W piątek od godziny na ok. 3,5 tys. uruchomionych do godz. 18:00 pociągów opóźnienie powyżej 60 minut miało aż 191 z nich. PKP Intercity zdecydowało o przyjmowaniu zwrotów biletów od tych pasażerów, którzy zrezygnowali z podróży, bez jakichkolwiek potrąceń.
W przypadku pociągów PKP Intercity największe opóźnienia notowały pociągi wyruszające z Warszawy. Jak informuje PKP SA, opóźnienia te spowodowane były bardzo trudną sytuacją eksploatacyjno- pogodową, zaśnieżone i zamarzające rozjazdy powodują opóźnienia wtórne.
PKP SA nadal udostępnia podróżnym całodobowo wszystkie czynne dworce kolejowe. Na 40 wytypowanych obiektach oraz w składach z wagonami gastronomicznymi, przy opóźnianiach pociągów powyżej 1 godziny, podróżni otrzymują ciepłe napoje.
Pasażerowie na bieżąco są informowani o aktualnej sytuacji w ruchu kolejowym. W razie nieplanowanych zdarzeń konduktorzy zobowiązani są do przekazywania bieżących komunikatów o przyczynach zatrzymania pociągu i przewidywanym czasie opóźnienia oraz o możliwości przesiadki.
Na największych dworcach (Gdańsk Główny, Gdynia Główna, Katowice, Kraków Główny, Toruń, Bydgoszcz, Lublin, Rzeszów, Zakopane oraz Łódź Kaliska) pracują mobilni informatorzy. Na warszawskim Dworcu Centralnym, wydłużone zostały godziny pracy Centrum Obsługi Klienta PKP Intercity (od godziny 7 rano).
W razie potrzeby PKP Intercity przewiduje również uruchomienie autobusowej komunikacji zastępczej. Wykorzystanie dodatkowych środków transportu zależeć będzie od ogólnych warunków pogodowych, w tym przejezdności dróg oraz dostępności unieruchomionego składu. W przypadku braku możliwości przesadzenia pasażerów pociągi ściągane są z tras awaryjnymi lokomotywami spalinowymi udostępnianymi przewoźnikom przez PKP PLK.
W odróżnieniu od lat poprzednich, w tym roku PKP PLK nie publikuje informacji o łącznej liczbie minut opóźnień i liczbie pociągów opóźnionych o więcej niż pięć minut.