PKP Cargo zdecydowało o powiększeniu terminalu intermodalnego w Poznaniu Franowie – zaledwie po roku od rozpoczęcia funkcjonowania. W wyniku rozbudowy pojemność składowania terminalu zwiększy się o blisko 40 proc. Inwestycja zostanie zrealizowana do końca 2015 r. Terminal stanowi element przyszłego Intermodalnego Centrum Logistycznego w Poznaniu.
Rozbudowa terminala w Poznaniu Franowie obejmie przede wszystkim budowę nowego placu manewrowo-składowego o powierzchni 8,4 tys. metrów kwadratowych. Dzięki temu obszar składowania zwiększy się z obecnych 1280 TEU (twenty-foot equivalent unit) do 1760 TEU. Dla poprawienia funkcjonalności terminala zostanie dodatkowo przeprowadzona modernizacja i przebudowa układu dróg dojazdowych. Podobnie jak poprzedni etap inwestycji, rozbudowa będzie współfinansowana w 50 proc. ze środków UE. Całkowita wartość inwestycji wynosi 5,8 mln zł. Umowa obejmująca współfinansowanie dodatkowych prac została podpisana z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa. Roboty budowlane ruszą wczesną wiosną i zostaną zakończone w listopadzie 2015 r. Nowy plac i droga będą funkcjonować od grudnia.
– Udział segmentu intermodalnego w kolejowych przewozach towarowych z roku na rok rośnie. To szansa dla kolei. Wykorzystując potencjał intermodalu, inwestujemy w infrastrukturę i tabor. To umocni nas na pozycji lidera przewozów kontenerowych w Polsce, pozwoli na jeszcze lepszą obsługę klientów. Wraz ze wzrostem średniej prędkości handlowej na polskich torach zwiększy się ilość przewożonych koleją towarów. Intermodal będzie się dynamicznie rozwijał, a my jesteśmy gotowi, żeby ten wzrost wykorzystać – mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych.
– Poznański terminal PKP Cargo jest ważnym punktem na kolejowej mapie Polski – przez stację Poznań Franowo przejeżdżają wszystkie pociągi przewożące towary z Europy Zachodniej do centralnej części kraju oraz dalej na wschód. Ze względu na dogodne położenie terminala, jego wykorzystanie skraca czas przeładunku o kilka godzin w stosunku do konkurencyjnych terminali działających w pobliżu Poznania – pisze w komunikacie PKP Cargo.
Poznański terminal jest obsługiwany przez Cargosped, spółkę z Grupy PKP Cargo wyspecjalizowaną w transporcie intermodalnym.