Partnerzy serwisu:
Pasażer

Od Pendolino po Interregio

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-11-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jar, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Od Pendolino po Interregio
Za niespełna 3 tygodnie zacznie obowiązywać kolejny roczny rozkład jazdy pociągów. Wydaje się, że największymi wydarzeniami jest uruchomienie nowej kategorii pociągów Expres Intercity Premium oraz... wyraźne ograniczenie oferty Interregio. Uruchomienie „superpociągów” dla (generalnie) kilku dużych ośrodków splotło się w czasie ze zniknięciem oferty dalekobieżnej z wielu mniejszych miejscowości.

Pendolino

Bardzo długo wyczekiwana nowa oferta PKP IC niebawem stanie się faktem. Mimo wielokrotnie opisywanych spraw kontrowersyjnych jak spór przewoźnika z producentem czy blamażu na starcie  sprzedaży biletów, oferta EIC Premium ma stanowić nową jakość w podróżowaniu koleją z Trójmiasta z Krakowa i Katowic przez Warszawę, a także wyraźnie skrócić czas przejazdu ze stolicy kraju do Wrocławia.

Jednak nowa kategoria pociągów robi wrażenie przynajmniej w pewnym stopniu odseparowanej od dotychczasowej kolei pasażerskiej. Mimo że składy EIP będą zatrzymywać się w kilku mniejszych miejscowościach jak Iława, Tczew i Włoszczowa, to jednak wiele miast pociągi nowej kategorii przejadą bez zatrzymania. Należą do nich ośrodki liczące około 50 tysięcy mieszkańców jak Zawiercie czy Ciechanów, który jeszcze kilkanaście lat temu był siedzibą wojewody. Próżno także szukać w materiałach przewoźnika informacji o wspólnym bilecie na EIC Premium i np. TLK, choć obie kategorie pociągów obsługwane są przez jednego przewoźnika. To także wielokrotnie krytykowane rozwiązanie z brakiem możliwości zakupu biletu na pokładzie pociągi (co poparto bardzo wysoką, stanowiącą blisko połowę najniższego miesięcznego wynagrodzenia, opłatą dodatkową), a także poprzez zaporową cenę minimalną na przejazd, w zasadzie wykluczono podróżnych, którzy chcieliby się przejechać krótki odcinek (np. z Gdyni do Gdańska czy z Warszawy Wschodniej na Zachodnią), aby zaznać nowej jakości na polskich torach. 

Interregio

Kiedy zaczną kursować pociągi EIC Premium, z krajobrazu kolejowego znikną kolejne połączenia dalekobieżne Przewozów Regionalnych. Mimo że nie były to połączenia zamawiane przez organizatorów kolejowych przewozów pasażerskich (i dotowane przez nich), wiele pociągów międzywojewódzkich Interregio dojeżdżało do wielu miejsc nieobsługiwanych przez dotowane składy TLK. Przygotowana przez PR to także powrót do sprawdzonych wzorów, gdzie skład dalekobieżny na krótkich odcinkach kursował jako pociąg regionalny, dzięki czemu można było stworzyć dogodną ofertę dla mieszkańców małych miejscowości (przejazd bez przesiadek) przy ograniczeniu kosztów przewoźnika. To także odwaga w wyszukiwaniu nowych relacji, do których obsługi jest kierowany tabor nisko kosztowy (w szczególności zespoły trakcyjne).

Ważnym symbolem jest wspólna oferta taryfowa wielu przewoźników. Jeden bilet na pociągi dalekobieżne i regionalne, w tym na większość składów innych spółek wojewódzkich. Te ostatnie, często honorują także oferty promocyjne (np. Regiokarnet, Ty i Raz Dwa Trzy, Bilet Turystyczny), dzięki czemu podróż może być jeszcze tańsza. To w końcu oferta Superbilet i zdecydowanie bardziej przyjazny w obsłudze serwis sprzedaży biletów przez Internet, gdzie bez problemu można zakupić bilet na podróż z przesiadkami. 

Niestety, oferta zbliżająca do dalekobieżnych przewozów pasażerskich kolejowych wiele mniejszych miejscowości, położonych poza najważniejszymi liniami kolejowymi, od dłuższego czasu jest uboższa. Zdecydowany krok „na minus” nastąpi 14 grudnia, kiedy nie pojadą m.in. kursujące w niedziele pociągi Interregio. Przykładowo klienci kolei np. z Lubelskiego będą mieli (jeśli jeszcze wybierą transport szynowy) droższą lub trudniejszą podróż do stolicy po likwidacji bezpośrednich pociągów takich jak IR Bug, IR Bystrzyca czy IR Warta.

Będzie lepsze skomunikowania i jedna oferta?

A może jednak nie należy patrzeć w przyszłość w czarnych barwach. Optymizmem napawają zapowiedzi poprawy skomunikowań między pociągami różnych przewoźników oraz stworzenie jednego biletu na pociągi zamawiane przez organizatorów przewozów. Ich solidne wprowadzenie w życie mogłoby przyczynić się zarówno do zapełnienia składów EIP realizowanych przez składy Pendolino, jak i w jakimś stopniu wypełnić lukę po likwidowanych Interregio. Oczywiście pod warunkiem, że uda się dotrzeć do klientów z dobrą wiadomością, jaką będzie jeden bilet na wszystkie pociągi. No i wprowadzone zostaną jasne zasady dotyczące skomunikowań między pociągami, także różnych przewoźników.

Póki co ze skomunikowaniami będzie różnie, czego wymownym przykładem jest już publikowany materiał na naszym portalu dotyczący połączeń z Helu. Jeden bilet jest na etapie poszukiwania możliwości jego wdrożenia i nie podano terminów jego wprowadzenia. Zatem czy i kiedy każdy będzie mógł z niego skorzystać jest sprawą otwartą.

Może jednak najpierw musi być gorzej, aby potem było lepiej?

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Zobacz również:

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5