Zmodernizowany odcinek linii E 20 Łuków - Międzyrzec Podlaski (24,2 km) został otwarty. Modernizacja torów i sieci trakcyjnej objęła prace o wartości 70 mln euro netto (81,7 mln euro brutto). Uroczystość otwarcia odbyła się na stacji w miejscowości Misie.
Wykonawcą przedsięwzięcia było konsorcjum Strabag Sp. z o.o. (lider), Strabag AG, Trakce a.s. oraz Sudop Praha a.s. Przetarg został ogłoszony 23 stycznia 2007 r., umowę podpisano 31 sierpnia 2007 r., a roboty zakończono 31 sierpnia 2009 r. Czas trwania kontraktu wyniósł zatem 24 miesiące.
Zakres prac obejmował: modernizację nawierzchni torowej, podtorza i odwodnień, przebudowę przystanków osobowych Szaniawy, Matysy, Brzozowica i Misie, przebudowę sieci trakcyjnej, przebudowę istniejących urządzeń srk, przebudowę urządzeń i sieci teletechnicznej, przebudowę linii potrzeb nietrakcyjnych, przebudowę i budowę przepustów, budowę ekoprzepustu, przebudowę mostu kolejowego, przebudowę dróg równoległych, przebudowę nawierzchni i przejazdów oraz wykonanie dokumentacji budowlanej i wykonawczej. Dzięki temu tory oraz sieć trakcyjna zostały przystosowane do jazdy z prędkością do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h. Pociąg pospieszny "Szczecinianin" (relacji Szczecin - Terespol) odcinek Siedlce - Terespol przed modernizacją przejeżdżał w ciągu 2 godzin i 19 minut, a po niej w ciągu 1 godziny i 53 minut - skrócenie czasu jazdy o 26 minut (18%).
- Nikt nie ma wątpliwości, że będzie bardziej ekonomicznie, bezpieczniej, szybciej. Mam nadzieję, że wkrótce zostanie dokupiony odpowiedni tabor. Teraz możliwe jest jeżdżenie z prędkością 160 km/h, będzie można jeszcze szybciej - powiedział obecny na uroczystości poseł Stanisław Żmijan.
* Paweł Antonik, prezes Strabag Polska (fot. Rynek Kolejowy).
* - Na modernizacji tej linii ma skorzystać przede wszystkim pasażer. Do tego musi być jednak także nowoczesny pociąg i dworzec. Dlatego tak ważna jest obecność przedstawicieli samorządu na dzisiejszej uroczystości - powiedział członek zarządu PKP PLK, Paweł Dziwisz.
* Moment przecięcia wstęgi (fot. Rynek Kolejowy).