Partnerzy serwisu:
Biznes

Pendolino to genialne rozwiązanie. Ale nie wiadomo jakiego problemu...

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
30-01-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Pendolino to genialne rozwiązanie. Ale nie wiadomo jakiego problemu...
- Po raz kolejny w polskim transporcie mamy do czynienia z genialnym rozwiązaniem, ale do końca nie wiemy jakiego problemu. Wpierw Pendolino miało być luksusowym połączeniem. Teraz ma to być lepszy, ale dużo droższy, pociąg regionalny - pisze w komentarzu dla "Rynku Kolejowego" dr Michał Beim.

Garnitur dla nędzarza

- Sprawa zakupu Pendolino to kolejny przykład braku pomysłów na polską kolej. Koleje dużych prędkości, czy luksusowe składy, mają jedynie sens jeśli są "wisienką na torcie": zwieńczeniem dobrego systemu kolei regionalnych i międzyregionalnych. Zakup Pendolino (czy projekt KDP) w Polsce raczej przypomina wsparcie bardzo zubożałego człowieka zakupem najmodniejszego garnituru od Armaniego - pisze dr Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego.

- Owszem może zdarzyć się, że będzie to przełom: dla tej osoby luksusowy garnitur pomoże w znalezieniu dobrej pracy, a Pendolino przyczyni się do odzyskania zaufania pasażerów przez polską kolej... Szanse na to są jednak niewielkie - uważa Beim.

Jak z wychylnym pudłem

- Historia związana z zakupem Pendolino uświadamia nam, że po raz kolejny w polskim transporcie mamy do czynienia z genialnym rozwiązaniem, ale do końca nie wiemy jakiego problemu. Wpierw Pendolino miało być luksusowym połączeniem Trójmiasta z Warszawą oraz Krakowem i aglomeracją śląską. Teraz okazuje się, że ma to być lepszy, ale dużo droższy, pociąg regionalny zatrzymujący się z każdym z przejeżdżanych województw, czy nawet jadący do Wrocławia. Podobnie zresztą wyglądała "koordynacja" remontu linii Warszawa-Gdynia z zakupem taboru z wychylnym pudłem - przypomina ekspert.

- Cieszę się bardzo, że Komisja Europejska sprzeciwia się ograniczeniu konkurencji na linii E65. Takie trasy, jak pokazuje przykład Czech, Włoch, Austrii czy Niemiec, są coraz bardziej atrakcyjne dla prywatnych przewoźników. Wnoszą oni nową jakość w obsługę pasażerów oraz zapewniają niższe ceny. Na dobrze rozumianej konkurencji zawsze zyskuje pasażer - zaznazca dr Michał Beim.

Lepiej kupić więcej tańszych składów

- Uważam, że lepiej byłoby dla polskiej kolei zakupić za te pieniądze sporą ilość taboru do obsługi połączeń międzyregionalnych i udostępniać je wyłonionym w przetargach przewoźnikom. Właścicielem pojazdów byłaby Państwowa Spółka Leasingowa, a przewoźników wyłaniałby organizator transportu publicznego. Korzyścią rozwiązania byłoby stworzenie w Polsce rynku przewozów dalekobieżnych oraz podniesienie komfortu podróży pasażerów. Komisja Europejska nie mogłaby podnosić zarzutów w związku z pomocą publiczną dla jednego z przewoźników. Na marginesie dodam, że pomysł powołania PST zgłaszał swego czasu poseł Paweł Szałamacha, jednak min. Andrzej Massel odniósł się do pomysłu bardzo sceptycznie - przypomina dr Michał Beim.

- Zakup większej liczby klasycznego taboru (ezt czy składy wagonowe) byłby bardziej korzystny też dla polskiej gospodarki. W przetargach mogliby wystartować również polscy producenci lub zagraniczni posiadający w Polsce zakłady produkcyjne - kończy ekspert.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5