Firma EC Engineering, dotąd znana z działalności projektowej i badawczej, staje się również – producentem. Najnowszym produktem krakowskiej firmy jest pierwszy od przeszło 20 lat nowy polski pantograf 160EC.
Spółka EC Engineering zajmowała się dotąd głównie działalnością projektową i badawczo-rozwojową. Krakowscy inżynierowie projektowali przede wszystkim pojazdy szynowe. Wśród ich dokonań z ostatnich lat jest lokomotywa towarowa E6ACT (handlowa nazwa Dragon) – pierwsza od ponad 20 lat lokomotywa liniowa zaprojektowana w Polsce. W tej firmie powstał też projekt elektrycznego zespołu trakcyjnego 19WE, wyprodukowanego przez Newag i dostarczonego dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie, a także – projekt tramwaju dla Solaris Bus & Coach.
Nie tylko zaprojektowany, lecz również samodzielnie wyprodukowany przez EC Engineering pantograf, otwiera nowy rozdział działalności tej firmy.
Dwa lata temu EC Engineering na zlecenie CTL Logistics podjęło się modernizacji dawnego typu pantografów dla lokomotyw produkowanych przez Skode. Podczas realizacji tego projektu firma nabyła odpowiedniego doświadczenia i postanowiła je wykorzystać do samodzielnego zaprojektowania i wyprodukowania odbieraków prądu. Warto przypomnieć, że w Polsce przestano produkować pantografy w latach 80. minionego wieku. Pod koniec lat 80-tych pojawiła się jeszcze ostatnia seria pilotażowa nowego modelu 55ZW, ale liczyła zaledwie kilkadziesiąt egzemplarzy.
W 2009 roku wykonano EC Engineering wykonało prototyp. Stworzono niesymetryczny (połówkowy) odbierak prądu 160EC – zgodnie z najnowszymi tendencjami w budowie pantografów. Przeznaczony jest on do zasilania elektrycznych pojazdów trakcyjnych z przewodu jezdnego górnej sieci trakcyjnej prądu stałego o napięciu znamionowym 3 000 V. Prędkość jazdy pojazdu wyposażonego w ten odbierak prądu może wynieść do 160 km/h. Przeprowadzono również niezbędne testy z wykorzystaniem taboru CTL Logistics, PKP Cargo oraz PKP Intercity.
Pantograf 160EC nie był przyczyną żadnych zdarzeń kolejowych ani wypadków. Nowe urządzenie spotkało się z przychylnym przyjęciem ze strony pracowników bezpośrednio związanych z utrzymaniem taboru kolejowego i zebrało pozytywne opinie. Jest chwalone za nowoczesność, prostotę konstrukcji, łatwość w obsłudze.Stosowna dokumentacja została złożona do UTK w celu uzyskania bezterminowej homologacji.
Krakowska firma ma nadzieję w najbliższym czasie, nawet jeszcze w tym roku, otrzymać taką homologację. Rozpocznie wtedy seryjną produkcję odbieraka.
Więcej informacji o najnowszym produkcji EC Engineering znajdą państwo w najbliższym numerze Rynku Kolejowego. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik
2010-11-23 13:15:40 Autor: ...
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
\\\"Pierwszy polski pantograf od 20 lat...\\\"
Święto poprostu, juz lecę do monopola po szampan :))
2010-11-23 14:14:16 Autor: lysypr
---.155.124.194
no może wreszcie wraz z wymianą nakładek zniknie problem z wszechobecnym pyłem i gięciem się pantografów. Jeśli ten polski wynalazek będzie jeszcze w rozsądnej cenie może zaczną wymieniać pantografy wraz z naprawami głównymi.
2010-11-23 14:32:48 Autor: Adam Zz
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Dam, darara dam! Tammatararara!
\"Ogłaszam święto państwowe\"
ps Mała rzecz a cieszy.
2010-11-23 14:47:56 Autor: Budujmy Polskę!
---.teleton.pl
Rynku Kolejowy nie ogłaszaj tego tak głośno, bo przyjdzie niemiec, kupi tego producenta i zamknie. Wszak niemiec musi mieć zbyt na swoje produkty \\\"Made In Gremania\\\" : )
2010-11-23 15:41:36 Autor: dziadek
---.dsl.opol.bdi.inetia.pl
prototypy takich pantografów( samoopadających brakiem obciążenia) były zgłoszone 30 lat temu.
2010-11-23 16:24:43 Autor: inzynier
---.88.212.32
No i bardzo dobrze. Malutkimi kroczkami, ale jednak do przodu. Przemysl sie powolutku uaktywnia w temacie kolejnictwa w naszym kraju.
2010-11-23 17:50:22 Autor: dymek
---.internetia.net.pl
jechalem nic nadzwyczajnego,oprucz wygladu .Pozatem musialem nabic5,5atm aby podniesc
2010-11-23 18:09:13 Autor: Kwas
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Bardzo ciekawa informacja.
Problem w budowie odbieraków prądu polega na odbiorze prądu o natężeniu około 1000 amper. Słyszałem , że od 1 stycznia 2011 PLK dopuści do ruchu tylko lokomotywy z wkładkami grafitowymi a nie miedzianymi jak do tej pory. Aby odebrać w polskich warunkach prąd o takim natężeniu musi być użyte co najmniej 5 wkładek przy pojedynczym drucie zasilającym lub 3 wkładki przy podwójnym drucie zasilającym. Lokomotywa może podczas jazdy , ze względu na zjawiska dynamiczne , korzystać tylko z jednego odbieraka. Przy napięciu 25 kV ( Francja )lokomotywa taka może być wyposażona w lekki odbierak, gdyż trzeba odebrać tylko 120 A. Drugi problem to grzanie się węzłów łożyskowych ( potrzebne jest bocznikowanie przegubów wstęgami miedzianymi, ciekawe jak konstruktorzy rozwiązali ten problem. 30 lat temu z kolegą skonstruowaliśmy odbierak prądu dla lokomotyw na prędkość 200 km/h ( symbol GK 200) został on wykonany w 2 sztukach, wszechstronnie przebadany, przeszedł próby jazdy na CMK - pojechaliśmy wówczas 192 km/h ( więcej lokomotywa nie dała rady - ale nie ze względu na odbierak lecz prędkość obrotową silników). Odbierak spisał się idealnie. Niestety PKP postanowiła zrezygnować z zakupu w wytwórniach krajowych szybkich lokomotyw i nasz kochany odbierak wylądował ( razem z naszą pracą i potem) w pokrzywach w Fabryce PaFaWag we Wrocławiu. Piękna przygoda intelektualna i konstruktorska ( trzy patenty), i niesmak zmarnowanej pracy.
Ĺťyczę konstruktorom nowego odbieraka prądu aby ich praca nie poszła na marne.
2010-11-23 18:28:54 Autor: Made in Polland
---.chello.pl
\"Dwa lata temu EC Engineering na zlecenie CTL Logistics podjęło się modernizacji dawnego typu pantografów dla lokomotyw produkowanych przez Skode. Podczas realizacji tego projektu firma nabyła odpowiedniego doświadczenia i postanowiła je wykorzystać do samodzielnego zaprojektowania i wyprodukowania odbieraków prądu.\"- Trzeba dodać że ta lokomotywa posiadała pantograf z nakładkami grafitowymi a modernizacja polegała na zmianie tego ślizgu na ślizg miedziany!?
Jak dla mnie to \"odgrzewane kotlety\",zresztą gdyby firma znajdowała się w Chinach to bym się nie zdziwił bo oni się specjalizują w podglądaniu różnych produktów a później wypuszczają pod własnym szyldem.
2010-11-23 19:31:56 Autor: juhas
---.n4u.abpl.pl
@dymek
.. no i co, że musiałeś nabić do 5,5 atm? Czym Ty jeździsz... sitkiem? .... a rozumiem: drzewiej i obecnie jeszcze bywało i jest.... stare kolejarskie myślenie.
2010-11-23 19:57:18 Autor: Marcin Purc
---.icpnet.pl
@Kwas: czy mógłbym prosić o kontakt? lubellak@gazeta.pl
2010-11-24 11:25:50 Autor: Mariusz W.
---.14.0.156.aci.com.pl
Mariusz W. Kwas: Jaką lokomotywą wykonywaliście testy na CMK?
2010-11-24 19:24:30 Autor: Robert Wyszyński
---.adsl.inetia.pl
Robert Wyszyński Podejrzewam EP 05 - wtedy nie było innych do takich prób. EP 09 była dopiero na deskach kreślarskich.
2010-11-28 00:12:54 Autor: Warszawiak
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Ciekawe, czy EC wtryni ten pantograf do obecnych konstrukcji przy seryjnej produkcji, przy których też pracuje - do Elfów czy E6ACT. Fajnie, gdyby ilość polskich komponentów w \"polskich\" wyrobach się zwiększała, jeśli nie są gorsze od obecnych zagranicznych, w co akurat nie wątpię.
2010-11-28 00:31:06 Autor: Warszawiak
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Oj, z tym E6ACT się chyba zapędziłem. Bo na ulotce 160EC jest napisane, że prąd znamionowy to 1200 A. Czyli w systemie 3 kV DC nadaje się do pojazdów o mocy ciągłej do 3600 kW. A Dragon ma 5000 kW. Ten odbierak to bardziej do ezetów regionalnych lub modernizacji starych loków się nadaje. Ale może do tych zastosowań jest tańszy od Stemmana.
2010-11-28 18:44:50 Autor: hanter60
---.netpower.pl
Dla juhasa !!!!!!!!! Szanowny juhasie nie masz pojęcia o czym piszesz.Podczas uruchamiania lokomotywy trzeba użyć tzw.małej sprężarki zasilanej z baterii akumulatorów,podczas np.mrozów sprawność tych po dłuższym odstawieniu bardzo spada i uzyskanie ciś.5,5 bara jest bardzo trudne a przy nieco słabszej baterii niemożliwe.
2010-11-29 21:33:21 Autor: Stach
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
W sprawie odbieraków nowej generacji - słów kilka:
1. Odpowiadając na uwagi odnośnie podnoszenia odbieraka i potrzebnej do tego siły i ciśnienia w siłowniku. To zagadnienie powinien prawidłowo rozwiązać konstruktor odbieraka. Aby złożyć odbierak w każdych warunkach trzeba rozciągnąć sprężyny unoszące, w tradycyjnych rozwiązaniach AKP4E lub 55ZW pracę tę wykonuje siłownik o średnicy np. 5 lub 6 cali - średnica zależy od sztywności sprężyn. Tak więc wystarczy większa średnica aby nie było problemu. Dlaczego konstruktor ściboli i daje mały siłownik- ponieważ na dachu jest mało miejsca i trzeba się zmieścić. Można też było dać siłownik dwukomorowy z dwoma tłokami , musiałby być dłuższy dwukrotnie ale za to dwukrotnie silniejszy i problemu by nie było.
2. Jaką lokomotywą w 1980 roku pojechaliśmy na CMK 192 km /h - dokładnie już nie pamiętam ale chyba była to EU05 - PKP miała takie dwie lokomotywy z specjalnie przerobionymi przekłądniami głównymi - służyły one do prowadzenia ekspresów, wykorzystywano je również do badań z dużymi prędkościami. Próby prowadzono na 12 km odcinku próbnym pod Włoszczową na CMK. Skład składał się z lokomotywy z naszymi odbierakami plus wagon pomiarowy z wieżyczką i kamerą do filmowania pracy odbieraka z siecią trakcyjną.
3.Czy odbierak jest w stanie odebrać z sieci 5000 kW teoretycznie tak - potrzebuje 5 nakładek (nasz odbierak GK-200 miał 5 nakładek miedzianych o grubości 8 mm) oraz podwójną sieć - dwa przewody obok siebie ) wówczas można odebrać 200 A zna styk a przy 2 przewodach i 5 wkładkach było 10 punktów styku i teoretycznie mozna było odebrać 2000 A.
2010-12-02 20:02:12 Autor: juhas
---.n4u.abpl.pl
do hanter60!!!!!!
Szanowny hanter\'ze! Mam doskonałe pojęcie o czym piszę! Bynajmniej nie o zabytkach! Z tego co się zdążyłem zorientować to ten pantograf potrzebuje nieco powyżej 3 atm aby się podnieść. 5,5 do 3 jest mniej więcej w stosunku do siebie 1.8 - kosmicznie dużo! Oczywiście bardzo istotna jest tutaj pojemość układu zasilającego, która do znikomej pojemności siłownika pantografu jest ogromna. Nie wykorzystanie tego ogromnego bonusu znaczy... jeździsz zabytkiem!
do Stach\'a
Mocno przesadzone te przekroje przewodów miedzianych - \"cieńszy drucik\" niż uwazasz za min potrafi więcej - istotniejsze są połączenia przylgowe miedzi z resztą konstrukcji a tu mówienie o przekrojach... tak więc te tony Twojej miedzi są zupełnie zbyteczne - chyba, że jako... kaloryfer.
2011-03-03 10:42:52 Autor: tatarzyn
---.ip.netia.com.pl
...zagadka: przy jakich pantografach zdarza się najwięcej przepaleń sieci?
2011-08-18 10:58:12 Autor: Tomasz Staron
---.transfer.edu.pl
Kwas: odezwij sie do mnie, poszukuje eksperta w dziedzinie odbierakow. Do audytu technologicznego wlasnie w firmie EC E zwiazanego z ich odbierakiem. Pozdrawiam
Moj mail to staron@transfer.edu.pl