"Przypadające w czerwcu 2012 roku w Polsce i na Ukrainie Mistrzostwa Europy w Piłce
2012 stanowią dla nas wszystkich ogromne wyzwanie. Doświadczenia organizatorów Euro 2008 – Austrii i Szwajcarii – wskazują, że dla kibiców kolej będzie głównym środkiem transportu na obszarze naszego kraju" - czytamy w komunikacie PKP Polskich Linii Kolejowych.
Jak wyjaśnia zarządca polskiej sieci kolejowej, w naszym kraju istnieje rozbudowana sieć linii kolejowych, zapewniająca dogodny dojazd w najdalsze zakątki kraju. Inwestycje kolejowe wpisujące się proces przygotowań do turnieju to przede wszystkim modernizacje tych właśnie połączeń międzymiastowych w celu podniesienia prędkości, zwiększenia przepustowości linii i skrócenia czasu podróży. Celem jest osiągnięcie czasu około 4 godzin.
Jest to o tyle trudniejsze, że UEFA połączyła polskie miasta będące gospodarzami rozgrywek w najgorszy z punktu widzenia czasu przejazdu koleją sposób. Gdańsk znalazł się w parze z Poznaniem, a Warszawa z Wrocławiem. Jednak dzięki środkom z budżetu państwa udało się w ostatnich miesiącach wykonać wiele istotntych napraw na szlakach łączących te miasta. Dzięki temu podróż z Gdańska do Poznania w czerwcu 2012 roku nie będzie dłuższa niż 4 godziny, natomiast ze stolicy do Wrocławia kibice dojadą w ok. 4 i pół godziny.
Zadania PKP PLK to inwestycje znajdujące się w głównych korytarzach transportowych między krajami Unii Europejskiej a Ukrainą, na głównych połączeniach między miastami gospodarzami rozgrywek w Polsce, na polsko-ukraińskich przejściach granicznych oraz połączenia do stadionów w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu. Projekty te obejmują ponad 1000 km linii kolejowych.
"Nasza spółka nie tylko prowadzi modernizacje linii kolejowych. Jako zarządca infrastruktury przygotowuje dla przewoźników rozkład jazdy, odpowiedzialna jest także za prowadzenie i bezpieczeństwo ruchu pociągów oraz zabezpieczenie techniczne sieci kolejowej. Na Euro 2012 opracowane zostały specjalne procedury, aby transport kolejowy działał sprawnie i bezpiecznie. Wyznaczone zostały trasy główne pomiędzy miastami gospodarzami i trasy rezerwowe, znacznie zwiększono liczbę pogotowi drogowych, pociągów ratunkowych i sieciowych. Wybrane zostały punkty stacjonowania lokomotyw osłonowych do podmiany elektrowozów, a także lokomotyw spalinowych na wypadek awarii sieci trakcyjnej lub konieczności ściągnięcia uszkodzonego taboru" - wyjaśnia PKP PLK.
Spółka podkreśla, że kolejne sześć miesięcy będą okresem niezwykle intensywnej pracy, aby jak najlepiej przygotować Polskę na przyjęcie setek tysięcy gości.