Czy Pendolino pojedziemy zgodnie z zapowiedziami choć kilka minut z prędkością 200 km/h? Certyfikat Bezpieczeństwa, który ma PKP Intercity, wyklucza obecnie prowadzenie przewozów dużych prędkości. Nowy przewoźnik chce otrzymać w listopadzie.
Podczas niedawnego spotkania z posłami Komisji Infrastruktury, prezes PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz podkreślił, że w rozkładzie jazdy 2014/2015 pociągi Pendolino wykorzystają trasy o długości 976 km, z których na 85-kilometrowym odcinku Zawiercie - Olszamowice będzie można osiągnąć prędkość 200 km/h. W kolejny rozkładzie jazdy z taką prędkością ma być możliwa jazda na 17 proc. tras Pendolino, a w rozkładzie 2015/2016 na jednej trzeciej długości tras.
Jednak jak udało się ustalić "Rynkowi Kolejowemu", Certyfikat Bezpieczeństwa, cz. A nr PL1120100037 i część B nr PL1220100039, które ma PKP Intercity, uprawniają do wykonywania przewozów pasażerskich bez przewozów kolejami dużych prędkości. W związku z tym przewoźnik nie może wozić pasażerów z prędkością 200 km/h. Dlaczego PKP Intercity wciąż tego nie załatwiło? Wynika to z opieszałości Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Musieli czekać na zmiany w prawie
- Przepisy umożliwiające prowadzenie w Polsce ruchu kolejowego z prędkościami powyżej 160 km/h weszły w życie dopiero 25 lipca 2014 r - przypomina Zuzananna Szopowska, rzeczniczka PKP Intercity. Chodzi o Rozporządzenie w sprawie zmiany Rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Szopowska zaznacza, że dopiero po określeniu w Rozporządzeniu warunków prowadzenia ruchu kolejowego z prędkością większą niż 160 km/h oraz pod nadzorem ETCS/ERTMS można było wprowadzić zmiany w instrukcjach wewnętrznych PKP Intercity. - Instrukcje zaktualizowano i przekazano do akceptacji Prezesa UTK 3 i 4 września 2014 r. Obecnie oczekujemy na ich akceptację - mówi Szopowska.
Jednocześnie, 16 września 2014 r. spółka złożyła wniosek o zmianę Certyfikatu Bezpieczeństwa w części A, tak aby uwzględniał on w rubryce "rodzaje przewozów" wykonywanie przewozów pasażerskich "kolejami dużych prędkości". - Z chwilą uzyskania zmiany Certyfikatu Bezpieczeństwa w części A, zgodnie z trybem określonym w stosownych przepisach - spółka złoży wniosek o zmianę Certyfikatu w części B. Przewidywane zakończenie procesu recertyfikacji to połowa listopada 2014 r., zgodnie z przyjętym harmonogramem - zapewnia Szopowska.
Otwarty dostęp dla PKP Intercity
Są i dobre wiadomości: Przed tygodniem prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał siedem decyzji przyznających otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych spółce PKP Intercity S.A. Dotyczą one realizacji komercyjnych połączeń kolejowych na następujących trasach:
-
Gdynia Główna – Kraków Główny – Gdynia Główna na okres od RRJ 2014/2015 do 2018/2019, z czego:
do 6,5 par pociągów w dobie relacji Gdynia Główna – Kraków – Gdynia Główna,
do 10,5 par pociągów w dobie relacji Warszawa Wschodnia – Kraków Główny – Warszawa Wschodnia,
do 3 par pociągów w dobie relacji Gdynia Główna – Warszawa Zachodnia – Gdynia Główna,
-
Gdynia Główna – Bielsko Biała Główna – Gdynia Główna na okres od RRJ 2014/2015 do 2018/2019, z czego:
do 1 pary pociągów w dobie relacji Gdynia Główna – Bielsko Biała Główna – Gdynia Główna,
do 1 pary pociągów w dobie relacji Warszawa Wschodnia – Bielsko Biała Główna – Warszawa Wschodnia.
-
Warszawa Wschodnia – Rzeszów Główny – Warszawa Wschodnia na okres od RRJ 2015/2016 do 2018/2019
do 1 pary pociągów w dobie.
-
Warszawa Wschodnia – Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia przez Opole na okres od RRJ 2014/2015 do 2018/2019
do 5 par pociągów w dobie.
-
Warszawa Wschodnia – Szczecin Główny – Warszawa Wschodnia na okres od RRJ 2014/2015 do 2018/2019, z czego:
do 2 par pociągów w dobie relacji Warszawa Wschodnia – Szczecin Główny – Warszawa Wschodnia,
do 8 par pociągów w dobie relacji Warszawa Wschodnia – Poznań Główny – Warszawa Wschodnia.
-
Warszawa Wschodnia – Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia (przez Poznań) na okres od RRJ 2014/2015 do 2018/2019 – do 1 pary pociągów w dobie.
-
Warszawa Wschodnia – Łódź Kaliska – Warszawa Wschodnia na okres od RRJ 2015/2016 do 2018/2019 – do 15 par pociągów w dobie.
UTK zaznacza, że decyzje przyznające otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych nie stanowią gwarancji przydzielenia przepustowości, a są jedynie uprawnieniem do złożenia wniosku do zarządcy infrastruktury o przydzielenie tras pociągów, wymaganym bezwzględnie od rozkładu jazdy 2016/2017.
W toku prowadzonych przez prezesa UTK postępowań administracyjnych, organizatorzy publicznego transportu zbiorowego zgłaszali problem niedostatecznej przepustowości. Jednak, zgodnie z zapisami art. 28r ust. 1b ustawy o transporcie kolejowym brak przepustowości nie stanowi podstawy do odmowy przyznania otwartego dostępu. Ponadto wydane decyzje nie stanowią same w sobie gwarancji przydzielenia tras zgodnie z postulowanym rozkładem jazdy. Zasady przydzielania przez zarządcę infrastruktury tras pociągów regulują ustawa o transporcie kolejowym i rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 czerwca 2014 r. w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej.
Zasadniczym elementem podlegającym badaniu było określenie wpływu połączeń objętych wnioskami o przyznanie otwartego dostępu na warunki ekonomicznie usług realizowanych na podstawie umów o świadczenie usług publicznych. Oznacza to, że aby takie badanie mogło zostać przeprowadzone, konieczne jest żeby była zawarta umowa o świadczenie usług publicznych w okresie objętym wnioskiem. W przypadku jej braku lub jeżeli nie stanowi ona podstawy do wypłaty operatorowi rekompensaty, czy też nie zawiera proponowanego rozkładu jazdy pociągów, nie ma możliwości stwierdzenia wystąpienia wpływu połączeń wnioskowanych w ramach otwartego dostępu na warunki ekonomiczne usług realizowanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych, o którym mowa w art. 28r ust. 1b ustawy o transporcie kolejowym. Ponadto Prezes UTK badał także możliwość wpływu wnioskowanych połączeń na zakłócenie regularności przewozów pasażerskich. Należy jednak podkreślić, że aby stanowiło ono podstawę do odmowy wydania decyzji przyznającej otwarty dostęp, musi być skutkiem wpływu nowej usługi na warunki ekonomiczne usług realizowanych na postawie umowy o świadczenie usług publicznych.
Czym jest otwarty dostęp?
Decyzję w sprawie wykonywania na danej trasie przewozów w ramach otwartego dostępu przez przewoźnika kolejowego wydaje, za opłatą, Prezes UTK na podstawie wniosku złożonego przez przewoźnika kolejowego, po przeprowadzeniu analizy wpływu działalności określonej we wniosku, na warunki ekonomiczne usług świadczonych na tej samej linii, na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych. Jest to nowy element, który stanowi dodatkowe narzędzie ochrony połączeń „służby publicznej”. Wprowadzone ustawowo kryteria określają zakres i sposób tej ochrony i stawiają jednocześnie wymóg odrębnej analizy indywidulnych przypadków.
Prezes UTK po przeprowadzeniu postępowania, wydaje decyzję o przyznaniu otwartego dostępu lub może odmówić wydania takiej decyzji w przypadku stwierdzenia, że działalność określona we wniosku przez przewoźnika kolejowego, wpłynie na warunki ekonomiczne usług świadczonych na tej samej linii na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych, skutkując wzrostem poziomu rekompensaty wypłacanej przez organizatora operatorowi publicznego transportu zbiorowego o więcej niż 10% w stosunku do poziomu wynikającego z umowy o świadczenie usług publicznych, lub zakłóceniem regularności przewozów pasażerskich, z uwzględnieniem natężenia ruchu na linii kolejowej oraz potrzeb podróżnych.
Zgodnie z art. 78 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, dla pasażerskich przewoźników kolejowych prowadzących działalność w zakresie regularnego przewozu osób przed wejściem w życie tej ustawy, do końca 2016 r. obowiązują przepisy przejściowe. Na ich podstawie przewoźnicy nie muszą składać do Prezesa UTK wniosków o wydanie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu, lecz mogą wykonywać działalność na podstawie dotychczasowych uprawnień. Nie ogranicza to jednak ich prawa do wystąpienia do Prezesa UTK z wnioskiem o wydanie decyzji przyznającej otwarty dostęp.