Kilka tygodni temu „Rynek Kolejowy” poruszył temat zawieszonej w 2004 r. usługi przewozu samochodów w ramach tzw. autokuszetek. Głównym problemem, na jaki wskazało PKP Intercity, był brak koniecznej ku temu infrastruktury. Jak się okazuje PKP PLK posiada ją, jednak usługa uważana jest za niepotrzebną, rodem z PRL.
PKP Intercity mówi „nie”
Przewoźnik obecnie nie posiada żadnych wagonów do przewozu samochodów. Zostały one wycofane z eksploatacji wiele lat temu. – Nie była to usługa ciesząca się dużym zainteresowaniem. Obecnie skupiamy się na inwestycjach taborowych zwiększających komfort podróży pasażerów, ale nie wykluczamy, ze w przyszłości wejdziemy w ten segment obsługi – powiedziała wówczas Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.
Według przewoźnika główna przyczyna takiego stanowiska leży u podstaw, czyli u zarządcy infrastruktury PKP Polskich Linii Kolejowych, które nie byłyby w stanie obsłużyć autokuszetki. – Obecnie stacj, które przyjmują nasze pociągi, nie są przystosowane do obsługi autokuszetek, chodzi tu o rampy wjazdowe/wyjazdowe. Niewątpliwie w razie realizacji projektu autokuszetek ten czynnik będzie wymagał systemowego rozwiązania – mówiła Czemerajda.
PKP PLK mówi „tak”, ale…
Aby rozpocząć przewozy samochodów w autokuszetkach niezbędna jest odpowiednia infrastruktura tzn.: droga dojazdowa, plac manewrowy, rampa czołowa. Oczywiście dodatkowo, wagony specjalistyczne.
– Typowych ramp na dużych stacjach pasażerskich nie buduje się. Można wykorzystać peron z torem zakończonym kozłem oporowym. Po adaptacji, peron będzie stanowił rampę najazdową. Takie możliwości, po adaptacji, istnieją np. na stacji: Wrocław, Szczecin, Zakopane. Na stacji Kraków Łobzów – około 5 km. od Krakowa istnieje rampa czołowo boczna – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych.
PKP Polskie Linie Kolejowe potwierdziły posiadanie takiej infrastruktury, jednak pomysł został uznany za pochodzący z poprzedniej epoki. – Jest to rodzaj transportu z czasów, gdy ograniczona była możliwość zakupu paliw (tylko na kartki). Np., gdy podróżny miesięczną wykorzystał „normę kartkową” na drogę w jedną stronę i nie miał paliwa na powrót, wracał autokuszetką – tłumaczy Siemieniec. – Biorąc pod uwagę łatwość nabycia paliwa oraz możliwość wypożyczenia samochodu, klienci zrezygnowali z tej formy podróży. Wymaga ona wcześniejszego przyjazdu samochodem, załadunku na wagon, oczekiwania na stacji końcowej na podstawienie wagonu i wyładunek samochodu. Trzeba także zapewnić odpowiednie zabezpieczenie transportowanych samochodów przed ew. kradzieżami, dewastacjami itp. – mówi Siemieniec.
– Szczegółowo możliwości realizacji oraz zainteresowania klientów mogą określić badania rynkowe, biznesplan np. przewoźnika, który byłby operatorem logistycznym. Koszty transportu z wykorzystaniem autokuszetek można analizować dla konkretnej lokalizacji. Zależą od zakresu potrzebnej adaptacji oraz m.in. tego, czy są drogi dojazdowe, plac manewrowy, jaki jest układ torów i peonów – kończy Siemieniec.
Autokuszetki standardem za granicą
Zarówno niemieckie jak i czeskie koleje państwowe pasażerom możliwość transportu samochodów w specjalnych wagonach dołączanych do dalekobieżnych pociągów. Deutsche Bahn, pomimo iż Niemcy posiadają bardzo dobrą infrastrukturę drogową, nie rezygnują z autokuszetek. Tego typu usługa jest popularna m.in. w pociągach kursujących z dużych miast do kurortów górskich i nadmorskich.
Istotnym czynnikiem skłaniającym do podróży autokuszetkami jest możliwość odbycia bezpiecznej podróży w wagonie sypialnym oraz transportu własnego samochodu do stacji docelowej. Obecnie głównym dylematem podróżnych wybierających pomiędzy podróżą pociągiem a samochodem jest konieczność samodzielnej organizacji transportu w miejscu docelowym, do którego zmierzają na dłuższy wypoczynek. Posiadanie własnego samochodu na miejscu jest czynnikiem najbardziej przekonującym do odbycia podróży pociągiem wraz z transportem samochodu. Dodatkowo przy odpowiedniej taryfie cenowej będącej konkurencyjną wobec całościowych kosztów podróży samochodem w podobnej relacji co pociąg, wysoko prawdopodobna jest duża popularność usługi. W obecnej sytuacji drogowej Polski, posiadając potrzebną infrastrukturę kolejową, organizacja oraz uruchomienie przewozu samochodów w ramach autokuszetek może okazać się koniecznością z korzyścią dla obu stron.