W ostatnich latach przewozy samochodowe wygrywały w segmencie przewozu kontenerów. Wkrótce prym mogą wieść przewoźnicy kolejowi, na co liczy PKP Cargo. Wzrostowi udziału intermodalnych przewozów kolejowych ma sprzyjać poprawa infrastruktury, dostępności portów oraz elektroniczny system poboru opłat na polskich drogach.
Słabe wykorzystanie intermodalu
– Przewozy intermodalne to najbardziej obiecujący produkt i spodziewamy się, że jego rozwój będzie dynamiczny – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Adam Purwin, prezes PKP Cargo. Nie ukrywa jednak, że poziom konteneryzacji w Polsce jest wciąż sześciokrotnie niższy niż w Unii Europejskiej, a Polska w sposób śladowy korzysta z tego rodzaju transportu.
Przyczyną takiego stanu rzeczy jest między innymi słaby stan infrastruktury oraz brak odpowiedniej skali przewozów intermodalnych. – One są efektywne w sytuacji, gdy mamy stałe odjazdy pociągów, regularne połączenia – wyjaśnia Purwin.
Kolej wygra z drogami?
– Oczekujemy skokowego wzrostu rynku wraz z poprawą stanu infrastruktury i zwiększeniem przepustowości polskich portów. Widzimy potencjał w intensyfikacji korytarza północ – południe. Jest to ten biznes, w który będziemy inwestować. To biznes, który będzie się w Polsce rozwijał, głównie ze względu na położenie, politykę transportową UE, ze względu na to, że jest to tańszy i wygodniejszy sposób transportu kontenerów – wylicza prezes PKP Cargo.
Adam Purwin dodaje, że impulsem do wzrostu wykorzystania kolei w przewozach intermodalnych może stać się rozszerzanie zasięgu systemu viaTOLL na kolejne setki kilometrów dróg w Polsce. Precyzuje, że ogranicza to transport samochodowy z racji wysokich kosztów, jakie muszą ponieść przewoźnicy korzystający z dróg.
– My ostatnie lata przegraliśmy z przewozami samochodowymi, natomiast oczekujemy, że zmiany związane z infrastrukturą pozwolą nam skutecznie konkurować z przewozami samochodowymi – oznajmia prezes Purwin.
PKP Cargo inwestuje w intermodal
Spółka PKP Cargo podejmuje już działania mające na celu zwiększenie jej konkurencyjności w przewozach intermodalnych. W 2013 roku zakupiła 330 platform kontenerowych, z czego 140 jest już wykorzystywanych. Ponadto, rozważane są inwestycje w zwiększenie liczby lokomotyw wielosystemowych, co pozwoli sprawnie obsługiwać rynki zagraniczne.
– Rozpoczęliśmy obsługę spółki PCC Intermodal ito jest historyczne wydarzenie w naszej firmie. Jesteśmy na tym rynku coraz bardziej sprawni i rozwój tego rynku realizujemy poprzez dedykowaną spółkę Cargosped – informuje prezes.
Adam Purwin wyjaśnia portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, że PKP Cargo zamierza lepiej wykorzystać swoją bazę terminalową. – Uruchomiliśmy terminal intermodalny Poznań-Franowo, który zaczyna działać operacyjnie. Rozważamy zasadność budowy kolejnych terminali, patrzymy na okolice Wrocławia, gdzie halę ma otwierać Amazon. To może być ważny punkt na mapie transportu intermodalnego – oznajmia prezes PKP Cargo.