Partnerzy serwisu:
Pasażer

Osoby z niepełnosprawnością na kolei: Jest dużo do zrobienia

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-04-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Justyna Urbaniak/ RBF

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Osoby z niepełnosprawnością na kolei: Jest dużo do zrobienia
Przewoźnicy kolejowi i zarządcy dworców mają wolę stworzenia jasnych i klarownych wytycznych, by realizować zadania związane z obsługą osób z niepełnosprawnością. Przewoźnicy chętnie korzystają z pomocy organizacji zrzeszających osoby z niepełnosprawnością przy tworzeniu procedur oraz rozwiązań dotyczących ich obsługi. Mimo to wciąż wiele kolejowych inwestycji realizuje się, powielając bariery zamiast je niwelować – wynika z „Białej Księgi” traktującej o dostępności kolei dla osób z niepełnosprawnością.

„Biała Księga” monitoruje i pokazuje diagnozę istniejącego stanu, ale zawiera również rekomendacje kierowane do przewoźników, zarządców infrastruktury, projektantów, pracowników nadzoru i innych instytucji związanych z kwestią likwidowania barier ograniczającą dostępność transportu kolejowego dla osób z ograniczoną mobilnością. Jak wynika z dokumentu, w Polsce mieszka obecnie ponad 4,7 mln osób z różnego typu dysfunkcjami, co stanowi ponad 12 proc. ogółu społeczeństwa. Dostępność przestrzeni związanej z szeroko rozumianym transportem jest jednym z najistotniejszych zagadnień decydujących o ich pełnym udziale w życiu i funkcjonowaniu społeczeństwa. Obok infrastruktury – istotnym elementem jest też  tabor przewozowy i odpowiednio wyedukowani pracownicy kolei, a nawet współpasażerowie.

Brakuje projektowania uniwersalnego

Aktualnie PKP SA zarządza ponad 2,5 tys. dworców kolejowych, z czego blisko 600 obsługuje ruch pasażerski. Kilka lat temu zainicjowano program ich modernizacji, co widać w postaci wyremontowanych i odnowionych budynków dworcowych. Przegląd dotychczas zrealizowanych inwestycji pozwala stwierdzić, że są one przebudowywane według różnych standardów. Część z nich nie uwzględnia potrzeb projektowania uniwersalnego. Często też obiekty z założenia dostępne, w praktyce już takie nie są. Najpopularniejsze problemy to schody, brak podnośników lub wind, brak pochylni, niedostosowane toalety, brak możliwości dostania się na perony.

Intencją autorów dokumentu było przybliżenie i upowszechnienie informacji na temat dostępności transportu kolejowego. Zawiera on definicje, rys historyczny procesu działań związanych z dostosowaniem kolei do obsługi niepełnosprawnych oraz odwołania do obowiązujących uregulowań prawnych (unijnych i krajowych). W części opisowej zaprezentowano problematykę związaną z szeroko rozumianą dostępnością pod katem infrastruktury przeznaczonej dla podróżnych, taboru kolejowego, urządzeń wspomagających przejście z peronu do wagonu oraz informacji dla podróżnych, a także wymagań stawianych przed personelem do kontaktów z podróżnymi niepełnosprawnymi i jego szkoleniem oraz organizacji obsługi pasażerskiej. Materiał jest bogato ilustrowany, odnosząc się do konkretnych przykładów  z praktyki funkcjonowania transportu szynowego w Polsce i w innych krajach. „Biała Ksiega” ma przede wszystkim zadanie monitorowania i diagnozy istniejącego stanu, niemniej zawiera także rekomendacje kierowane do przewoźników, zarządców infrastruktury, projektantów, pracowników nadzoru i wszelkich instytucji zajmujących się likwidowaniem barier technicznych, architektonicznych i organizacyjnych, ograniczających szeroko rozumianą dostępność transportu kolejowego dla osób z ograniczoną mobilnością. Dokument uzupełnia unikatowy, przygotowany specjalnie na potrzeby raportu, materiał, zawierający różne przykłady dostępności infrastruktury i taboru kolejowego. Materiał ten został opracowany przez osoby niepełnosprawne, które w ramach specjalnie zorganizowanych wycieczek przemieszczały się po Europie transportem kolejowym.

Przedsiębiorstwa kolejowe w Polsce oraz instytucje, takie jak Urząd Transportu Kolejowego i Pełnomocnik Rządu ds. osób niepełnosprawnych, przykładają  dużą wagę do  kwestii praw pasażerów  z ograniczoną mobilnością w ramach  tworzonych zespołów  i  wydawanych publikacji. Jednak dotychczas brak było w Polsce  kompleksowego zestawienia  informacji i danych w jednym, zwartym dokumencie, który może być szeroko upubliczniony nie tylko w środowisku kolejowym.

Pełna dostępność rzadkością

Pełna dostępność dla osób z niepełnosprawnościami w rzeczywistości w Polsce jest wciąż rzadkością. Nawet jeśli taka osoba dostanie się jakoś na peron, z którego odjeżdża pociąg, to wciąż stoi przed nią wyzwanie dotyczące dostania się do pociągu. Poważnym problemem okazuje się też niedostosowanie położenia podłogi wagonu względem powierzchni peronu.

Wciąż brakuje rzetelnych badań rzeczywistej dostępności wszystkich dworców kolejowych, co powinno być początkiem długofalowego planu dostępności i standaryzacji. Pracownicy dworców i pociągów nie posiadają wystarczających narzędzi umożliwiających profesjonalną obsługę klientów ze specjalnymi potrzebami. Aby oszacować skalę wieloletnich zaniedbań w kwestii dostępności i móc faktycznie rozmawiać o tym problemie – diagnoza sytuacji dostępności na kolei zdaje się być niezbędna. Dopiero po jej opracowaniu możliwe będzie wprowadzenie zmian i standaryzacji rozwiązań stosownych w obrębie wszystkich obiektów kolejowych.
 

Pobierz bezpłatnie Białą Księgę Niepełnosprawni a transport kolejowy

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolejarze z ochroną prawną jak funkcjonariusze publiczni

Prawo i polityka

Kolejarze z ochroną prawną jak funkcjonariusze publiczni

Jakub Madrjas 18 maja 2023

KO chce obniżenia cen biletów [aktualizacja]

Prawo i polityka

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Prawo i polityka

Marita Szustak: Oczekujemy równego traktowania dróg i kolei

Infrastruktura

Zielone światło dla maszynistów w okularach

Prawo i polityka

Zielone światło dla maszynistów w okularach

Jakub Madrjas 20 grudnia 2022

Zobacz również:

Kolejarze z ochroną prawną jak funkcjonariusze publiczni

Prawo i polityka

Kolejarze z ochroną prawną jak funkcjonariusze publiczni

Jakub Madrjas 18 maja 2023

KO chce obniżenia cen biletów [aktualizacja]

Prawo i polityka

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Prawo i polityka

Marita Szustak: Oczekujemy równego traktowania dróg i kolei

Infrastruktura

Zielone światło dla maszynistów w okularach

Prawo i polityka

Zielone światło dla maszynistów w okularach

Jakub Madrjas 20 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5