Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK posiada infrastrukturę do obsługi autokuszetek

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
19-09-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK posiada infrastrukturę do obsługi autokuszetek
Kilka tygodni temu „Rynek Kolejowy” poruszył temat zawieszonej w 2004 r. usługi przewozu samochodów w ramach tzw. autokuszetek. Głównym problemem, na jaki wskazało PKP Intercity, był brak koniecznej ku temu infrastruktury. Jak się okazuje PKP PLK posiada ją, jednak usługa uważana jest za niepotrzebną, rodem z PRL.

PKP Intercity mówi „nie”

Przewoźnik obecnie nie posiada żadnych wagonów do przewozu samochodów. Zostały one wycofane z eksploatacji wiele lat temu. – Nie była to usługa ciesząca się dużym zainteresowaniem. Obecnie skupiamy się na inwestycjach taborowych zwiększających komfort podróży pasażerów, ale nie wykluczamy, ze w przyszłości wejdziemy  w ten segment obsługi – powiedziała wówczas Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.

Według przewoźnika główna przyczyna takiego stanowiska leży u podstaw, czyli u zarządcy infrastruktury PKP Polskich Linii Kolejowych, które nie byłyby w stanie obsłużyć autokuszetki. –  Obecnie stacj, które przyjmują nasze pociągi, nie są przystosowane do obsługi autokuszetek, chodzi tu o rampy wjazdowe/wyjazdowe. Niewątpliwie w razie realizacji projektu autokuszetek ten czynnik będzie wymagał systemowego rozwiązania – mówiła Czemerajda.

PKP PLK mówi „tak”, ale…

Aby rozpocząć przewozy samochodów w autokuszetkach niezbędna jest odpowiednia infrastruktura tzn.: droga dojazdowa, plac manewrowy, rampa czołowa. Oczywiście dodatkowo, wagony specjalistyczne.

– Typowych ramp na dużych stacjach pasażerskich nie buduje się. Można wykorzystać peron z torem zakończonym kozłem oporowym. Po adaptacji, peron będzie stanowił rampę najazdową. Takie możliwości, po adaptacji, istnieją np. na stacji: Wrocław, Szczecin, Zakopane. Na stacji Kraków Łobzów – około 5 km. od Krakowa istnieje rampa czołowo boczna – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe potwierdziły posiadanie takiej infrastruktury, jednak pomysł został uznany za pochodzący z poprzedniej epoki. – Jest to rodzaj transportu z czasów, gdy ograniczona była możliwość zakupu paliw (tylko na kartki). Np., gdy  podróżny miesięczną wykorzystał „normę kartkową” na drogę w jedną stronę i nie miał paliwa na powrót, wracał autokuszetką – tłumaczy Siemieniec. – Biorąc pod uwagę łatwość nabycia paliwa oraz możliwość wypożyczenia samochodu, klienci zrezygnowali z tej formy podróży. Wymaga ona wcześniejszego przyjazdu samochodem, załadunku na wagon, oczekiwania na stacji końcowej na podstawienie wagonu i wyładunek samochodu. Trzeba także zapewnić odpowiednie zabezpieczenie transportowanych samochodów przed ew. kradzieżami, dewastacjami itp. – mówi Siemieniec.

– Szczegółowo możliwości realizacji oraz zainteresowania klientów mogą określić badania rynkowe, biznesplan np. przewoźnika, który byłby operatorem logistycznym. Koszty transportu z wykorzystaniem autokuszetek można analizować dla konkretnej lokalizacji. Zależą od zakresu potrzebnej adaptacji  oraz  m.in. tego, czy są drogi dojazdowe, plac manewrowy, jaki jest układ torów i peonów – kończy Siemieniec.


Autokuszetki standardem za granicą

Zarówno niemieckie jak i czeskie koleje państwowe pasażerom możliwość transportu samochodów w specjalnych wagonach dołączanych do dalekobieżnych pociągów. Deutsche Bahn, pomimo iż Niemcy posiadają bardzo dobrą infrastrukturę drogową, nie rezygnują z autokuszetek. Tego typu usługa jest popularna m.in. w pociągach kursujących z dużych miast do kurortów górskich i nadmorskich.

Istotnym czynnikiem skłaniającym do podróży autokuszetkami jest możliwość odbycia bezpiecznej podróży w wagonie sypialnym oraz transportu własnego samochodu do stacji docelowej. Obecnie głównym dylematem podróżnych wybierających pomiędzy podróżą pociągiem a samochodem jest konieczność samodzielnej organizacji transportu w miejscu docelowym, do którego zmierzają na dłuższy wypoczynek. Posiadanie własnego samochodu na miejscu jest czynnikiem najbardziej przekonującym do odbycia podróży pociągiem wraz z transportem samochodu. Dodatkowo przy odpowiedniej taryfie cenowej będącej konkurencyjną wobec całościowych kosztów podróży samochodem w podobnej relacji co pociąg, wysoko prawdopodobna jest duża popularność usługi. W obecnej sytuacji drogowej Polski, posiadając potrzebną infrastrukturę kolejową, organizacja oraz uruchomienie przewozu samochodów w ramach autokuszetek może okazać się koniecznością z korzyścią dla obu stron.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Stacja Warszawa Zachodnia Ambasadorką Bezpieczeństwa

Infrastruktura

Stacja Warszawa Zachodnia Ambasadorką Bezpieczeństwa

Natalia Piotrowska 27 października 2023

Nowy przystanek Warszawa Grochów coraz bliżej

Pasażer

Nowy przystanek Warszawa Grochów coraz bliżej

inf. pras. PKP PLK 26 października 2023

Znów prace na stacji Włocławek. PLK przedłużą... nowy peron

Infrastruktura

Znów prace na stacji Włocławek. PLK przedłużą... nowy peron

inf. pras. PKP PLK, oprac. jm 23 października 2023

Merchel: Koncepcja Kolej Plus się sprawdziła

Biznes

Merchel: Koncepcja Kolej Plus się sprawdziła

Łukasz Malinowski 18 października 2023

Siedem umów PLK na projekty z KPO

Biznes

Siedem umów PLK na projekty z KPO

inf. pras PKP PLK 18 października 2023

Zobacz również:

Stacja Warszawa Zachodnia Ambasadorką Bezpieczeństwa

Infrastruktura

Stacja Warszawa Zachodnia Ambasadorką Bezpieczeństwa

Natalia Piotrowska 27 października 2023

Nowy przystanek Warszawa Grochów coraz bliżej

Pasażer

Nowy przystanek Warszawa Grochów coraz bliżej

inf. pras. PKP PLK 26 października 2023

Znów prace na stacji Włocławek. PLK przedłużą... nowy peron

Infrastruktura

Znów prace na stacji Włocławek. PLK przedłużą... nowy peron

inf. pras. PKP PLK, oprac. jm 23 października 2023

Merchel: Koncepcja Kolej Plus się sprawdziła

Biznes

Merchel: Koncepcja Kolej Plus się sprawdziła

Łukasz Malinowski 18 października 2023

Siedem umów PLK na projekty z KPO

Biznes

Siedem umów PLK na projekty z KPO

inf. pras PKP PLK 18 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5