Wyprodukowana przez ZNLE Gliwice lokomotywa o nazwie handlowej Dragon kończy już dwutygodniową służbę w PKP Cargo. Od poniedziałku będzie już na kolejnych półrocznych jazdach obserwowanych, tym razem w spółce Lotos Kolej.
Lokomotywa E6ACT przez pół roku jeździła w barwach STK Wrocław. Jak informowaliśmy już wcześniej, testy lokomotywy wypadły pomyślnie: - W czasie eksploatacji właściwie nie było usterek, poza drobnymi szczegółami. Ważne jest to, że ta sześcioosiowa lokomotywa w terenie, gdzie pojawia się różnica wzniesień, była w stanie utrzymać prędkości rozkładowe. Pojazd ma bardzo dobre osiągi, w testowanych warunkach nawet lepsze, niż lokomotywy Siemensa – podkreślił dyrektor techniczny STK Wrocław Andrzej Stróżyk. Firma podzieliła się swoimi spostrzeżeniami z okresu eksploatacji z producentem.
Po zakończeniu eksploatacji w STK, Instytut Pojazdów Szynowych zlecił ponowne badania. W barwach STK lokomotywa jeździła z prędkością maksymalną do 100 km/h, natomiast w Lotos Kolej będzie mogła być eksploatowana z prędkością 120 km/h. W czasie testów, już po badaniach, udało się rozpędzić ją do 136 km/h.
Sześciomiesięczna służba w Lotos Kolej to kolejny etap, kiedy spółka będzie obserwowała pracę lokomotywy w warunkach, w jakich pracuje. Można się spodziewać, że po zakończeniu dwunastomiesięcznego okresu testów, producent podsumuje rok eksploatacji pojazdu i wprowadzi poprawki. Ryszard Cygankiewicz z ZNLE Gliwice powiedział, że na razie jest za wcześnie na sprecyzowanie, jakie poprawki będą wprowadzane. Według Andrzeja Stróżyka dotychczasowe sugestie dotyczyły tzw. spraw kosmetycznych.
Dragon to lokomotywa o dużej sile pociągowej. Cechuje się budową modułową. Zaletą lokomotywy jest to, że może poruszać się po torach o niskich kategoriach, a nacisk na oś jest mniejszy niż 20 ton. E6ACT jest lokomotywą asynchroniczną z mikroprocesorowym układem sterowania. Testy Dragona mają potrwać do końca tego roku.
Dragon wyposażony jest w napęd asynchroniczny, mikroprocesorowy układ sterowania, system diagnostyki pokładowej z pełną informacją wizualną i modułem rejestracji danych, zasilanie przez przekształtniki zbudowane z wykorzystaniem technologii IGBT, wektorową kontrolę pracy silników i system zarządzania energią. Cechuje się także dużą siłą pociągową i budową modułową. Jak informuje producent, Dragon może prowadzić pociągi również po torach niższych kategorii. Pojazd wykazuje nacisk na oś mniejszy niż 20 ton.