21 stycznia w Chotyłowie, w województwie lubelskim, odbyła się uroczystość zakończenia modernizacji linii kolejowej na odcinku Biała Podlaska - Terespol (Lot D). Wartość wykonanych prac wyniosła 105,3 mln euro brutto.
W ramach trwających 28 miesięcy robót zrealizowano:
- wymianę 52 km torów wraz podtorzem i odwodnieniami,
- wymianę 50 km sieci trakcyjnej i konstrukcji wsporczych,
- modernizację stacji Chotyłów wraz z budową przejścia pod torami,
- przebudowę czterech przystanków osobowych w miejscowościach: Ogrodniki, Perkowice, Dobrynka i Kobylany,
- przebudowę nawierzchni 11 przejazdów kolejowych (w tym dwa zlikwidowano),
- przebudowę 9 mostów i 11 mniejszych obiektów inżynieryjnych (przepustów),
- budowę kilku kilometrów dróg kołowych równoległych z liniami kolejowymi, służących m.in. lokalnym mieszkańcom.
Ponadto unowocześniono urządzenia sterowania ruchem kolejowym, urządzenia sieci teletechnicznej, przebudowano linię potrzeb nietrakcyjnych służących m.in. oświetleniu peronów i zasilaniu urządzeń na przejazdach kolejowych. W ten sposób zakończono etap I modernizacji części torowej linii E-20 na odcinku Siedlce - Terespol o długości 121 km stanowiącej część II Paneuropejskiego korytarza Wschód - Zachód łączącego Berlin i Moskwę.
Efektem modernizacji jest:
- likwidacja ponad 40 ograniczeń prędkości,
- zmniejszenie kosztów eksploatacji i utrzymania linii kolejowej,
- poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych,
- umożliwienie jazdy pociągom pasażerskim z prędkością 160 km/h i towarowym 120 km/h,
- skrócenie czasu przejazdu na odcinku z Siedlec do Terespola o ok. 40 minut
- ograniczenie hałasu i drgań,
- zmniejszenie oddziaływania linii kolejowej na środowisko naturalne, w szczególności na migrację małych zwierząt.
Zadanie zostało zrealizowane w ramach kontraktu ISPA/FS 2001/P/P/PT/012-04 Lot D Biała Podlaska - Terespol przez konsorcjum firm:
- Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych S.A. z siedzibą we Wrocławiu (lider),
- Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych - 7 S.A.
- Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych w Krakowie
- Torpol sp. z o.o.
- Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM sp. z o.o.
- Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o.
- Przedsiębiorstwo „AGAT” S.A.
Etap II inwestycji przewiduje m.in. modernizację stacji Siedlce, Łuków, Miedzyrzec Podlaski (w pełnym zakresie robót) oraz dalszą wymianę systemów sterowania ruchem kolejowym i urządzeń telekomunikacyjnych. Rozpoczęcie prac w ramach drugiego etapu przewidywane jest na IV kwartał 2010 r.
Całkowity koszt projektu Nr ISPA/FS 2001/PL/16/P/PT/012 „Modernizacja linii kolejowej E20 na odcinku Siedlce - Terespol, Etap I” wynosi 263,5 mln euro. Koszty kwalifikowane wynoszą 211,2 mln euro, w tym: grant ISPA/FS 158,4 mln euro, budżet państwa 52,8 mln euro.
* Prezes Paweł Dziwisz wręcza Panu Panu Stefanowi Dziedziulowi prezesowi zarządu PRKiI S.A. Wrocław ( liderowi Konsorcjum) list gratulacyjny z okazji ukończenia modernizacji odcinka Biała Podlaska - Granica Państwa (fot. PKP PLK).
* Przecięcie wstęgi od lewej: Stefan Dziedziul - PRKiI S.A.Wrocław, Wiesław Panasiuk - wójt gminy Biała Podlaska, Paweł Dziwisz - członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Krzysztof Iwaniuk - Wójt Terespola (fot. PKP PLK).