Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP bliżej rozwiązania problemów z PNI

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
06-03-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP bliżej rozwiązania problemów z PNI
PKP SA twierdzi, że jest coraz bliżej rozwiązania problemów związanych z wstrzymaniem prac na inwestycjach realizowanych przez Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury, które w ubiegłym roku ogłosiło upadłość układową. Chodzi m.in. o modernizację torów na linii Warszawa – Łódź oraz Kraków – Katowice. Z naszych informacji wynika, że PKP PLK rozważają możliwość zlecenia PNI prac utrzymaniowych w charakterze podwykonawcy, aby uchronić spółkę przed likwidacją.  

– Rozmowy w sprawie kontynuacji inwestycji są bardzo zaawansowane. Sytuacja jest lepsza niż trzy miesiące temu. Jesteśmy bardzo blisko rozwiązania problemów związanych ze wstrzymanymi pracami. Jest jednak nieco za wcześnie by mówić o wypracowywanych konkretnych rozwiązaniach, które otworzą szybką ścieżkę do wznowienia prac – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Mirosław Kuk, dyrektor ds. komunikacji projektów strategicznych PKP SA.

Jak jednak udało się dowiedzieć „Rynkowi Kolejowemu”, negocjatorzy PKP SA rozważają możliwość zlecenia PNI przez PKP Polskie Linie Kolejowe części prac związanych z utrzymaniem infrastruktury kolejowej, które znajdująca się w bardzo trudnej sytuacji spółka utraciła po prywatyzacji w listopadzie 2011 r. Nie wykluczona jest także częściowa spłata zadłużenia spółki. Takie informacje miał przekazać pracownikom zarządca Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury wyznaczony przez sąd o złożeniu wniosku o upadłość układową.

Działania te mają na celu ograniczenie skali zwolnień w PNI. Jak ujawnili przedstawiciele związków zawodowych działających w spółce, plany przewidują redukcję zatrudnienia nawet o 80 proc. W apelu, który przesłali władzom PKP, Ministerstwu Transportu oraz właścicielowi PNI, firmie Budimex opisują oni dramatyczną sytuację znajdującej się obecnie w stanie upadłości spółki. Ich zdaniem planowane obecnie zwolnienia związane są z powołaniem przez Budimex nowej spółki, „Budimex Kolejnictwo”, która planuje przejęcie pozostałej załogi i majątku PNI.

W odpowiedzi zarządca masy upadłościowej wyjaśnił, że prowadzone obecnie działania mają dostosować zatrudnienie w PNI do możliwości finansowych i operacyjnych spółki, ale ich skala jest uzależniona od postępu rozmów, dotyczących pozyskiwania robót. Ewentualny brak robót skutkować będzie koniecznością ogłoszenia upadłości likwidacyjnej, czyli doprowadzi do zwolnienia wszystkich pracowników bez żadnych przepisów dotyczących ochrony pracownika przed rozwiązaniem umowy o pracę.

Przypominamy, ze PNI jest liderem konsorcjów realizujących dwie kluczowe inwestycje PKP PLK, w tym modernizację linii z Warszawy do Łodzi na odcinku Warszawa Zachodnia – Skierniewice oraz modernizację linii E30 Kraków – Katowice. Projekty te znalazły się na liście inwestycji, które mają otrzymać unijne dofinansowanie, a to oznacza, że ostatecznym terminem ich realizacji powinien być koniec 2015 r. Jednak wobec trudnej sytuacji PNI i braku planu awaryjnego ze strony grupy PKP termin ten wydaje się coraz mniej realny. Mimo to PKP SA nie traci nadziei, że się uda je dokończyć na czas. – Ostateczne terminy zakończenia i rozliczenia prac to koniec 2015 roku – podkreśla Mirosław Kuk.

Przypominamy, że kilka tygodni temu wiceprezes PKP SA Piotr Ciżkowicz, odpowiedzialny m.in. za negocjacje w sprawie PNI, powiedział, że w przypadku kontraktu na linii Warszawa - Łódź rozważane jest przekazanie go PKP Energetyce jako liderowi. Przypominamy, że PKP Energetyka występuje w tym kontrakcie jako jeden członków konsorcjum realizującego projekt. Nie wykluczył, że część prac przypadłoby w udziale Przedsiębiorstwu Napraw Infrastruktury. W przypadku kontraktu dotyczącego linii E30 wciąż brany był pod uwagę podobny scenariusz (tu także PKP Energetyka jest współkonsorcjantem PNI).

PNI było jednym z największych w Polsce przedsiębiorstw w branży wykonawstwa i utrzymania infrastruktury kolejowej. W listopadzie 2011 r. od PKP SA kupiła ją firma Budimex. Była to największa prywatyzacja w historii grupy PKP. Wartość transakcji to 225 mln zł. Niestety wkrótce po niej PNI popadło w duże kłopoty finansowe. Przedstawiciele Budimeksu tłumaczyli to m.in. utratą zamówień na prace związane z utrzymaniem infrastruktury kolejowej zlecane przez PKP PLK. Od września 2012 roku spółka PNI jest w stanie upadłości układowej, a od listopada 2012 r. władzę w spółce sprawuje zarządca ustanowiony przez sąd.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PKP PLK: Dalsze inwestycje w PNI

Infrastruktura

PKP PLK: Dalsze inwestycje w PNI

Roman Czubiński 05 czerwca 2020

PLK powoli rozkręca działalność PNI

Infrastruktura

PLK powoli rozkręca działalność PNI

Jakub Madrjas 19 marca 2019

Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury wraca do PKP PLK

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PKP PLK: Dalsze inwestycje w PNI

Infrastruktura

PKP PLK: Dalsze inwestycje w PNI

Roman Czubiński 05 czerwca 2020

PLK powoli rozkręca działalność PNI

Infrastruktura

PLK powoli rozkręca działalność PNI

Jakub Madrjas 19 marca 2019

Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury wraca do PKP PLK

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5