NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pierwszy polski pantograf od ponad 20 lat

| EC Engineering, 23 listopada 2010 23.11.2010 1,2k

Archiwum RK
Zaloguj się
OK
Zapomniałem hasła
2010-11-23 13:15:40 Autor: ...
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
\\\"Pierwszy polski pantograf od 20 lat...\\\"

Święto poprostu, juz lecę do monopola po szampan :))
2010-11-23 14:14:16 Autor: lysypr
---.155.124.194
no może wreszcie wraz z wymianą nakładek zniknie problem z wszechobecnym pyłem i gięciem się pantografów. Jeśli ten polski wynalazek będzie jeszcze w rozsądnej cenie może zaczną wymieniać pantografy wraz z naprawami głównymi.
2010-11-23 14:32:48 Autor: Adam Zz
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Dam, darara dam! Tammatararara!

\"Ogłaszam święto państwowe\"

ps Mała rzecz a cieszy.
2010-11-23 14:47:56 Autor: Budujmy Polskę!
---.teleton.pl
Rynku Kolejowy nie ogłaszaj tego tak głośno, bo przyjdzie niemiec, kupi tego producenta i zamknie. Wszak niemiec musi mieć zbyt na swoje produkty \\\"Made In Gremania\\\" : )
2010-11-23 15:41:36 Autor: dziadek
---.dsl.opol.bdi.inetia.pl
prototypy takich pantografów( samoopadających brakiem obciążenia) były zgłoszone 30 lat temu.
2010-11-23 16:24:43 Autor: inzynier
---.88.212.32
No i bardzo dobrze. Malutkimi kroczkami, ale jednak do przodu. Przemysl sie powolutku uaktywnia w temacie kolejnictwa w naszym kraju.
2010-11-23 17:50:22 Autor: dymek
---.internetia.net.pl
jechalem nic nadzwyczajnego,oprucz wygladu .Pozatem musialem nabic5,5atm aby podniesc
2010-11-23 18:09:13 Autor: Kwas
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Bardzo ciekawa informacja.
Problem w budowie odbieraków prądu polega na odbiorze prądu o natężeniu około 1000 amper. Słyszałem , że od 1 stycznia 2011 PLK dopuści do ruchu tylko lokomotywy z wkładkami grafitowymi a nie miedzianymi jak do tej pory. Aby odebrać w polskich warunkach prąd o takim natężeniu musi być użyte co najmniej 5 wkładek przy pojedynczym drucie zasilającym lub 3 wkładki przy podwójnym drucie zasilającym. Lokomotywa może podczas jazdy , ze względu na zjawiska dynamiczne , korzystać tylko z jednego odbieraka. Przy napięciu 25 kV ( Francja )lokomotywa taka może być wyposażona w lekki odbierak, gdyż trzeba odebrać tylko 120 A. Drugi problem to grzanie się węzłów łożyskowych ( potrzebne jest bocznikowanie przegubów wstęgami miedzianymi, ciekawe jak konstruktorzy rozwiązali ten problem. 30 lat temu z kolegą skonstruowaliśmy odbierak prądu dla lokomotyw na prędkość 200 km/h ( symbol GK 200) został on wykonany w 2 sztukach, wszechstronnie przebadany, przeszedł próby jazdy na CMK - pojechaliśmy wówczas 192 km/h ( więcej lokomotywa nie dała rady - ale nie ze względu na odbierak lecz prędkość obrotową silników). Odbierak spisał się idealnie. Niestety PKP postanowiła zrezygnować z zakupu w wytwórniach krajowych szybkich lokomotyw i nasz kochany odbierak wylądował ( razem z naszą pracą i potem) w pokrzywach w Fabryce PaFaWag we Wrocławiu. Piękna przygoda intelektualna i konstruktorska ( trzy patenty), i niesmak zmarnowanej pracy.
Ĺťyczę konstruktorom nowego odbieraka prądu aby ich praca nie poszła na marne.
2010-11-23 18:28:54 Autor: Made in Polland
---.chello.pl
\"Dwa lata temu EC Engineering na zlecenie CTL Logistics podjęło się modernizacji dawnego typu pantografów dla lokomotyw produkowanych przez Skode. Podczas realizacji tego projektu firma nabyła odpowiedniego doświadczenia i postanowiła je wykorzystać do samodzielnego zaprojektowania i wyprodukowania odbieraków prądu.\"- Trzeba dodać że ta lokomotywa posiadała pantograf z nakładkami grafitowymi a modernizacja polegała na zmianie tego ślizgu na ślizg miedziany!?
Jak dla mnie to \"odgrzewane kotlety\",zresztą gdyby firma znajdowała się w Chinach to bym się nie zdziwił bo oni się specjalizują w podglądaniu różnych produktów a później wypuszczają pod własnym szyldem.
2010-11-23 19:31:56 Autor: juhas
---.n4u.abpl.pl
@dymek
.. no i co, że musiałeś nabić do 5,5 atm? Czym Ty jeździsz... sitkiem? .... a rozumiem: drzewiej i obecnie jeszcze bywało i jest.... stare kolejarskie myślenie.
2010-11-23 19:57:18 Autor: Marcin Purc
---.icpnet.pl
@Kwas: czy mógłbym prosić o kontakt? lubellak@gazeta.pl
2010-11-24 11:25:50 Autor: Mariusz W.
---.14.0.156.aci.com.pl

Mariusz W.
Kwas: Jaką lokomotywą wykonywaliście testy na CMK?
2010-11-24 19:24:30 Autor: Robert Wyszyński
---.adsl.inetia.pl

Robert Wyszyński
Podejrzewam EP 05 - wtedy nie było innych do takich prób. EP 09 była dopiero na deskach kreślarskich.
2010-11-28 00:12:54 Autor: Warszawiak
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Ciekawe, czy EC wtryni ten pantograf do obecnych konstrukcji przy seryjnej produkcji, przy których też pracuje - do Elfów czy E6ACT. Fajnie, gdyby ilość polskich komponentów w \"polskich\" wyrobach się zwiększała, jeśli nie są gorsze od obecnych zagranicznych, w co akurat nie wątpię.
2010-11-28 00:31:06 Autor: Warszawiak
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Oj, z tym E6ACT się chyba zapędziłem. Bo na ulotce 160EC jest napisane, że prąd znamionowy to 1200 A. Czyli w systemie 3 kV DC nadaje się do pojazdów o mocy ciągłej do 3600 kW. A Dragon ma 5000 kW. Ten odbierak to bardziej do ezetów regionalnych lub modernizacji starych loków się nadaje. Ale może do tych zastosowań jest tańszy od Stemmana.
2010-11-28 18:44:50 Autor: hanter60
---.netpower.pl
Dla juhasa !!!!!!!!! Szanowny juhasie nie masz pojęcia o czym piszesz.Podczas uruchamiania lokomotywy trzeba użyć tzw.małej sprężarki zasilanej z baterii akumulatorów,podczas np.mrozów sprawność tych po dłuższym odstawieniu bardzo spada i uzyskanie ciś.5,5 bara jest bardzo trudne a przy nieco słabszej baterii niemożliwe.
2010-11-29 21:33:21 Autor: Stach
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
W sprawie odbieraków nowej generacji - słów kilka:
1. Odpowiadając na uwagi odnośnie podnoszenia odbieraka i potrzebnej do tego siły i ciśnienia w siłowniku. To zagadnienie powinien prawidłowo rozwiązać konstruktor odbieraka. Aby złożyć odbierak w każdych warunkach trzeba rozciągnąć sprężyny unoszące, w tradycyjnych rozwiązaniach AKP4E lub 55ZW pracę tę wykonuje siłownik o średnicy np. 5 lub 6 cali - średnica zależy od sztywności sprężyn. Tak więc wystarczy większa średnica aby nie było problemu. Dlaczego konstruktor ściboli i daje mały siłownik- ponieważ na dachu jest mało miejsca i trzeba się zmieścić. Można też było dać siłownik dwukomorowy z dwoma tłokami , musiałby być dłuższy dwukrotnie ale za to dwukrotnie silniejszy i problemu by nie było.
2. Jaką lokomotywą w 1980 roku pojechaliśmy na CMK 192 km /h - dokładnie już nie pamiętam ale chyba była to EU05 - PKP miała takie dwie lokomotywy z specjalnie przerobionymi przekłądniami głównymi - służyły one do prowadzenia ekspresów, wykorzystywano je również do badań z dużymi prędkościami. Próby prowadzono na 12 km odcinku próbnym pod Włoszczową na CMK. Skład składał się z lokomotywy z naszymi odbierakami plus wagon pomiarowy z wieżyczką i kamerą do filmowania pracy odbieraka z siecią trakcyjną.
3.Czy odbierak jest w stanie odebrać z sieci 5000 kW teoretycznie tak - potrzebuje 5 nakładek (nasz odbierak GK-200 miał 5 nakładek miedzianych o grubości 8 mm) oraz podwójną sieć - dwa przewody obok siebie ) wówczas można odebrać 200 A zna styk a przy 2 przewodach i 5 wkładkach było 10 punktów styku i teoretycznie mozna było odebrać 2000 A.
2010-12-02 20:02:12 Autor: juhas
---.n4u.abpl.pl
do hanter60!!!!!!
Szanowny hanter\'ze! Mam doskonałe pojęcie o czym piszę! Bynajmniej nie o zabytkach! Z tego co się zdążyłem zorientować to ten pantograf potrzebuje nieco powyżej 3 atm aby się podnieść. 5,5 do 3 jest mniej więcej w stosunku do siebie 1.8 - kosmicznie dużo! Oczywiście bardzo istotna jest tutaj pojemość układu zasilającego, która do znikomej pojemności siłownika pantografu jest ogromna. Nie wykorzystanie tego ogromnego bonusu znaczy... jeździsz zabytkiem!

do Stach\'a
Mocno przesadzone te przekroje przewodów miedzianych - \"cieńszy drucik\" niż uwazasz za min potrafi więcej - istotniejsze są połączenia przylgowe miedzi z resztą konstrukcji a tu mówienie o przekrojach... tak więc te tony Twojej miedzi są zupełnie zbyteczne - chyba, że jako... kaloryfer.
2011-03-03 10:42:52 Autor: tatarzyn
---.ip.netia.com.pl
...zagadka: przy jakich pantografach zdarza się najwięcej przepaleń sieci?
2011-08-18 10:58:12 Autor: Tomasz Staron
---.transfer.edu.pl
Kwas: odezwij sie do mnie, poszukuje eksperta w dziedzinie odbierakow. Do audytu technologicznego wlasnie w firmie EC E zwiazanego z ich odbierakiem. Pozdrawiam

Moj mail to staron@transfer.edu.pl
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5