PKP Intercity zaprasza do wzięcia udziału w licytacji elektronicznej dotyczącej sprzedaży 105 wagonów pasażerskich. Duża część z nich znajduje się w stanie, który pozwala na zestawienie z nich pociągów.
Przewoźnik postanowił pozbyć się aż 105 wagonów. Duża część z nich jeszcze w lipcu i sierpniu kursowała z pasażerami w składach pociągów sezonowych. Oferta dotyczy głównie wagonów serii 110, 111, 112, 113, w różnych konfiguracjach i w różnych standardzie wyposażenia. Wyprodukowane zostały w drugiej połowie lat 70-tych i w latach 80-tych.
Sprzedawane wagony wciąż sprawne
– Są to pełnosprawne, a jedynie długo używane wagony osobowe – informuje biuro prasowe przewoźnika. Rzeczywiście, posiadają one świadectwa dopuszczenia do eksploatacji.
Skąd decyzja przewoźnika dotycząca sprzedaży tak istotnej części parku taborowego, mimo, że w trakcie sezonu konieczne było wzmocnienie pociągów 30 wagonami pożyczonymi od Kolei Czeskich?
– PKP Intercity prowadzi obecnie największy w swojej historii program odnowy taborowej. W związku z realizowanymi zakupami czy modernizacjami pojawi się coraz więcej nowoczesnego taboru. Stąd konieczność wycofywania jednostek najstarszych i wyeksploatowanych. Dzięki temu zyskujemy miejsce m.in. na nowe pociągi. Wagony będące przedmiotem licytacji są stare i wyeksploatowane – informuje Zuzanna Szopowska, rzecznik PKP Intercity.
Wjeżdżają Flirty i Darty
Pod koniec 2015 roku rzeczywiście wyjedzie na tory 40 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych – 20 Flirtów i 20 Dartów. W tej sytuacji przewoźnik uznał, że tak dużo wagonów nie będzie mu już potrzebne i zdecydował się na kasacje najstarszych z nich. Ponadto PKP Intercity twierdzi, że nowe metody dysponowania taborem pozwalają zmniejszyć liczbę wagonów potrzebnych do wykonywania przewozów.
– Na chwilę obecną nie ma żadnych braków taborowych w Intercity. Mamy na to twarde dane. Liczba (uruchamianych w sezonie letnim – dop. red.) pociągów przepełnionych w stosunku do poprzedniego roku spadła o połowę. Dzieje się tak m.in. dzięki temu, że pasażerowie coraz częściej z wyprzedzeniem planują swoją podróż. Możemy dzięki temu reagować na popyt. Jeżeli widzimy, że pociąg się zapełnia dużo wcześniej, na kilka dni przed datą jego wyjazdu, to jesteśmy w stanie dołożyć wagon, lub nawet zdublować pociąg – powiedział Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP Intercity na spotkaniu z dziennikarzami w lipcu.
Kto kupi stare wagony?
– Wagony oferowane przez PKP Intercity nie są łakomym kąskiem i zainteresują się nimi raczej firmy likwidujące tabor. Pojazdy sprzed 40 lat nie są już czymś, czym można zachęcić pasażera do podróży, nawet jeśli są w dobrym stanie. Przewoźnicy regionalni, niemal bez wyjątków, poszukują raczej elektrycznych zespołów trakcyjnych albo wagonów piętrowych dla ruchu aglomeracyjnego, natomiast konkurencji dalekobieżnej, jak wiadomo, PKP Intercity już nie ma. Poza tym odstrasza stosunkowo wysoka ich cena – komentuje aukcję anonimowo prezes jednego z dużych przewoźników z południa Polski.
Więcej informacji na temat sprzedaży wagonów znajdziesz na portalu MONITOR
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.