Partnerzy serwisu:
Biznes

Piechociński: Potrzebne jest szybkie porozumienie zarządu ze związkowcami

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
08-07-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Janusz Piechociński, piechocinski.blog.onet.pl, 8 lipca 2011

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Piechociński: Potrzebne jest szybkie porozumienie zarządu ze związkowcami
- Można powiedzieć, że przez trzy lata funkcjonowania spółki samorządowej Przewozy Regionalne, m.in. kosztem załogi i ich pensji, udało się zmniejszyć bieżącą stratę. I to jest osiągnięcie. Z drugiej jednak strony nie udało się uruchomić procesów inwestycyjnych w postaci wymiany taboru, wprowadzenia nowej jakości - pisze Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury na swoim blogu.

Prawdą jest, że pensje w Przewozach Regionalnych nie wzrosły od 3 lat. Za każdym razem argumentem przeciwko podwyżkom była tragiczna sytuacja spółek kolejowych. Od momentu przekazania spółki w ręce samorządów przynosi ona straty ( ale z roku na rok zdecydowanie mniejsze niż poprzednio wgrupie PKP ). Pierwszy rok funkcjonowania zakończył się z 270 mln zł stratą na bieżącej działalności, drugi rok przyniósł 190 mln zł na minusie. Pierwsze miesiące tego roku wykazały brak strat. Ambitne plany zarządu są takie, żeby zakończyć ten rok ze stratą nie wyższą, niż 30 mln zł.

W takiej sytuacji, gdy na spółce ciąży garb trzyletnich długów w wysokości kilkuset milionów złotych, prowadzone są trudne negocjacje w sprawie podwyżek. Nie ma jednak skąd wziąć pieniędzy. Jednocześnie w sektorze prywatnym rynku kolejowego był ruch płacowy, który miał na celu zamortyzowanie kosztów inflacji wywołanej kryzysem. To samo w sektorze samorządowym, w SKM, Kolejach Mazowieckich - gdzie kwestie płacowe też są trudne - załogi miały waloryzowane pensje. Także w PKP Intercity miała miejsce podwyżka, która wyniosła 120 zł brutto na etat. I to pomimo tego, że spółka w dalszym ciągu jest – ekonomicznie - pod kreską.

Natomiast w Przewozach Regionalnych negocjacje zakończyły się akcją protestacyjną. Związki oczekują natychmiastowej podwyżki o 280 zł brutto na etat, co by oznaczało wzrost funduszu płac o 110 mln zł. Natomiast zarząd proponuje 130 zł brutto, ale od 1 października tego roku. A to z kolei oznacza wzrost funduszu płac o 11 mln zł i tym samym wzrost straty na koniec roku z planowanych 30 mln do 41 mln zł.

Jednocześnie, i to jest najbardziej dramatyczna wiadomość dla władz spółki i związków zawodowych, właściciele podkreślają brak środków na rozwój. Podczas, gdy w kolejce czeka kilka miliardów złotych z funduszy unijnych, które miały zmienić polską kolej regionalną.

Można powiedzieć, że przez trzy lata funkcjonowania spółki samorządowej Przewozy Regionalne, m.in. kosztem załogi i ich pensji, udało się zmniejszyć bieżącą stratę. I to jest osiągnięcie. Z drugiej jednak strony nie udało się uruchomić procesów inwestycyjnych w postaci wymiany taboru, wprowadzenia nowej jakości.

Jako wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury stwierdzam, że wiele spraw ten rząd, a także poprzednie zawaliły. Wsparcie dla kolei jest na zbyt niskim poziomie. Proces kontrolingu i monitoringu usamorządowienia w znacznej mierze nie został dopełniony. Rząd, w tym resort infrastruktury, stanął na stanowisku, że jak oddał zarządzanie i majątek Przewozów Regionalnych samorządom, to już za nic nie odpowiada. Tymczasem za organizację transportu publicznego, zgodnie m.in. z ustawą o działach administracji rządowej odpowiada także rząd centralny.

Patrząc z tej perspektywy, bardzo potrzebne jest szybkie porozumienie zarządu ze związkowcami. Załoga nie dostała podwyżek od kilku lat, a propozycja zarządu oscyluje na poziomie inflacji. Z drugiej strony zadłużona spółka nie ma skąd wziąć pieniędzy. Z kolei pracownicy w spółkach wchodzących na rynek niejednokrotnie dostają na starcie więcej niż osoba, która kilka, kilkanaście lat pełni odpowiedzialną służbę, pracując w spółce przewozowej. To pokazuje skalę wyzwań i małe pole dla przyjęcia satysfakcjonującej dla obu stron, a także dla funkcjonowania firmy kompromisu. I to budzi mój największy niepokój.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Piechociński: Walka o fundusze unijne będzie trudna

Prawo i polityka

Piechociński: Walka o fundusze unijne będzie trudna

lp, Rynek Kolejowy 20 października 2011

Piechociński: Nie upokarzajcie Infrastruktury

Kadry

Piechociński: Nie upokarzajcie Infrastruktury

Rynek Kolejowy 09 listopada 2011

Piechociński: Komisja infrastruktury powinna zostać podzielona

Prawo i polityka

Piechociński: Komisja infrastruktury powinna zostać podzielona

mj, Rynek Infrastruktury 15 listopada 2011

Piechociński: Nowak wchodzi na pole minowe

Prawo i polityka

Piechociński: Nowak wchodzi na pole minowe

ew/wś, Rynek Kolejowy 18 listopada 2011

Piechociński: KDP w Polsce nie tak prędko

Rynek Kolejowy TV

Piechociński: KDP w Polsce nie tak prędko

wś, Rynek Kolejowy 06 grudnia 2011

Piechociński pozytywnie o wprowadzaniu rozkładu jazdy

Prawo i polityka

Piechociński pozytywnie o wprowadzaniu rozkładu jazdy

jm, Rynek Kolejowy 11 grudnia 2011

Zobacz również:

Piechociński: Walka o fundusze unijne będzie trudna

Prawo i polityka

Piechociński: Walka o fundusze unijne będzie trudna

lp, Rynek Kolejowy 20 października 2011

Piechociński: Nie upokarzajcie Infrastruktury

Kadry

Piechociński: Nie upokarzajcie Infrastruktury

Rynek Kolejowy 09 listopada 2011

Piechociński: Komisja infrastruktury powinna zostać podzielona

Prawo i polityka

Piechociński: Komisja infrastruktury powinna zostać podzielona

mj, Rynek Infrastruktury 15 listopada 2011

Piechociński: Nowak wchodzi na pole minowe

Prawo i polityka

Piechociński: Nowak wchodzi na pole minowe

ew/wś, Rynek Kolejowy 18 listopada 2011

Piechociński: KDP w Polsce nie tak prędko

Rynek Kolejowy TV

Piechociński: KDP w Polsce nie tak prędko

wś, Rynek Kolejowy 06 grudnia 2011

Piechociński pozytywnie o wprowadzaniu rozkładu jazdy

Prawo i polityka

Piechociński pozytywnie o wprowadzaniu rozkładu jazdy

jm, Rynek Kolejowy 11 grudnia 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5