru zgodnie w oczekiwanymi standardami czystości, niezależnie od warunków atmosferycznych i pory roku, zarówno w cyklu okresowym, jak też codziennym – podaje Grzduk.
Jak Myjnia będzie obsługiwać elektryczne zespoły trakcyjne (ED74, ED160, ED161) oraz składy wagonowe, a także nowy kupowany tabor spółki. Czas wykonania robót budowlano-adaptacyjnych określono na 9 miesięcy. Przedsięwzięcie jest finansowane ze środków własnych PKP Intercity.
Fotowoltaika na Grochowie?
Przy okazji zapytaliśmy przewoźnika o zapowiadany wcześniej
program wprowadzenia odnawialnych źródła energii na bocznicy Warszawa Grochów. – PKP Intercity przeprowadziło we współpracy z Tauron Ekoenergia analizę dotyczącą możliwości zastosowania odnawialnych źródeł energii. Prace ukierunkowane zostały na identyfikację technologii możliwych do wykorzystania w celu realizacji głównego założenia projektu, czyli realnego obniżenia kosztów zaopatrzenia w energię elektryczną obiektów na terenie bocznicy Warszawa Grochów. W zakresie analizowanych technologii rozważono fotowoltaiczne źródła energii odnawialnej, magazyny energii zlokalizowanych na obiektach PKP Intercity – podaje Katarzyna Grzduk.
Zakresem analizy w odniesieniu do struktury poboru zostały objęte wytypowane obiekty, optymalne dla wprowadzenia tych rozwiązań. Jak wynikło z analizy, jedynym możliwym do zastosowania, ze względów technicznych, rodzajem źródła energii odnawialnej są instalacje fotowoltaiczne. – Zgodnie z przyjętymi założeniami bazującymi na parametrach technicznych obecnie dostępnych na rynku panelach fotowoltaicznych współczynnik zwrotu inwestycji wahał się od 6 do 8 lat. PKP Intercity niedługo podejmie decyzje w sprawie wykonania takich instalacji – zapowiada rzeczniczka.